براندازی و تحریم ایران؛ محور پیام توئیترهای وابسته به عربستان سعودی

کد خبر: 968009

محور فعالیت حساب‌های کاربری وابسته به عربستان سعودی که به تازگی تعلیق شده‌اند براندازی و تحریم نظام ایران بوده است.

براندازی و تحریم ایران؛ محور پیام توئیترهای وابسته به عربستان سعودی

خبرگزاری فارس: بررسی‌های یک اندیشکده خارجی از فعالیت حساب‌های کاربری وابسته به عربستان سعودی که به تازگی فعالیت آنها تعلیق شده نشان می‌دهد محور فعالیت‌های این حساب‌های توئیتری تبلیغ برای براندازی نظام ایران و تحریم این کشور قرار داشته است.

«الی کلیفتون»، خبرنگار اندیشکده «Responsible Statecraft» بعد از مرور پیام‌های منتشرشده توسط ۶۰۰۰ حساب کاربری که اخیراً توئیتر آنها را حذف کرد متوجه شده محور این پیام‌ها درخواست از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای تغییر حکومت ایران بوده است.

حساب‌های کاربری حذف‌شده علاوه بر این به دنبال موجه‌سازی جنایت‌های حقوق بشری عربستان سعودی در یمن و مسئولیت‌زدایی از این کشور در ماجرای ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی بوده است.

شرکت توئیتر جمعه گذشته اعلام کرد هزاران حساب کاربری وابسته به حکومت عربستان سعودی را به دلیل نقض قوانین این شرکت حذف کرده است.

الی کلیفتون نوشته این حساب‌های کاربری بیش از ۲۹ میلیون پیام در توئیتر منتشر کرده‌اند. این حساب‌های کاربری توسط «سماءات»که شرکتی مستقر در عربستان سعودی است اداره می‌شوند.

در گزارش توئیتر درباره حذف این حساب‌ها آمده است: «شاخص‌های فنی ما نشان می‌دهد سماءات اقدام به ایجاد، خریداری و مدیریت این حساب‌ها از طرف مشتری‌های خودش کرده است. ما به همین دلیل دسترسی سماءات به خدماتمان و همچنین حساب‌های کاربری مدیران ارشد اسمات را تعلیق کرده‌ایم.»

شرکت سماءات متعلیق به «بدر العساکر»، رئیس دفتر ویژه محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی و «احمد الجبرین» است که هر دو متهم به جاسوسی از توییتر هستند.

فهرست مشتری‌های سماءات، شماری از وزیران حکومت عربستان سعودی و برخی از اندیشکده‌های مطرح این کشور را شامل می‌شود.

بعد از بیانیه شرکت توئیتر، وب‌سایت اسمات از دسترس خارج شد. اسمات در یک پیام تبلیغاتی که از قبل روی وب‌سایت این شرکت درج شده بود نام وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت عربستان سعودی، برنامه توسعه اقتصادی ۲۰۳۰ «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی، وزارت بهداشت سعودی، شرکت آرامکو، وزارت دارایی و برخی از دیگر نهادها و اشخاص سرشناس سعودی را به عنوان مشتری‌های خودش قید کرده بود.

با آنکه اکثر پیام‌های منتشرشده توسط این شبکه به زبان عربی بوده، بخشی از پیام‌ها هم برای هدف قرار دادن مخاطبان غربی تنظیم شده‌اند.

بررسی Responsible Statecraft نشان می‌دهد که از میان ۲۹ میلیون توئیت منتشر شده، ۴۲۲۶۷۶ پیام به زبان انگلیسی بوده‌اند.

پیش از این گزارش‌های متعددی از فعالیت حساب‌های توئیتری وابسته به حکومت عربستان سعودی منتشر شده است.

مهرماه سال جاری، همزمان با آغاز اعتراض‌ها در عراق فعالان فضای مجازی گزارش دادند ۷۹ درصد از پیام‌های منتشرشده در توئیتر درباره تظاهرات‌ در عراق مربوط به کاربران عربستان سعودی بوده است.

یک کاربر فضای مجازی به نام «jamal cheaib» تصاویری را در توئیتر منتشر کرده که نشان می‌دهد ۷۹% از پیام‌های منتشرشده با هشتگ «#العراق_ینتفض» (عراق به پا می‌خیزد) مربوط به کاربرانی از عربستان سعودی هستند.

ارتش ربات‌ها و ترول‌های رژیم سعودی

پیش از این رسانه‌های بین‌المللی از جمله نیویورک‌تایمز گزارش‌هایی درباره توسل رژیم عربستان سعودی به «ربات‌ها» و همچین «ترول‌‌های» مجازی برای انتشار پیام‌هایی در حمایت از این رژیم منتشر کرده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به تاریخ ۲۰ اکتبر سال ۲۰۱۸ از تشکیل نهادهایی موسوم به «مزرعه‌های ترول» در ریاض به دستور «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان سعودی برای ساکت کردن مخالفان آل‌سعود در فضای مجازی و انتشار پیام‌هایی در حمایت از آنها خبر داده بود. گفته می‌شود صدها نفر در این نهادها مشغول به کار هستند.

رسانه‌های بین‌المللی همچنین فاش کرده‌اند یکی از پروژه‌های «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که سال گذشته ترور شد مبارزه با ارتش ترول رژیم سعودی بود. گزارش‌ها حاکی است او سپتامبر سال ۲۰۱۸ برای پیشبرد این پروژه مبلغ ۵۰۰۰ دلار به حساب «عمر عبدالعزیز»، یکی از مخالفان آل‌سعود واریز کرده بود.

طرح خاشقچی برای مقابله با ارتش ترول‌ها و ربات‌های بن‌سلمان، «زنبورهای الکترونیک» نام داشت. خاشقچی ۱۱ روز قبل از آنکه ترور شود در توئیتر نوشته است: «زنبورها دارند می‌آیند.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها