مردم در صف دارو/ اهمال وزارت بهداشت

استعفای رئیس سازمان غذا و دارو/ تامین اجتماعی پول داروخانه‌ها را نمی‌دهد

کد خبر: 1182028

ماجرای کمبود دارو و همراه شدنش با طغیان آنفلوآنزا در کشور حالا متهمان و البته قربانیان تازه‌ای پیدا کرده است. انتقادها به روش مدیریت دارو در شبکه توزیع آخر وقت دیشب به جایی رسید که رئیس سازمان غذا و داروی ایران استعفا داد و محمود بیگلر از سوی وزیر بهداشت به عنوان سرپرست تازه انتخاب شد. این استعفا در حالی رخ داد که همان دیروز رییس جمهور دستور داد افرادی که در کمبود داروها سهم دارند برکنار شوند و گویا بعد از این دستور، برکناری، سهم رییس سازمان غذا و دارو شد. اما انتقادها تنها معطوف به عملکرد سازمان غذا و دارو نماند و همان دیروز رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در رسانه ملی انتقادهای آشکاری را به عملکرد وزارت بهداشت و درمان کرد.

استعفای رئیس سازمان غذا و دارو/ تامین اجتماعی پول داروخانه‌ها را نمی‌دهد

ماجرای کمبود دارو در چند هفته اخیر ماجرای تازه‌ای نیست و شهروندان از جزئیات این موضوع حالا با خبرند. کمیاب شدن سرم و آنتی‌بیوتیک‌ها کار را به جایی رساند که کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای از رئیس‌جمهور برای حل این چالش کمک بخواهد و روز بعد خبر واردات سرم منتشر شد و شامگاه دیروز هم رئیس سازمان غذا و دارو استعفا داد. فصل مشترک انتقادها از عملکرد وزارت بهداشت در این بود که طغیان بیماری آنفلوآنزا در فصل سرد سال اتفاقی کاملا قابل پیش‌بینی بوده و این ناآمادگی در برابر چنین مساله مشهودی تنها از بی‌تدبیری عملکرد این وزارتخانه نشات گرفته است.

نوشدارو پس از مرگ سهراب

ماجرای این اتفاق از زبان نایب رئیس انجمن داروسازان ایران نکته‌های جالب توجه و نهفته بسیاری را پیش روی ما می‌گذارند. هر چند خروجی کلی حرف‌های سیدعلی فاطمی‌نیا هم این نکته است که عدم برنامه‌ریزی صحیح وزارت بهداشت عامل کمبود آنتی‌بیوتیک در کشور است. اما روایت او درباره این اتفاق جالب و شنیدنی است. او می‌گوید « سازمان بیمه سلامت پولی که از سازمان برنامه و بودجه دریافت کرد را به داروخانه‌ها پرداخت کرد اما تامین اجتماعی مشخص نیست این پول را کجا هزینه کرده است. برخی از بیمارستان‌های خصوصی یا دولتی اعلام کرده‌اند که به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی خدمات ارایه نمی‌کنند و اگر ۱۴هزار داروخانه اعلام کنند که با بیمه‌ها قطع ارتباط می‌کنند مردم می‌توانند دارو تهیه کنند؟ درحال حاضر مردم ۵ الی ۱۰ درصد هزینه داروها را می‌پردازند و در صورت قطع همکاری داروخانه‌ها با بیمه فشار مضاعفی به مردم وارد می‌شود. سازمان تامین اجتماعی بودجه را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کرده است و به داروخانه‌ها اعلام می‌کند پول پرداخت شده است در صورتی که یک ریال هم به داروخانه‌ها پرداخت نشده است!»

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران عدم برنامه‌ریزی صحیح وزارت بهداشت را عامل کمبود آنتی‌بیوتیک در کشور دانست و گفت: به محض اینکه طرح دارویار اجرایی شد کارخانه‌های تولید آنتی‌بیوتیک نسبت به قیمت‌های اعلامی سازمان غذا و دارو اعتراض کردند و گفتند که این قیمت‌ها را نمی‌پذیرند و برخی نیز تولید خود را کم کردند یا متوقف کردند و دو ماه تولید آنتی‌بیوتیک کم شد و نتیجه آن این شد که امروز با افزایش شیوع بیماری آنفلوآنزا نیازمند شدید آنتی‌بیوتیک هستم و امروز سازمان غذا و دارو قیمت آنتی‌بیوتیک ها را درحالی بالا برده است که کشور با چالش تامین دارو مواجه است و این یعنی نوش دارو پس از مرگ سهراب!

وی با اشاره به اینکه عادی شدن شرایط دارویی کشور نیازمند زمان چندماهه است گفت: فاصله تولید دارو تا توزیع به داروخانه‌ها یکی دو روزه نیست و تحمل کمبود دارو برای مردم دشوار است. دیر رسیدن آنتی‌بیوتیک می‌تواند مشکلات جدی برای بیماران ایجاد کند.

وزارت بهداشت مسئول است

انتقادهای بی‌پرده و آشکار دیگر از عملکرد وزارت بهداشت در وضعیت کنونی از زبان پروفسور مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در رسانه ملی عنوان شد. انتقادهایی که فراتر از موضوع کمبود دارو رفت و به عملکرد کلی وزارتخانه بهداشت و درمان رسید. او در این برنامه گفت «با وجود تاکید رهبری و رییس جمهوری به گسترش شبکه بهداشت و تقویت نظام سلامت پیشگیری محور، با گذشت یک و نیم سال از دولت سیزدهم، هنوز توسط وزارت بهداشت هیچ اتفاقی نیفتاده است.» اظهارات و انتقادات او که به باور بسیاری بی‌سابقه بوده به جایی رسید که این وزارتخانه را مسئول دانست. او گفت « وزارت بهداشت مسئول است. اگر به بهداشت جدیت می‌داشتیم اینقدر بیمارستان قلب نمی‌داشتیم. اینقدر سکته قلب نمی‌داشتیم. بهداشت چون نمایشی نیست چسبیده‌ایم به درمان. دو تا آجر روی هم می‌گذاریم اسمش را می‌گذاریم مریضخانه. افتتاح می‌کنیم و فیلم و تلویزیون و نماینده مجلس و امام جمعه خوشحالند! این اشکال بیشتر در مسئولین وزارت بهداشت و دولت است تا مردم.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها