اعتراف به شکست استراتژیک تل آویو در سوریه

کد خبر: 967665

تاکید یک تحلیلگر صهیونیست به شکست استراتژیک رژیم صهیونیستی در جنگ علیه سوریه، اعلام پنج تهدید بزرگ برای موجودیت رژیم نامشروع و طرح ساخت هزاران واحد مسکونی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین از جمله خبرهای مربوط به رژیم صهیونیستی است.

اعتراف به شکست استراتژیک تل آویو در سوریه

خبرگزاری تسنیم: یک تحلیلگر مسائل عربی در کانال دوازدهم تلویزیون رژیم صهیونیستی به شکست راهبردی این رژیم در جنگ علیه سوریه اعتراف کرده است.

ایهود یعری در مقاله‌ای آورده است اینکه نفتالی بنت وزیر جنگ موقت تهدیدهای غیر ضروری فراوانی علیه ایرانی‌ها مطرح می‌کند، مسئله‌ای تاسف بار است.یعری خاطر نشان کرد باید به طور جدی با هشدارهای ایرانی‌ها تعامل کرد.

وی با بیان اینکه تلاش اسرائیل برای متقاعد کردن بشار اسد رئیس جمهور به کنار گذاشتن ایرانی‌ها و دست برداشتن از آنها به نتیجه نرسیده است، در پایان اینگونه نتیجه گیری کرد و افزود اسرائیل یک شکست استراتژیک در جنگ علیه سوریه متحمل شده است.

کدام عوامل موجودیت رژیم نامشروع را تهدید می‌کند

یک مرکز مطالعاتی مطرح رژیم صهیونیستی از مهمترین تهدیدهایی سخن گفته است که در سطح داخلی و خارجی موجودیت این رژیم را پس از گذشت بیش از هفتاد سال از تاسیس این رژیم نامشروع تهدید می‌کند با وجود برخورداری از قدرت نظامی بالا و رشد اقتصادی چشمگیر و با وجودی که برخی رژیم های عربی موجودیت آن را به رسمیت شناخته‌اند.

مرکز مطالعات امنیتی وابسته به دانشگاه تل آویو در چارچوب طرح پژوهشی تحقیقاتی خود آورده است با وجود تمام دستاوردها، اسرائیل همچنان با سلسله چالش‌های امنیتی از سوی دشمنانی روبرو است که خواهان نابودی‌اش هستند که این مسئله مستلزم پرداختن به مهمترین تهدیدها و میزان خطراتی است که برای اسرائیل و موجودیت آن در صحنه میدانی دارد.

این مرکز آورده است : مهمترین و خطرناک‌ترین تهدیدهای اساسی که موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند، پنج مورد است : اولین تهدید، تشکیل ائتلاف نظامی منطقه‌ای علیه اسرائیل، دوم : گسترش پدیده هسته‌ای در خاورمیانه، فروپاشی سامانه‌های دفاعی به سبب حملات موشکی فشرده و سنگین، انزوای بین المللی که ممکن است با آن روبرو شود و گسترش دامنه تحریم بین المللی و از هم گسستگی جبهه داخلی و فقدان هویت دولت .

اولین تهدید: تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه رژیم صهیونیستی

در خصوص تهدید اول که شلومو بروم پژوهشگر نظامی صهیونیست درباره آن تحقیق کرده، مربوط به شکل‌گیری ائتلاف نظامی منطقه‌ای است که اسرائیل را تهدید کند که ممکن است در آینده نزدیک علنی و آشکار نباشد به دلیل عوامل ذاتی منطقه‌ای از جمله شکاف سیاسی وطایفه‌ای میان کشورهای منطقه و نبود قدرت نظامی که موازنه ایجاد کند و کاهش جایگاه فلسطینی در برابر تحولات منطقه‌ای و بین المللی و همسویی و نزدیکی در روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل و منافع مشترکی که میان آنها و آمریکا وجود دارد.

وی افزود با وجود این مسئله، اسرائیل باید تمام تحولات و رخدادهای استراتژیکی را که ممکن است در نهایت از شکل گیری این ائتلاف منطقه‌ای نظامی دنبال کند که آن را تهدید می‌کند و این مسئله مستلزم برداشتن چندین گام است که می‌تواند از خود در برابر چنین سناریویی حمایت کند که از جمله تقویت روابط با نظام‌های واقع‌گرای منطقه‌ای اطراف(رژیم‌های مرتجع عرب) و حمایت‌های لازم از آنها برای ثباتشان به شیوه‌های دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی را به عمل آورد.

وی افزود ضرورت دارد تا چهره اسرائیل در میان افکارعمومی عربی بهبود یابد و این کار از طریق پیشرفت در روند سیاسی با فلسطینیان(مذاکرات سازش) و تعمیق ریشه‌های صلح و همکاری در زمینه‌های مختلف و افزایش مشارکت اسرائیل در پروژه‌ها و طرح‌های منطقه و حمایت از اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان به ویژه در مسجدالاقصی، زیرا هرگونه خدشه وارد شدن به این امکان ممکن است به شکل‌گیری چنین ائتلاف منطقه‌ای علیه اسرائیل کمک کند.

دومین تهدید علیه موجودیت نامشروع

دومین تهدیدی که موجودیت رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند، از نگاه یوآل ژوینسکی و رون تیره دو پژوهشگر مسائل استراتژیک رژیم صهیونیستی مربوط به مسئله هسته‌ای در خاورمیانه است، این دو تحلیلگر گفته‌ اند در صورتی کشورهای منطقه به سلاح هسته‌ای دست یابند، اسرائیل را از برتری منحصر به فرد و انحصاری در زمینه داشتن سلاح‌های هسته‌ای محروم خواهد کرد. این تهدید مستلزم هماهنگی دائمی اسرائیل با ایالات متحده آمریکا برای جلوگیری از گسترش سلح‌های هسته‌ای در خاورمیانه و فراهم کردن چتر حمایتی از کشورهای عربی میانه‌رو و تشویق برنامه‌های هسته‌ای غیرنظامی از طریق نظارت قدرتمند بر آن برای اینکه مانع تبدیل شدن به ابعاد هسته‌ای شود.

سومین تهدید، شکست سامانه گنبد آهنین

سومین تهدید برای اسرائیل از نگاه ژنرال «اودی دیکال» در شکست سامانه دفاعی در رویارویی با حملات موشکی گسترده و هوشمندی است که آن را هدف قرار می‌دهد که از طریق پهپادها صورت می‌گیرد و نیز حملات سایبری که برای اختلال در سامانه‌های دفاعی صورت می‌گیرد.

این مسئله مستلزم افزایش کارایی دستگاه‌های دفاعی و حمایتی و بازداشتن دشمنان اسرائیل از دستیابی به توانمندی‌های موشکی هوشمندانه‌ از طریق مسیرهای سیاسی و امنیتی و حفظ سامانه روابط قدرتمند با ایالات متحده آمریکا است که قدرت و هشدارهای لازم را در زمان مناسب برای اسرائیل فراهم کرده و سامانه‌های دفاعی‌‌اش را تقویت می‌کند تا توانمندی حمایت در برابر عملیات و حملاتی را کسب کند که منجر به خسارت‌ها و تلفات سنگین خواهد شد.

چهارمین تهدید، انزوا و تحریم رژیم صهیونیستی

چهارمین تهدید علیه موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی، مسئله انزوا و تحریم در سطح منطقه‌ای و بین المللی است. «عودید عیران» سفیر و دیپلماتیک سابق رژیم صهیونیستی به تحلیل این خطر پرداخته و نوشته است این تهدید، انزوای بین المللی اسرائیل و افزایش دامنه تحریم آن و احتمال تحمیل تحریم‌ها علیه آن است و با وجودی که این سیناریو در آینده نزدیک محتمل نیست،‌ولی انتقادهای بین المللی از اسرائیل به سبب موضوع فلسطین در حال افزایش است.

وی افزود این تهدید ممکن است در صورتی که اسرائیل اقدام به الحاق کرانه باختری و تدوین قوانین داخلی علیه حقوق دیگر شهروندان غیر یهودی کند، و با هرگونه ابتکارهای بین المللی برای برقراری صلح در منطقه مخالفت کند، افزایش یابد. این تحلیلگر صهیونیست بر ضرورت جلوگیری از بروز موضع‌گیری‌هایی در آمریکا که با اسرائیل همبستگی نداشته باشد در سایه تحولات داخلی آمریکا تاکید کرده است، چرا که به گفته وی، هرگونه خدشه به روابط آمریکا و اسرائیل و متزلزل شدن آن کلیدی برای انزوای بین المللی اسرائیل است و به همین سبب روابط با واشنگتن باید مستحکم و تثبیت شود.

پنجمین تهدید، شکاف داخلی در رژیم صهیونیستی

پنجمین تهدید علیه رژیم صهیونیستی از نگاه پژوهشگران صهیونیست، مسئله شکاف و دودستگی داخلی در رژیم اشغالگر است، «وانیتا شاربیت باروخ» پژوهشگر صهیونیست به چالش‌های داخلی مربوط به هویت رژیم اسرائیل و اقداماتی پرداخته است که به گفته وی ممکن است صفوف یهودی را متزلزل کند که این امر تاثیرات و پیامدهای منفی مستقیم خواهد داشت که به هویت دموکراتیک لیبرالی آن خدشه وارد کرد و این تهدید علیه موجودیت اسرائیل قلمداد شده و ممکن است تاثیرات منفی هم بر امنیت آن داشته باشد.

این تحلیلگر صهیونیست افزود : این تهدید ممکن است با بروز اعتراضات گسترده بر اساس قومیتی یا نژادی یا ایدئولوژیکی ظهور کند که برای مهاجرت یهودیان از اسرائیل(مناطق اشغالی) کفایت می‌کند، زیرا آنها احساس عدم همبستگی با دولت یا نگرانی از ادامه زندگی در آن را خواهند داشت و موضوع کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و توقف گردشگری هم به آن اضافه می‌شود که ممکن است زیان‌های سنگینی به اقتصاد اسرائیل وارد کند علاوه بر آنکه به جایگاه و وجهه آن در غرب هم خدشه وارد کرده و سبب گسترش شکاف میان اسرائیل و یهودیان کشورهای دیگر می‌شود.

طرح ساخت هزاران واحد مسکونی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین رژیم صهیونیستی

خبر دیگر اینکه رژیم صهیونیستی درصدد ساخت هزاران واحد مسکونی جدید در شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری است. منابع رسانه‌ای ریم صهیونیستی فاش کردند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل طرح شهرک سازی جدیدی برای ساخت هزاران واحد جدید و مناطق صنعتی در شهرک‌های احداث شده در کرانه باختری اشغالی را دنبال می‌کند.

روزنامه یسرائیل هیوم نوشت نتانیاهو قصد ارائه طرحی به کمیته برنامه‌ریزی عالی اسرائیل برای ساخت بیش از سه هزار واحد مسکونی جدید در شهرک‌ها دارد.این روزنامه افزود این طرح همچنین شامل احداث مناطق صنعتی جدید در شهرک‌های احداث شده در کراه باختری است و انتظار می‌رود کمیته برنامه ریزی این طرح شهرک سازی جدید را طی دو هفته آینده بررسی کند.

این رسانه ادامه داد این کمیته قرار بود برای بررسی طرح الحاق منطقه دره اردن نشست برگزار کند، ولی از ترس تشدید رویارویی میان اسرائیل و دادگاه بین المللی کیفری این نشست را لغو کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها