پیام پرتاب «ماهواره نور» از نگاه الجزیره

کد خبر: 991052

شبکه خبری الجزیره در گزارشی با اشاره به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور، آن را ماهرانه و پیچیده توصیف و تاکید کرد که این اقدام، پیام "شکست فشارهای آمریکا" را منتقل کرد.

پیام پرتاب «ماهواره نور» از نگاه الجزیره

خبرگزاری ایسنا: شبکه خبری الجزیره در گزارش خود با ارائه جزئیاتی درباره چگونگی پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور به فضا تصریح کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هفته گذشته با قرار گرفتن ماهواره نور در مدار جهان را شگفت زده کرد.

الجزیره در ادامه گزارش داد: اما واکنش ها به پرتاب این ماهواره بسیار سریع بود. مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا با استناد به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل گفت که ایران باید مسئول دانسته شود. هر کشوری وظیفه دارد که به سازمان ملل برود و ببیند آیا این پرتاب مطابق قطعنامه شورای امنیت است یا خیر.

به گزارش الجزیره، پرتاب ماهواره نور همچنین زنگ خطر را در تل آویو به صدا درآورد. وزارت امورخارجه اسرائیل این اقدام را به شدت محکوم کرد و خواستار تحریم های جدید علیه ایران شد.

فرانسه، آلمان و انگلیس نیز ابراز نگرانی کردند اما روسیه تاکید کرد که پرتاب نور هیچ یک از قطعنامه های سازمان ملل را نقض نکرده است.

این شبکه خبری همچنین تصریح کرد: پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور توسط ایران در حالی انجام شد که این کشور درگیر شیوع ویروس کرونا است و اقتصاد آن نیز به دلیل تحریم های آمریکا سخت تحت فشار است.

حسین موسویان تحلیلگر امنیت خاورمیانه و سیاست هسته ای در دانشگاه پرینستون که زمانی مذاکره کننده هسته ای ایران بود به الجزیره گفت: پرتاب این ماهواره نشان داد که باوجود تحریم ها و فشار، ظرفیت موشکی جمهوری اسلامی توسعه یافته و این کشور اکنون به نقطه ای رسیده که هیچ بازگشتی از آن نیست.

وی ادامه داد: ظرفیت موشکی تهران بزرگ ترین نگرانی برای آمریکا و اسرائیل در صورت حمله نظامی به ایران است.

همچنین فابیان هینتز کارشناس مرکز جیمز مارتین در حوزه مطالعات عدم اشاعه در گفت وگو با شبکه الجزیره خاطر نشان کرد که موتور محرک مورد استفاده در این ماهواره بسیار پیچیده و تخصصی است و از برخی فن آوری هایی بهره می‌گیرد که برای توسعه موشک های دور- برد ضروری است.

وی افزود: فن آوری موشکی ایران در دو دهه اخیر به سطحی غیر قابل باور رسیده و میزان دستاوردهای فن آوری آنها بسیار شگفت آور است .

الجزیره در ادامه به نقل از مایکل المان کارشناس عدم اشاعه در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک گزارش داد: اگرچه کشورهای غربی به رهبری آمریکا، ایران را به استفاده از برنامه فضایی اش به عنوان پوششی برای برنامه موشکهای بالستیک خود متهم می کنند اما پرتاب ماهواره اخیر توسط ایران، یک آزمایش موشک بالستیک بین قاره ای محسوب نمی شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها