شتاب مهاجرت از تهران

نرخ مهاجرت در پایتخت منفی شد

کد خبر: 1181183

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از طراحی و برنامه‌ریزی گسترده دستگاه‌های مختلف برای تمرکززدایی از تهران خبر داده و گفته است خوشبختانه نرخ مهاجرت در شهر تهران منفی شده است. این اظهارنظر در حالی با پیوست قید «خوشبختانه» اعلام شده است که مهدی جمالی‌نژاد در ادامه حرف‌هایش به این نکته اشاره کرده است که «مهاجرت معکوس از تهران به سمت شهرستان‌های استان انجام می‌شود که دلیل آن گران شدن زمین و مسکن و سخت‌تر شدن شرایط زندگی در تهران است.»

نرخ مهاجرت در پایتخت منفی شد

تهرانِ گران یکی از سیاست‌های شهری دولت پیشین بود. اینکه چاره کار تمرکززدایی در پایتخت را گرانی خدمات عمومی می‌دانستند، آنها حتی در پی اجرایی شدن طرحی بودند که قرار بود از شهروندان به واسطه عبور از بزرگراه‌های شهری عوارض دریافت کند، همه این گزینه‌ها در حالی روی میز مدیران شهری پیشین بود که در همه این سالها به دلیل تمرکز امکانات در پایتخت این شهر در صدر فهرست مهاجرپدیرترین شهرهای ایران قرار داشت اما حالا مشکلات گرانی بی‌رویه مسکن باعث شده بدمسکنان تهرانی رو به مناطق حاشیه‌ای پایتخت کوچ کنند. اتفاقی که بر خلاف «خوشبختانه» خواندن این رویه از سوی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور اتفاق خوشایندی نیست و می‌تواند به افزایش اعتراض عمومی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از افزایش حاشیه‌نشینی کمک کند.

مهدی جمالی نژاد توزیع متوازن جمعیت را یکی از بندهای سیاست ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه جمعیت عنوان کرد و افزود: باید برای اینکه در کشور پیشرفت واقعی داشته باشیم، جمعیت به‌صورت متوازن تقسیم شده باشند.

وی «تمرکززدایی» را راه‌حل بسیاری از مشکلات دانست و گفت: یکی از سیاست‌های وزارت کشور و دولت توزیع عادلانه خدمات و امکانات کشور است که می‌تواند توزیع متوازن جمعیت را ایجاد کند.

وی با تصریح بر اینکه تمام کشور در کلان‌شهرها و به طور ویژه تهران متمرکز شده است و این باعث بروز مشکلات بسیار زیادی می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه دائماً مهاجرت به سمت شهرهای بزرگ در حال حرکت است و دلیل این مهاجرت‌ها نبود توازن و تعادل در بخش‌های مختلف کشور است؛ زیرا خیلی از امکانات را در روستاها و شهرهای میانی نداریم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور  با بیان این موضوع که وقتی کلان‌شهرها و پایتخت پر از جمعیت شود، شهرهای کوچک و روستاها خالی از سکنه خواهد شد، اظهار کرد: این موجب می‌شود یک سر بزرگ و بدن کوچک داشته باشیم که به آن اصطلاحاً سندروم کلان‌شهری می‌گویند.

جمالی نژاد اشاره کرد: شرایط امروز تهران حاصل یک فرایند تاریخی و دست‌کم ۲۰۰ساله است و به طور ویژه در صدسال اخیر رشد ناهمگون را دارد و ضمن اینکه از ظرفیت‌های قابل‌توجه برخوردار است، اما سرریز مهاجرین به پایتخت، کیفیت زندگی را در تهران کاهش می‌دهد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها