ماجرای خواستگاری در حافظیه و اتفاقات بعد آن به کجا رسید؟

ولی افتاد مشکل‌ها...

کد خبر: 1224522

در نامتعارف بودن مراسم خواستگاری مشهورشده در حافظیه شیراز شکی نیست اما بازداشت و تعلیق مدیران میراث برای این عمل نامتعارف از آن دست کارهایی است که حتی حالا صدای وزارت میراث و گردشگری را هم درآورده است. کشف حجاب بازیگری که به یک مجموعه سینمایی رفته و منجر به تعلیق فعالیت مدیر سینما و تعطیلی چند روزه مجموعه می‌شود، پلمپ سازه‌ها و خانه‌های تاریخی و حتی مجموعه‌های طبیعی به دلیل بی‌حجابی از جمله تصمیماتی بوده است که واکنش‌های بسیاری به همراه داشته است و حالا بازداشت و تعلیق مدیران میراث استان فارس به دلیل فراگیری ویدئوی منتشر شده را هم باید به این فهرست اضافه کرد.

ولی افتاد مشکل‌ها...

ماجرا چه بود؟

یک درخواست ازدواج نامتعارف از سوی مردی در محوطه حافظیه شیراز تمام ماجرای اتفاق افتاده است، البته که پیش‌فرض‌هایی هم در این میان وجود دارد که نمی‌توان آن را تنها در کلمه «نامتعارف» محدود کرد. از نوع پوشش زن که حجاب نمدارد گرفته تا نحوه درخواست ازدواج که مغایر با فرهنگ ایرانی است. همه همین‌ها بود که خیلی زود مسئولان محلی واکنش نشان دادند، ابتدا استاندار فارس آن را « لاابالی گری، رفتارهای سازمان یافته و هنجار شکنانه» خواند و سپس خبر آمد که به موجب این کار مدیر کل میراث تا اطلاع ثانوی به منظور بررسی‌های تکمیلی توسط مقام قضایی از حضور در محیط اداری منع  شده و دو مدیر مجموعه مذکور هم بازداشت شدند.

قضیه شکل اول؛ مدیر نمونه در زندان!

علی دارابی قائم مقام وزارت میراث اما خیلی زود نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. او تصویری از مدیر بازداشت شده حافظیه را درست در حالی که دارد از سوی عزت‌ا.. ضرغامی تقدیرنامه می‌گیرد پیوست یادداشت خود در اینستاگرام کرده و نوشته « با این رفتارها و احکام قضایی به دنبال اثبات چه چیزی هستیم؟!» اگرچه آنچه بیش از این جمله در واکنش مجازی او مورد توجه قرار گرفته است جمله پایانی او در یادداشت کوتاهش اشت. جایی که نوشته « جای مدیر نمونه فرهنگی که در هفته میراث فرهنگی (دو هفته قبل) از او تجلیل شد، زندان نیست!»

قضیه شکل دوم؛ یک سکوت محض

اما این ماجرا سوی دیگری هم داشت، فارغ از اقدام هنجارشکنان این دو شهروند که از قرار برای آنها هم پرونده قضایی تشکیل شده ، فارغ از بازداشت و تعلیق مدیران میراث فرهنگی فارس و واکنش استاندار به این عمل دفاع تمام قد وزارت میراث از مدیران این استان هم صدای برخی از دوستداران میراث را بلند کره است. البته که آنها هم چندان موافق چنین برخوردهایی نیستند اما آنچه در این میان به چشم فعالان این عرصه آمده برخورد دوگانه‌ای است که به باور آنها در این میان شکل گرفته است. همین دو روز  پیش از سوی شورای شهر شیراز اعلام شد حوض ماهی آرامگاه سعدی خشک شده است. به پیوست آن تصاویری از این آرامگاه منتشر شده که نشان از ترک و فرونشستی است که آرامگاه سعدی را تهدید می‌کند. این سازه تاریخی در حالی نیاز به مرمت اساسی دارد که سخنگوی شورای شهر شیراز گفته است نزدیک به 40 سال است این مکان مرمت نشده است! کمی قبل‌تر هم همه ما به یاد داریم که بافت تاریخی شیراز زیر عبور چرخ‌های بولدوزهای تخریب خاک شده بود اما صدایی از هیچ مقام مسئولی نه قضایی و نه دوستان وزارت میزاث فرهنگی بلند نشد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها