سفیر روسیه: تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ناکام خواهد ماند

کد خبر: 995326

"لوان جاگاریان" با اشاره به اینکه روابط کنونی روسیه و ایران را می‌توان نزدیکترین سطح روابط دیپلماتیک دو کشور نامید، تأکید کرد: آمریکا با وجود تلاش بسیار، موفق نخواهد شد تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی را تمدید کند.

سفیر روسیه: تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ناکام خواهد ماند

خبرگزاری تسنیم: "لوان جاگاریان" سفیر فدراسیون روسیه در تهران در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری «تاس» که به مناسبت 20 ماه مه (31 اردیبهشت ماه) - صدمین سالگرد روابط بین روسیه و ایران انجام شد، تأکید کرد که تلاش دولت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی بعید است که موفق شود.

وی گفت: «تحریم تسلیحاتی ایران در تاریخ 18 اکتبر سال جاری (28 مهر ماه) به پایان خواهد رسید و من فکر نمی کنم که تلاش‌های دست و پا شکسته آمریکایی‌ها برای جلوگیری از این مسئله موفقیت آمیز باشد. ایالات متحده که با خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، خود با شدیدترین شکل قوانین بین المللی را نقض کرده و نتوانسته به تعهداتش عمل کند و اکنون هم مقامات واشنگتن در تلاشند تا کشورهای دیگر را ترغیب به پای گذاشتن در همین مسیر کنند. هرچند به عقیده من، در این راه ناکام خواهند ماند.»

این دیپلمات بلندپایه افزود: «روسیه برای رفع تحریم ‌ها و ادامه همکاری‌های خود با ایران در عرصه نظامی-فنی مشکلی نمی بیند و اگر طرف ایرانی برنامه های خاصی را ارائه دهد، مسکو مطابق با استانداردهای بین المللی آنها را مورد بررسی قرار خواهد داد.»

روسیه و ایران دارای نزدیکترین سطح روابط در طول تاریخ هستند

جاگاریان در پاسخ به این سئوال که آیا می توان گفت "امروزه روابط مسکو-تهران به حداکثر درجه نزدیکی در تاریخ صد سال اخیر رسیده" توضیح داد: «مسلماً همینطور است. تاریخ ما دارای چند لایه است و به چند قرن بر می‌گردد. تاریخ برقراری نخستین تماس بین ایران و حکومت روس به 550 سال قبل باز می گردد. اگر بخواهیم از مرحله تاریخ مدرن در روابط دو کشور صحبت کنیم، در روابط ما دوره‌های مختلفی وجود داشت که همیشه هم مثبت نبوده و دو طرف تفاسیر متفاوتی از آن داشتند. البته این اختلافات هم استدلال‌های خاص خود را داشت و من امیدوارم که این مسائل به گذشته سپرده شده باشند.»

سفیر روسیه در تهران یادآور شد: «در طول 20 سال گذشته ، روابط دو کشور به سطح بی سابقه‌ای رسیده است. این امر به ویژه در خصوص سالهای گذشته و پس از امضای توافق هسته‌ای با ایران صدق می‌کند که روسیه با حمایت سایر شرکای خود، چین، دولت سابق آمریکا و سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) نقش اساسی در دستیابی به این توافق ایفاء کرد. همچنین این مسئله در سایه مواضع واقع بینانه و انعطاف پذیری مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز امکان پذیر شد. در نتیجه ما شاهد رشد بی سابقه روابط دوجانبه و افزایش تماس‌های کاملاً جدی در بالاترین سطح هستیم. تنها در دوره ماموریت من، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری فدراسیون روسیه سه بار به ایران سفر کرده است. آقای حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هم برای شرکت در نشست ‌های مختلف از جمله نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در اوفا و نشست سران خزر در آستاراخان به روسیه سفر کرده است.»

این دیپلمات افزود: «من به عنوان یک سفیر از سطح فعلی روابط ما و پویایی آن راضی هستم. ضمن اینکه ، این اتفاق نه تنها در بالاترین سطح، بلکه در سطح سایر ساختارهای دوجانبه نیز رخ داده است که نمونه بسیار کارآمد همکاری دو کشور در سوریه مشخص است که موفق شده ‌ایم به همراه شرکای ایرانی و ترکیه ‌ای روند "مذاکرت آستانه" را راه‌اندازی کنیم و با وجود تلاش برخی کشورها، از جمله ایالات متحده که سعی در به شکست کشاندن آن دارند، همچنان با موفقیت به کار خود ادامه می ‌دهد.»

روسیه و ایران توان بالقوه بیشتری برای توسعه روابط تجاری-بازرگانی دارند

جاگاریان درباره روند توسعه همکاری ‌های دوجانبه بین مسکو و تهران نیز یادآور شد، در سال گذشته، حجم مبادلات بازرگانی بین ایران و روسیه 24 درصد رشد کرده و به 2.15 میلیارد دلار رسیده است و این داده‌ها که مطابق با اطلاعات اداره گمرک ایران است، رشد دلگرم کننده است، هرچند توان بالقوه دو کشور بسیار بیشتر است و همه مناطق روسیه و ایران می توانند در توسعه روابط دوجانبه درگیر باشند که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: «در وهله نخست، به منظور توسعه روابط اقتصادی-تجاری، مشکل نقل و انتقالات بانکی مطرح است. ایران و روسیه، هر دو تحت تحریم قرار دارند و ما بطور جدی باید به دنبال مکانیزمی برای تبدیل ارزهای ملی باشیم. ضمن اینکه تجار دو کشور هم به خوبی از مشخصات طرف مقابل آگاه نیستند. البته من فکر می کنم که به آرامی و به لطف تلاش‌های کمیسیون‌های بین دولتی مشترک و اتاق‌های بازرگانی و اقتصادی دو کشور، این مشکلات برطرف خواهند شد.»

سفیر روسیه یادآور شد، در شرایط همه گیری ویروس کرونا، تماس‌های حضوری بین مقامات روسیه و ایران متوقف شده، ولی دیپلماسی تلفنی شدت یافته و این بسیار مهم است که تماس‌ها بین دو طرف برقرار است.

جاگاریان درباره همکاری‌‌های دوجانبه در عرصه هسته‌ای گفت: «مشارکت روسیه و ایران در این راستا همچنان ادامه دارد که پرچمدار این همکاری نیروگاه اتمی بوشهر است. متخصصان ما موظف هستند تا از درست کار کردن تجهیزات این نیروگاه اطمینان حاصل کنند و از هر طریق به فعالیت آن کمک کنیم. در این رابطه ما سوخت مورد نیاز نیروگاه هسته‌ای بوشهر را هم تامین می کنیم و دو محموله سوخت دیگر هم در 21 و 28 آوریل (دوم و نهم اردیبهشت ماه) با پروازهای ویژه از نوواسیبیرسک به ایران ارسال شد. و با وجود شیوع اپیدمی کرونا، همکاری‌های ما در این زمینه طبق معمول ادامه دارد.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها