آمارهای عجیبی که از تحقیق و تفحص بانک‌های ایرانی منتشر شد

بذل و بخشش خودمانی بانک‌ها به خودشان!

کد خبر: 1225812

بانک‌ها انگار در سیاره دیگری قرار دارند چرا که آنچه از نتایج تحقیق و تفحص از بانک‌ها در ایران منتشر شده نشان می‌دهد ارائه تسهیلات آنها بدون هیچ «ضابطه‌ای» صورت می‌گیرد، اگرچه سیدابراهیم رئیسی همچنان اصرار دارد «پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی باید مبتنی بر ضوابط و عادلانه باشد» اما آنچه حالا مشخص شده این تسهیلات فاقد هرگونه ضابطه‌ای و عاری از هر گونه عدالتی است. تنها در یک فقره آماری به گواه گفته یک عضو کمیته تحقیق و تفحص از بانک‌ها در مجلس شورای اسلامی «کارکنان یکی از بانک‌ها ۱۱ بار وام قرض‌الحسنه دریافت کرده‌اند.» یا حتی اگر قبل‌تر از این آمار تازه هم برویم می‌توانیم با استناد به جدیدترین داده‌های صورت‌های مالی سالیانه منتشر شده بانک‌های دولتی یا غیردولتی سال ۱۴۰۰، در فروردین امسال متوجه شویم که کارمندان یکی از بانک‌ها در ایران به طور متوسط 847 میلیون تومان وام گرفته‌اند!

بذل و بخشش خودمانی بانک‌ها به خودشان!

847 میلیون وام بر هر نفر!

سید ابراهیم رئیسی چند روز پیش  وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی را مأمور کرد چنانچه آیین‌نامه‌ای وجود دارد که برای کارکنان بانک‌ها تسهیلات ویژه و غیرمتعارفی در نظر گرفته، مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته و به مردم اطلاع‌رسانی شود. اشاره او احتمالا به گزارش منتشر شده در فروردین امسال است. گزارشی که با استناد به جدیدترین داده‌های صورت‌های مالی سالیانه منتشر شده بانک‌های دولتی یا غیردولتی سال ۱۴۰۰، نشان می‌دهد بانک‌های ایران برای کارمندانخود حسابی دست و دلبازی کرده‌اند. کارمندان خود بانک‌ها عموما به دلیل نزدیکی‌های غیررسمی و حتی رسمی عموما تسهیلاتی را برای خود در نظر می‌گیرند. این در حالی است که بنا به گزارش‌های موجود سایر مردم عموما به دلیل «منفی بودن نرخ حقیقی بهره تسهیلات» از دریافت تسهیلات بانکی محرومند. بر اساس این گزارش کارمندان بانک صنعت و معدن با متوسط نفری ۸۴۷ میلیون تومان مانده تسهیلات رتبه اول و بانک اقتصاد نوین با نفری ۱۷۶ میلیون تومان، رتبه آخر را دارند.

کارمندان بانک چقدر حقوق می‌گیرند؟

اما اساس وام و تسهیلات بر گرفتاری است! سوال این است که این کارمندان که در صف اول دریافت تسهیلات بانکی قرار دارند و البته که موفق به دریافت آن هم شده‌اند چقدر حقوق می‌گیرند؟ بر اساس همان داده‌های مالی می‌توان به متوسط کل پرداختی کارمندان بانک (شرکت اصلی به جز شرکت‌های فرعی) را هم متوجه شد. اگر ارقام پرداختی آن‌ها را با تورم کالا و خدمات مصرفی به قیمت‌های سال ۱۴۰۱ به‌روزرسانی کنیم، کارمندان بانک «خاورمیانه» با متوسط نفری ماهیانه «۴۱.۶ میلیون تومان» و کارمندان «بانک دی» با متوسط نفری «۱۷.۲ میلیون تومان»، به ترتیب بیشترین و کمترین دریافتی را در بین همه بانک‌ها در سال ۱۴۰۰ داشته‌اند.

ادامه حاتم‌بخشی بانک‌ها

ماجرای تسهیلات خودمانی بانک‌ها را نه از آمارها و داده‌های منتشر شده که البته می‌توان از مراجع غیررسمی‌تر هم متوجه شد. به عنوان مثال از توئیت‌های منتشر شده برخی از مسئولان می‌توان به بخشی از اتفاقی که در جریان است پی برد. به عنوان مثال ماه گذشته

محسن دهنوی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی  با انتشار توئیتی نوشت: «بانک‌های خصوصی و دولتی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۴۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کارکنان خود پرداخت کرده‌اند. بانک صادرات با ۲۸ هزار و 200 میلیارد تومان، بانک تجارت با ۱۷ هزار و 200 میلیارد تومان و بانک ملت با ۱۴ هزار و 900 هزار میلیارد تومان بیشترین میزان وام به پرسنل خودشان را داشته‌اند. کاش به جوانان و مستاجران هم همین‌جوری حاتم‌بخشی می‌کردند.» در ادامه ‌رضا غلامی، کارشناس اقتصادی هم در صفحه خود در توئیتر نوشت «در فصل آخر سال 1401، بانک مرکزی به هر کارمندش حداقل یک میلیارد و 300 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با مدت بازگشت بیش از 30 سال پرداخت کرده است. البته فقط وام‌هایی که با هدف افزایش جمعیت، ازدواج یا ضروری به مردم پرداخت می‌شود، تورم‌زا هستند، وام‌ها به کارکنان بانک‌ها خاصیت آنتی تورمی دارد!» علام این خبرها البته با واکنش سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم مواجه شد. غلامرضا مرحبا اصل وام‌ها را تأیید کرد اما معتقد است این وام‌ها میلیاردی نیستند! جالب اینکه بدانیم که نظام بانکی بیش از 2 برابر تسهیلات پرداخت به نهضت ملی مسکن را به ‌اشخاص مرتبط با خود، وام داده‌ است.‌

مجلس افشا می‌کند

در همین ارتباط سید غنی نظری خانقاه نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو کمیته تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی با بیان اینکه آمار و اطلاعات مربوط به تسهیلات اعطایی به کارکنان بانک‌ها در اختیار دولت است، اظهار داشت: درست در زمانی که میزان تسهیلات اعطایی فقط یکی از بانک‌ها به کارکنان خود بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است، مردم برای دریافت وام ازدواج از همان بانک با مشکلات متعددی مواجه هستند.

نماینده مردم خلخال در مجلس با تأکید بر لزوم برخورد با مدیران بانک‌های متخلف ادامه داد: مگر بانک‌ها تافته جدا بافته‌اند؟ سایر کارکنان، کامند دولت نیستند؟ مگر دیگر کارمندان برای توسعه اقتصادی کشور کار نمی‌کنند؟

عضو کمیته تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی یادآور شد: طبق بررسی‌های این هیات کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه گرفته‌اند.

وی درباره اینکه گزارش تحقیق و تفحص چه زمانی به صحن مجلس می‌رسد، اظهار داشت: هنوز گزارش جمع بندی و نهایی نشده است؛ هر زمان که این گزارش تهیه شد، در مجلس قرائت و متخلفان به قوقه قضائیه معرفی می‌شوند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها