ماجرای حمله مطبوعات سعودی به اجلاس سران اسلامی در مالزی

کد خبر: 967299

با گذشت چند روز از نشست سران اسلامی در مالزی، رسانه‌های سعودی با خشم و عصبانیت همچنان در حال بدگویی کردن از این اجلاس هستند.

ماجرای حمله مطبوعات سعودی به اجلاس سران اسلامی در مالزی

خبرگزاری فارس: با گذشت چهار روز از نشست مالزی که با حضور سران ایران، ترکیه و قطر و نمایندگان ۲۰ کشور اسلامی برگزار شد، رسانه‌های سعودی همچنان در حال حمله به شرکت کنندگان و توهین به آنها هستند.

روزنامه سعودی عکاظ، در یادداشتی که عصبانیت و خشم به وضوح از آن پیداست، «سلمان بن عبدالعزیز» را رهبر امت اسلامی خوانده و نوشته است که هیچ نشست اسلامی بدون حضور و رهبری وی نباید برگزار شود و دیگر تجمعات صرفا با هدف ایجاد فتنه و دو دستگی در جهان اسلام است.

عکاظ مدعی شد که نشست مالزی «مرده به دنیا آمد» چرا که تلاش داشت مرکز رهبری جدیدی برای جهان اسلام [به جای سازمان همکاری اسلامی] ایجاد کند؛ در حالی که عربستان سعودی است که مرکز قدرت و تصمیم‌گیری و تأثیر‌گذاری در جهان اسلام محسوب می‌شود و فقط سلمان بن عبدالعزیز است که باید رهبر جهان اسلام تلقی شود.

این روزنامه سعودی در ادامه نوشت: «بله! ملک سلمان رهبر جهان اسلام است حتی اگر کینه‌توزان دلشان نخواهد».

در ادامه این یادداشت آمده است که هر نشستی که بخواهد تأثیرگذار باشد باید تحت نظارت سازمان همکاری اسلامی و با رهبری عربستان باشد؛ وگرنه شکست خواهد خورد و به «رؤیای کودکان» می‌ماند.

روزنامه عکاظ با دفاع از سازمان همکاری اسلامی (مستقر در جده و تحت نفوذ ریاض) نوشت که این سازمان تحت رهبری سلمان بن عبدالعزیز به تمامی امور مسلمانان از جمله موضوع فلسطین پرداخته است. ادعایی که رجب طیب اردوغان روز شنبه کاملا آن را رد کرد و گفت که سازمان همکاری اسلامی کارایی خود را در حل معضلات جهان اسلام از دست داده است.

این روزنامه نزدیک به حکومت عربستان سعودی در ادامه، ترکیه و ایران را به تلاش برای چند تکه کردن جهان اسلام و به حاشیه بردن نقش سازمان همکاری اسلامی و بدنامی اسلام متهم کرد.

عکاظ نوشت: «همه می‌دانند که ترکیه و ایران از اسلام کینه و نفرت دارند و باز هم همه می‌دانند که عربستان سعودی برای خدمت به اسلام و مسلمین تلاش می‌کند و همواره برای مسائل امت اسلامی موضع‌گیری تاریخی دارد اما نشست کوچک مالزی ننگ و عار بود. دولت عربستان سعودی همواره رهبر امت اسلام خواهد بود و ملک سلمان حرفی که می‌زند را انجام می‌دهد.»

اجلاس سران کشورهای اسلامی در کوالالامپور چهارشنبه گذشته در مالزی با حضور سران و نمایندگان کشورهای اسلامی ایران، مالزی، قطر، اندونزی، ترکیه و پاکستان برگزار شد.

در همین ارتباط «یوسف العثیمین» دبیر کل سعودی سازمان همکاری اسلامی چهارشنبه گذشته مدعی شد که به سود جامعه اسلامی نیست که نشست‌هایی خارج از چارچوب این سازمان برگزار کند و این مسئله «از بین بردن همبستگی اسلامی است... هر گونه تضعیف سازمان همکاری اسلامی، تضعیف اسلام و مسلمین است.»

خبرگزاری رسمی سعودی (واس) هم گزارش داد که «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان در تماس تلفنی با ماهاتیر محمد به وی گفته بود که «مسائل مهم اسلامی باید از طریق سازمان همکاری اسلامی بررسی شود که مقر آن در جده است».(جزئیات بیشتر)

«عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان که از بانیان اولیه آن به شمار می‌رفت، در لحظات آخر از حضور مالزی کنار کشید. «رجب طیب اردوغان» در یک سخنرانی گفته است که دولت ریاض مانع از حضور عمران خان در مالزی شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها