ماجرای نصب پرده‌های گلدار در واگن‌های مترو چه بود؟

متروسواری با حال و هوای بهاری!

کد خبر: 1218275

یک تصویر تازه از جداسازی در متروی تهران دارد پرتکرار در فضای مجازی دست به دست می‌شود، تصویری که نشان می‌دهد قسمت زنانه و مردانه با پرده‌ای رنگین شبیه سفره‌های پلاستیکی جدا شده است. حجم واکنش‌ها به این اتفاق آنقدر بالا بود که خیلی زود با واکنش مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو رو به رو شد. مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در خصوص آنچه او «طرح درهای جداکننده در قطار» خواند توضیح داد که این طرح از مدت‌ها پیش آغاز شده و البته که به درخواست پرتکرار شهروندان بوده است. او حتی به مولفه‌های گرافیکی این طرح هم اشاره کرد و گفت «طرح‌هایی که بروی آنها قرار دارد قابل تغییر است و با توجه به شرایط، طرح‌های فرهنگی و تبلیغاتی بر روی آنها نصب خواهد شد.» این ماجرا اما با توضیحات این مقام مسئول پایان نگرفت و اغلب واکنش‌های (حداقل مجازی) به این موضوع همراه با مطایبه و شوخی شامل انتقاد به این طرح می‌شد.

متروسواری با حال و هوای بهاری!

ورود آقایان ممنوع

آمارها همیشه یکی از شیوه‌های استدلالی مدیران شهری برای توجیه تصمیماتی است که آنها گرفته‌اند. البته که سنجه آماری همیشه و در همه جای جهان معیاری برای حل یک چالش شهری بوده است اما حداقل در جامعه ایرانی و به ویژه درباره طرح اخیر کمتر شهروندی باور به چنین داده‌هایی داشته است. مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران دلیل نصب درهای حائل شیشه‌ای را «با توجه به حجم بالای تماس‌های مردمی با این شرکت و درخواست‌ها و انتقادات در مورد ممانعت از ورود آقایان به واگن بانوان» دانسته است. حج بالای تماس‌های مردمی به گواه آنچه مسعود فراستی گفته معطوف به «۴۰ درصد تماس‌های مردمی درباره این موضوع بوده» است و آنطور که او اعلام کرده  این درخواست در رتبه اول فراوانی اعتراضات مردمی قرارداشته است. احتمالا همین تماس‌ها بوده که شهرداری تهران را مجاب کرده است از سال گذشته در شیشه‌ای جدا کننده را در یکی از قطارها نصب کند. تا آنطور که آنها می‌گویند «کاملاً ورود آقایان از داخل قطارها را مسدود کنند.» داده‌های آماری و نتایج نظرسنجی شهرداری تهران پیرامون این موضوع ادامه داشته است، چرا که آنطور که این مقام مسئول می‌گوید «با توجه به بازخوردهای خوبی که این نمونه آزمایشی داشت به مرور در سایر قطارها نیز این طرح اجرایی شد.»

استیکر گلدار برای حال و هوای بهاری در مترو!

انتشار تصویری از این درهای جداکننده در فضای مجازی اما واکنش‌های بسیاری به همراه داشت که کمتر با اظهارات مدیرعامل قطار شهری تهران همسو بود. حتی در بسیاری از این واکنش‌ها می‌شد به نقدهای فراوان به شیوه اجرایی همین تصمیم هم اشاره کرد. به این معنا که حتی اگر با این تصمیم موافق بودند به شیوه اجرایی ان مخالفت داشتند. مسعود درستی البته که برای این انتقادها هم پاسخ دارد، او اعلام کرده « به نظر می‌رسد طرح نصب شده روی این موانع شیشه‌ای خیلی مورد توجه مسافران قرار نگرفته و با نقدهایی روبرو شده است. این موانع شیشه‌ای است و همکاران ما برای اینکه تنوع و حال و هوای بهاری به آن بدهند یک طرح و استیکر گلدار روی شیشه نصب کرده‌اند!» او گفته «  اگر اجرای طرح گل بازخورد خوبی دربین مردم نداشته، اصراری روی آن نداریم و طرح تغییر خواهد کرد چرا که این طرح‌ها موقتی است و در طول سال با طرح‌های تبلیغاتی و فرهنگی مختلف با توجه به شرایط تغییر می‌کند.»

زاکانی؛ در خارج از کشور از ما الگو گرفتند

ماجرا اما با این توضیحات پایان نگرفت و حجم واکنش‌ها به قدری بود که این بار علیرضا زاکانی شهردار تهران هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. او همین امروز در نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره جداسازی واگن زنان و مردان از طریق یک پرده گفت: اینها پرده نیست یک قاب استیل مانندی است که وجود دارد و روی آن نقش و نگار هست .۴۲ رام قطار دی سی ما نیاز  به این کار نداشت چون ۷ تای آن جداست ولی ۱۲۹ رام قطار ای سی مان نیاز به این امکان داشت که آقایان وارد واگن خانمها نشوند و این وظیفه ماست و این خواسته اساسی خانم هاست که مستقیم و پیامی به ما می گویند. خط قرمز ما مواجهه مردم با مردم است و این را درست نمی دانیم چون دشمنان دنبال این هستند. ما واگن‌هایی را برای زنان جدا کردیم و با افتخار می‌خواهیم برای بانوان اجرا کنیم. در خارج از کشور از ما الگو گرفتند، حالا عده‌ای می‌خواهند ما از این روش برگردیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها