همه‌چیز درباره برف امروز تهران

یک برف و هزار بحث

کد خبر: 1204498

برف تهران دوباره به شهر قفل زده است، این را می‌توان از روایت‌های شفاهی کاربران و البته اظهار نظرهای مسئولان هم متوجه شد، هر چند در این میانه بسیاری ناکارآمدی‌های احتمالی درباره برف امروز تهران را هم به نوعی سیاست‌بازی تلقی می‌کنند و انتقاد به مدیریت شهری را به آن نسبت می‌دهند اما آنچه برای هر شهروند منصفی آشکار است اینکه در ماجرای سومین برف سنگین تهران طی یک ماه گذشته در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد، اگرچه نمی‌توان منکر زحمات کارگران شهرداری شد اما آنچه به چشم می‌آید یک غافلگیری عجیب از سوی نهادهای شهری است، آنقدر که صدای اعضای پارلمان شهری هم از در این ماجرا بلند شده است.

یک برف و هزار بحث

پلیس و شهرداری؛ ترافیک و برف

روایت برف تهران میان رسانه‌ها روایت دو‌گانه‌ای است، برخی از آماده‌باش کامل شهرداری و پلیس در این ماجرا گفته‌اند و برخی دیگر به گزارشی میدانی چنین نتیجه گرفته‌اند که بسیاری از معابر شهری همچنان گرفتار در برف هستند. اولین نکته در برف شبانگاهی تهران مربوط به ترافیک است، ابتدا خبر آمد که در سه بزرگراه تهران ترافیک به واسطه برف سنگین است اما خیلی زود پلیس راهور اعلام کرد «با شهرداری تهران همکاری کامل دارد» هر ند این گفته سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور، جانشین رئیس پلیس راهور تهران تیتر شد اما او حرف‌های دیگری هم در گفتگویش داشته است از جمله اینکه «در حال حاضر در شهر تهران بیش از هشت میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت داریم و اگر ۵۰ درصد از این تعداد در معابر تردد کنند، شاهد حضور حدود چهار میلیون وسیله نقلیه در سطح معابر خواهیم بود و قطعاً مشکل‌ساز خواهد شد و معابر ظرفیت متناسب با این حجم از خودرو را نخواهد داشت.»

شهرداری آماده است!

مدارس مناطق یک تا 5 تهران همین حالا غیرحضو.ری شده‌اند و احتمال افزایش مناطق دیگر به تعطیلی مدارس وجود دارد. البته که شهرداری این بار می‌گوید آماده خدمات‌رسانی است. ستاد برف‌روبی و نیروهای خدمات رسان شهرداری منطقه ۱۳نیز اعلام کرده است که در حالت آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز با سرکشی مستمر در محدوده و نقاط حساس، مشکلات موجود ناشی از بارش برف را شناسایی و برای برطرف کردن آن اقدام کنند. ستاد برف‌روبی منطقه با تجهیزات لازم ازجمله ۵ دستگاه شن‌پاش، ۴ دستگاه خاور و ۳ دستگاه مکانیزه آماده ارائه خدمات است.  مخازن شن مخصوص در ۴۰ نقطه از منطقه ۱۳ جانمایی شده است تا برای استفاده شهروندان در زمان بارش در این نقاط علاوه بر اینکه کیسه مخصوص شن و نمک جانمایی شده حدود ۵۰۰ کیسه‌شن در نواحی ۴ گانه منطقه دپو شده تا شهروندان با معضلی در این خصوص مواجه نشوند. شهرداری منطقه 4 هم اعلام کرده تجهیز و تکمیل ۸ سایت فرعی و ۱ سایت اصلی مرکزی در این منطقه  در کنار  ادواتی که در معابر و میادین جانمایی شده است.

شهردار منطقه یک هم عنوان کرده است که هم‌اکنون بارش برف در این منطقه شدید بوده ولی تمام معابر باز است. همه امکانات و ماشین‌آلات موردنیاز برای برف‌روبی و شن‌پاشی در اختیار منطقه بوده و با سرعت این کار در حال انجام است. ٩٠ دستگاه ماشین‌آلات و همچنین تعداد قابل‌توجهی نیروی خدمات شهری آماده و مشغول به کار هستند. با توجه به اینکه برخی از شهروندان کیسه‌ها را برای استفاده در مقابل درب منازل خود برده‌اند، مجدداً مخزن‌ها برای نمک و شن‌پاشی شارژ شده‌اند. او در ادامه می‌گوید: «بارش در 6 ناحیه از 10 ناحیه این منطقه بیشتر است. با توجه به هشدار سازمان هواشناسی و آمادگی لازم، نمک و شن‌پاشی در معابر انجام‌شده است و تا این لحظه معبری مسدود نشده است.»

تهران چقدر برف بارید؟

به گواه داده‌های سازمان هواشناسی بیشترین میزان بارش باران دربازه زمانی پنجشنبه و جمعه (۲۰ و ۲۱ بهمن)  در شهریار به میزان ۹ میلیمتر، شمیرانات - اقدسیه ۶ میلیمتر، دماوند ۵.۵ میلیمتر، میگون ۵ میلیمتر، ژئوفیزیک تهران ۵ میلیمتر، لواسان ۴ میلیمتر، آبعلی ۳.۷ میلیمتر، فرودگاه امام خمینی ۲ میلیمتر و فرودگاه مهرآباد ۱.۲ میلیمتر ثبت شده است. 

طی این مدت زمان در برخی ایستگاه‌ها نیز بارش برف ثبت شده است که میزان آن در لواسان ۱۳ سانتیمتر، ارتفاعات فیروزکوه ۱۵ سانتیمتر، آبعلی ۷ سانتیمتر، دماوند ۵ سانتیمتر، شمیرانات ۵ سانتیمتر و فیروزکوه یک سانتیمتر برف باریده است. 

مدیر کل اداره هواشناسی استان تهران از ورود سامانه بارشی جدید به تهران از امروز تا فردا (۲۳ تا ۲۴ بهمن) خبر داد و گفته است: این بارش‌ها غالبا به‌صورت باران، در ارتفاعات و بخش‌های شمالی به‌صورت برف و در نقاط جنوبی به‌شکل و باران و در برخی مواقع برفی خواهد بود.

برای غافلگیری آماده‌باشیم!

آلودگی هوای تهران به گواه قانون متولیان بسیاری دارد، به گونه‌ای که قانون برای حدود ۱۵ نهاد در این زمینه مسئولیت تعیین کرده است.

در زمینه آسیب‌های اجتماعی شهری هم وضع به همین گونه است، به عنوان مثال متولی اصلی ساماندهی معتادان متجاهر یا کودکان خیابان اساسا نهادهایی همچون سازمان بهزیستی و پلیس تعیین شده‌اند و نقش شهرداری در این وادی حداقل به عنوان یک نهاد متولی نیست، همه این موارد است که شهرداری تهران در زمینه آلودگی هوا و آسیب‌های اجتماعی در سه‌ماهه اخیر شانه خالی کرده است اما بر هیچ شهروند منصفی دیگر پوشیده نیست که موضوع برف‌روبی معابر و شن‌پاشی خیابان‌ها به هنگامه برف(آن هم وقتی که چند روز پیش از این بارش‌ها از سوی سازمان هواشناسی اعلام شده بود) نه وظیفه شهرداری که به نوعی رسالت وجودی این نهاد شهری است، آنها هم وقتی پیش از هر بارشی وعده داده‌اند که در «آماده‌باش» کامل قرار دارند اما آنچه دیده می‌شود این است که این آمادگی صرفا برای غافلگیرشدن است و بس! انتقاد به نحوه عملکرد شهرداری تهران در بارش برف سنگین دیماه امسال آنقدر بود که حتی خود این نهاد به نقل از معاون امور مناطق سازمان بازرسی شهرداری تهران از برکناری تعدادی از مدیران شهرداری تهران به‌دلیل «سهل‌انگاری در برف‌روبی» خبر داد. هر چند احتمالا کسی پیگیر سرانجام این خبر نشد اما همین رویه می‌توانست به نوعی قوت قلبی برای پایتخت‌نشین‌ها باشد، این که راه اصلاح یک رویه اشتباه در گام اول پذیرش اشتباه‌بودن آن است و این خبر حداقل نشان می‌داد شهرداری پذیرفته که در میانه بارش برف دیماه سهل‌انگاری‌هایی صورت گرفته است. اما تکرار این موضوع آن هم درست یک ماه پس از انتشار این خبر  فقط یک نتیجه تلخ به همراه دارد که خبر پیشین هیچ تاثیری در این رویه نداشته است. در غافلگیری شهرداری در رابطه با برف چند روز پیش رویه پاسخگویی هم تغییر کرد، این بار به جای شن‌پاشی معابر و خیابان‌های یخ‍زده آنها سعی کردند در فضای مجازی به جای پاسخگویی، این انتقادها را به نوعی سیاه‌نمایی بخوانند و از اساس منکر این غافلگیری شوند. حتی شهردار تهران هم در میانه این اوضاع ترجیح داد به جای پاسخگویی به جشنواره فیلم فجر برود و فیلم ببیند! هر چند او همچنان معتقد است برف او را غافلگیر نکرده و روبه‌روی دوربین رسانه ملی ادعا می‌کند: «در برف تهران مطلقا غافلگیر نشدیم و ۱۰ هزار نیروی کمکی و هزاران تن نمک و شن در اختیار داشتیم». این موضوع اما حداقل در عکس‌های منتشرشده از سوی خبرگزاری‌های رسمی دیده نمی‌شود، آش آنقدر شور شده که حتی اعضای پارلمان شهری هم ترجیح داده‌اند به جای شهردار از مردم مانده در برف عذرخواهی کنند.

نمونه‌اش ناصر امانی، عضو شورای شهر که در توییتی نوشته است: «کارنامه شهرداری در برف‌روبی خیابان‌ها و اتوبان‌های تهران باعث شرمساری بنده به عنوان عضو شورای شهر شد. از مردم تهران عذر می‌خواهم که میلیاردها تومان از خزانه شهر به عنوان ستاد برف‌روبی این گونه هدر می‌رود.» رسانه ملی نیز به فراخور رسالت خود به بازتاب این ماجرا پرداخت و حتی در بیرون از فضای رسمی خبری هم ویدئوی یکی از مجریان  تلویزیون  در انتقاد از  عملکرد شهرداری حسابی در فضای مجازی فراگیر شد  اما آنچه بیش از خود این غافلگیری برفی مورد انتقاد شهروندان قرار گرفت نه ناکارآمدی این نهاد شهری بلکه نوع پاسخگویی آنها بود، به نظر می‌رسد این موضوع حتی در خود این نهاد هم موافقانی داشته باشد چرا  که بعد از گذشت یک روز از این اتفاقا ت این بار علیرضا جعفری، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران با پرداختن به مشکلات ایجاد شده برای شهروندان در پی بارش برف روز گذشته در پایتخت، گفت: «از مردم به دلیل مشکلات پیش آمده عذرخواهی می‌کنیم.»  حتی این بار  موج عذرخواهی به فضای مجازی هم کشید و سخنگوی شهرداری این بار در پاسخ به توئیت المیرا شریفی، مجری تلویزیونی در عدم پاسخگویی سامانه ۱۳۷ هم از او عذرخواهی کرد. حالا  چه دلخوش  باشیم به پذیرش اشتباه از سوی شهردار و چه نه یک حقیقت  پیش روی ما قرار گرفته است که اساسا پس از بارش برف در تهران باید در انتظار تکرار این وقایع باشیم؛ با ذکر این نکته نهایی که بدانیم هواشناسی پیش‌بینی کرده است تا سه‌شنبه برف خواهد بارید! 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها