چقدر ادعای وزیر در رابطه با نیاز داخلی اینترنت صحت دارد؟

فقط 10 درصد؛ کفایت مذاکرات!

کد خبر: 1220262

اظهارنظر عجیب از عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات دولت کم شنیده نشده است، حجم این گفته‌ها آنقدر بود ه که حتی صدای روزنامه‌های اصولگرایی همچون فرهیختگان را هم برانگیخته و او را سخنگوی قطع اینترنت نامیده‌اند! از اغراق رسانه‌ای این روزنامه که بگذریم باید به تازه‌ترین اظهارنظر او اشاره کنیم، اینکه دیروز در حاشیه هیئت دولت رو به خبرنگاران اعلام کرده است « نیاز کشور برای ارتباطات با خارج فقط ۱۰ درصد است.» درست یک روز پیش از این اظهارنظر هم او ادعا کرده بود که « سرویسی که به مشترکین داده می‌شود تا ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه سرعت دارد!» کمتر رسانه‌ای این اظهارات را بدون علامت تعجب پایان جمله نقل کرده است که صحت‌سنجی چنین اظهاراتی برای هر کاربر معمولی در ایران هم قابل انجام است. اما ادعای تازه او در رابطه با اینکه 90 درصد نیاز کشور برای ارتباطات داخلی است چقدر صحت دارد؟

فقط 10 درصد؛ کفایت مذاکرات!

چند ایرانی در اینترنت حضور دارند!

آمارهای جهانی بر سر تعداد کاربران اینترنت در ایران اختلاف دارند اما افزایش تعداد آنها طی سال‌های اخیر  فصل مشترک همه این آمارهاست. گزارش سالانه نوین‌هاب؛ پلتفرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی در ایران  در شهریور سال گذشته تعداد  تعداد کاربران اینترنت در ایران را ۷۱.۹۴ میلیون نفر عنوان کرده است. اما آمارهای رسمی به تعداد قابل توجه بیشتری اشاره دارد که مشترکان سیار هم در آن لحاظ شده است.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تازه‌ترین فصلنامه خود، گزارش آماری مربوط به ارتباطات و فناوری اطلاعات را منتشر کرده است. تعداد مشترکین پهن‌باند سیار بیش از ۱۰۵ میلیون مشترک با ضریب نفوذ ۱۲۴.۱۸ درصد و مشترکین پهن‌باند ثابت ۱۱ میلیون مشترک با ضریب نفوذ ۱۳.۰۵ درصد است. در آمار قبلی که مربوط به آذر ۱۴۰۱ است، مشترکین اینترنت سیار ۱۰۲ میلیون و مشترکین اینترنت ثابت بیش از ۹ میلیون مشترک بوده‌اند. تعداد کل کاربران اینترنت در کشور بنا بر آخرین آمار (زمستان ۱۴۰۱) به ۱۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر رسیده است.  چند ماه پیش از زبان سعیدرضا عاملی دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اعلام شد  ۸۰ درصد مردم ایران یعنی جمعیتی بالغ بر ۶۷ میلیون نفر از اینترنت استفاده می کنند.

کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی

برای فهم از عجیب بودن گفته‌های وزیر ارتباطات می‌توان از آمارهای رسمی کاربران ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی هم وام گرفت. به عنوانمثال تنها در شبکه اجتماعی اینستاگرام تعداد کاربران ایرانی به حدود 48 میلیون کاربر رسیده است که نام ایران را در فهرست کشورهایی با بیشترین عضو این اپلیکشیشن در رتبه هفتم قرار داده است. این آمار در حالی ات که در سال 1396 تنها 24 میلیون ایرانی در اینستاگرام حضور داشته‌اند و طی چهار سال این تعداد به دو برابر افزایش داشته است. در رابطه با تلگرام شاید اعداد عجیب‌تر باشد چرا که بیش از 5 سال است که این شبکه اجتماعی فیلتر شده است. طبق آمار رسمی، در حال حاضر نزدیک به ۴۵ میلیون کاربر ایرانی از پیام رسان تلگرام استفاده می‌کنند.

ادعای وزیر ارتباطات درست است؟

برای فهم بهتر از صحت‌سنجی این ادعا حتی می‌توانبه آمارهای خود این وزارتخانه استناد کرد. اسفند سال گذشته عضو هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت از برنامه‌ریزی برای مذاکره با پلتفرم‌های خارجی برای ایجاد مراکز تحویل محتوا رر داخل کشور با همکاری وزارت امور خارجه خبر داده و گفته بود «از سهم ۸۰ درصدی ترافیک خارجی اینترنت نیز حدود ۷۰ درصد محتوای خارجی مربوط به ترافیک متا (واتس‌اپ و اینستاگرام) است.»

«امیر محمدزاده لاجوردی» همچنین در مورد وضعیت ترافیک پهنای باند داخل به خارج نیز گفته است : «وضعیت ترافیک محتوای داخل به خارج هم‌اکنون خوب نیست. ما باید طبق طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات سهم ترافیک داخلی‌مان را نسبت به محتوای خارجی به ۷۰ درصد برسانیم. اما در حال حاضر ۲۰ درصد ترافیک اینترنت در کشور، مربوط به محتوای بومی است.» 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها