واکنش انگلیس به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «نور» ایران

کد خبر: 989847

وزارت خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای نسبت به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی ایران ابراز نگرانی کرد.

واکنش انگلیس به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «نور» ایران

باشگاه خبرنگاران جوان: به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، انگلیس در ادعایی تازه، برنامه موشک‌های بالستیک ایران را عامل بی ثباتی در خاورمیانه و تهدیدی برای امنیت منطقه دانست.

وزارت خارجه انگلیس امروز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد ماهواره ایرانی که در ۲۲ آوریل به فضا پرتاب شد، مغایر با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. سخنگوی وزارت خارجه انگلیس مدعی شد گزارش‌ها مبنی بر اینکه ایران پرتاب ماهواره‌ای را - با استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک - انجام داده است، نگران کننده و در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

این بیانیه می‌افزاید: سازمان ملل از ایران خواسته تا هیچ گونه فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیک، که به منظور به تسلیحات هسته‌ای طراحی شده اند، را انجام ندهد. ایران باید به این مسئله پایبند باشد. سخنگوی وزارت خارجه انگلیس افزود: ما همراه با شرکای بین المللی خود نگرانی‌های قابل توجه و دیرینه‌ای در خصوص برنامه موشکی بالستیک ایران داریم که عامل بی ثباتی در منطقه است و تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای محسوب می‌شود.

پیش از فرانسه، آمریکا و آلمان هم این پرتاب موفقیت‌آمیز را محکوم و درباره آن ابراز نگرانی کرده بودند، اما روسیه اقدام ایران را مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت ندانست.

ماهواره نور نخستین ماهواره نظامی کشورمان است که صبح روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه از سوی سپاه پاسداران با موفقیت در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

پرتاب اولین ماهواره نظامی و قرار گرفتن آن در مدار زمین، خشم سیاست‌مداران آمریکایی را برانگیخته است. جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا که به چهره‌ای جنگ‌افروز در این کشور معروف است پس از پرتاب این ماهواره، طی پیامی در حساب توئیتری خود ضمن اذعان به شکست سیاست‌های آمریکا علیه ایران، اعتراف کرد که فشار گسترده علیه ایران پاسخ مناسبی در پی نداشته و ایران بازدارندگی لازم از سوی آمریکا را دریافت نکرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها