اختلاف داخلی در اسرائیل برای مدیریت بحران کرونا

کد خبر: 988136

درپی بروز اختلاف داخلی بین ارکان رژیم اسرائیل برای مدیریت بحران کرونا، گزارش‌های درز کرده از داخل این رژیم حکایت از ناتوانی ارتش در مدیریت این بحران در صورت واگذاری ماموریت به آن است.

اختلاف داخلی در اسرائیل برای مدیریت بحران کرونا

خبرگزاری تسنیم: به نقل از پایگاه خبری شهاب، با وجود موضعگیری پیاپی محافل داخلی رژیم اسرائیل در هفته های اخیر مبنی بر لزوم واگذاری مسئولیت مدیریت مقابله با شیوع کرونا به وزارت جنگ و ارتش این رژیم اما روشن شده است که آنها قادر به برعهده گرفتن این مسئولیت نیستند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص امروز پنجشنبه نوشت: "مرکز وضعیت اضطراری" که باید بحران را مدیریت کند، از بودجه و ابزارهای لازم برای این کار برخوردار نیست و همچنین ارتش اسرائیل نیز از طریق فرماندهی جبهه داخلی در این زمینه بسیار محدود است.

این روزنامه افزود: "با وجود اینکه ارتش توان لجستیکی برای کمک در زمینه انتقال مواد غذایی و تجهیزات و جابجا کردن افراد را دارد اما توان لازم برای تصمیم گیری درخصوص ساکنان (صهیونیست) به ویژه در سطح کل (این رژیم) و برای یک دوره طولانی ندارد".

برپایه این گزارش، مرکز وضعیت فوق العاده در رژیم اسرائیل در سال 2007 میلادی در چارچوب عبرت گیری از تجاوزگری سال 2006 میلادی علیه لبنان تشکیل شد و مسئولیت آن هدایت اقدامات و مدیریت اقتصاد در وضعیت های اضطراری است و در مقابل، عملیات امداد و نجات برعهده فرماندهی جبهه داخلی این رژیم گذشته شده است.

اکنون روشن شده است که این مرکز برای مقابله با شیوع کرونا به هیچ وجه آماده نبوده است.

روزنامه هاآرتص به نقل از یورام لیف ران که نایب رئیس مرکز وضعیت اضطراری تا سال 2018 میلادی بود، نوشت: همواره درباره این سناریو حرف می زدند اما بودجه ای در نظر گرفته نشد و آنها واقعا اعتقادی نداشتند که چنین چیزی روی دهد.

یک مسئول سابق دستگاه امنیت رژیم اسرائیل نیز به این روزنامه گفت: "اساسا چیزی به اسم مرکز وضعیت اضطراری وجود ندارد. تلاش هایی برای برپایی آن شد اما شکست خورد. ارتش اسرائیل و وزارت جنگ هرکاری برای متلاشی کردن این مرکز و سلب اختیارات و بودجه آن کرد."

وی افزود: "ارتش اسرائیل تمایلی برای ایجاد یک نهاد دیگر در وزارت امنیت که در وضعیت های معینی تحت امر این وزارتخانه باشد، نداشته است".

برپایه این گزارش، باوجود کمک هایی که فرماندهی جبهه داخلی رژیم اسرائیل در بحران کنونی ارایه کرده است اما یک افسر بلندپایه این رژیم اشاره کرد که عملکرد ارتش رژیم اسرائیل ثابت می کند که باید یک نیروی پشتیبانی باقی بماند و مسئولیت فراگیری برای مدیریت بحران برعهده نگیرد.

لیف ران که در نیروهای ذخیره فرماندهی جبهه داخلی رژیم اسرائیل خدمت می کند، گفت: امروز نیروهای جبهه داخلی به طور واقعی وجود ندارد. یک سری یگان ها و تیپ های رزمی نظامی وجود دارد که نیروهای آنها به نیروهای فرماندهی جبهه داخلی تبدیل شده اند؛ بدون اینکه تجربه کاری داشته باشند و تفهیم شده باشند و مفهوم وضعیت اضطراری درک کنند.

یک افسر بلندپایه در جبهه داخلی رژیم اسرائیل نیز با تایید گفته های لیف ران گفت: خدمات اضطراری شغلی است که باید روزانه و در طول سالها آن را آموخت و این درحالی است که وضعیت در ارتش به اینگونه است که نیرها از یگان های رزمی به فرماندهی جبهه داخلی منتقل می شوند و فقط چند ماه دوره می بینند و شکی نیست که این دوره کوتاه نمی تواند آنها را برای یک وضعیت اضطراری بزرگ نظیر آنچه امروز شاهد آن هستیم، آماده کند و نه حتی برای جنگ.

وی افزود: در دهه اخیر هیچ گونه تمرین شبیه سازی شیوع بیماری واگیردار انجام نشده است. اینها همواره به عنوان یک سناریوی احتمالی روی میز بوده است اما در اولویت های بسیار پایین قرار داشته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها