روسیه: کاهش تعهدات برجامی ایران بر اساس اصل اقدام متقابل بود

کد خبر: 976698

رئیس اداره عدم اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه کاهش تعهدات برجامی ایران بر اساس اصل «اقدام متقابل» بوده ابراز امیداوری کرد همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه یابد.

روسیه: کاهش تعهدات برجامی ایران بر اساس اصل اقدام متقابل بود

خبرگزاری تسنیم: «ولادیمیر یرماکوف»، مدیر اداره امور عدم اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: در حال حاضر هیچگونه بحث و گفتگویی درباره گسترش تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد در جریان نیست.

به گزارش اسپوتنیک، آقای یرماکوف در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال تمدید تحریم تسلیحاتی علیه تهران که مطابق با برجام قرار است در ماه اکتبر لغو شود، مورد بحث است، گفت: «می توانم کاملاً اطمینان دهم که هیچگونه بحث رسمی درباره تجدید نظر در قطعنامه شماره 2231 در شورای امنیت سازمان ملل یا در سایر مکان ها جریان ندارد».

این دیپلمات توضیح داد که کلیه مفاد قطعنامه شماره 2231 در اصل برای محدود کردن یا زیر پاگذاشتن حقوق قانونی ایران نبوده است بلکه «هدف آن ایجاد شرایط مطلوب برای شفاف سازی در رابطه با سؤالاتی بوده که آژانس بین المللی انرژی اتمی در آن زمان از تهران داشت. همه این سؤالات در اواخر دسامبر 2015 بطور نهایی رفع و از دستور کار حذف شدند که این در اسناد و تصمیمات مربوطه آژانس بین المللی انرژی اتمی منعکس شده است».

در عین حال، یرماکوف یادآوری کرد که طرف روسی «همیشه مطالبات قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل از جمله نکات مربوط به ارسال اسلحه را کاملاًً رعایت کرده است».

وی افزود: ایران به اجرای مفاد معامله هسته‌ای مطابق با موازنه منافع با پیروی از اصول اقدام متقابل در طول یک سال با وجود خروج واشنگتن از برجام ادامه داد.

مقام روس افزود: همه تصمیمات طرف ایرانی در مورد توقف اجرای تعهدات داوطلبانه خارج از چارچوب پیمان ان.پی.تی و توافقنامه پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و ماهیت اجباری نداشته و در پاسخ به اقدامات طرف مقابل انجام گرفته است.

یرماکوف ادامه داد: علاوه بر این، در چارچوب توقف اقدامات، ایران کاملاً مطابق با برجام اقدام کرد و تمام اقدامات این کشور تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفت و ریسک انتشار (تسلیحات هسته ای) در برنداشت.

رئیس اداره عدم انتشار و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه گفت: ما امیدواریم که در همکاری این کشور با آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت هر شرایطی برای برجام، هیچ تغییری رخ ندهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها