ماجرای متقلبین کنکور و «روحیه حساس» آنها به کجا رسید؟

یک روح حساس متقلب

کد خبر: 1233210

نام محمدعلی زلفی گل در میانه یک هفته پر از اخبار ریز و درشت کنار کلیدواژه‌های مهم دیگری همچون بحران بی‌آبی یا اقدام روسیه و غیره پرتکرار در رسانه‌ها دیده می‌شد. تکرار نام او اما در میانه یک هفته جایگاه‌های متفاوتی داشت. ابتدای هفته وزیر علوم دولت مورد انتقاد شدید رحیم‌پور ازغدی قرار گرفت، اگرچه به درستی رسانه‌های رسمی از این انتقاد آتشین او تعبیر به «توهین» کردند چرا که رحیم‌پور ازغدی به صراحت و آشکاری در ویدئویی که از او منتشر شده وزیر علوم دولت را تهدید به «کتک زدن» می‌کند! اما خیلی زود محمدزلفی‌گل از ساحت یک فردی که مورد توهین قرار گرفته بیرون آمد و با اظهارنظری عجیب در رابطه با «روحیه حساس متقلبین کنکور» به نوعی در جایگاه یک توهین‌کننده قرار گرفت.

یک روح حساس متقلب

ماجرا چه بود؟

ماجرا در عصر چهارشنبه و در حاشیه جلسات معروف هیئت دولت در این روز آغاز شد جایی که وزیر علوم وقتی در رابطه با وضعیت تعداد قابل توجه متقلبین کنکور دانشگاه‌های برتر سال گذشته مورد سوال قرار گرفت در یک اظهارنظر عجیب اعلام کرد هزار نفر از متقلبین کنکور که تقلبشان در کنکور محرز شده چون حالا دانشجو شدند منع آنها از تحصیل می‌تواند آثار روحی و اجتماعی برای آنها در پی داشته باشد!  البته که وقتی ماجرا عجیب‌تر شد که او این موضوع را در پاسخ به «استفساریه مجلس» دانست! به این معنا که این تصمیم عجیب را پیوست تصمیم مجلس دانست  اما خیلی زود با واکنش رئیس کمیسیون اصل نود رو به رو شد.  

دفاع از یک بدفهمی

محمد زلفی‌گل البته پس از آنکه تبعات این تصمیم را به دوش مجلس گذاشت از آن هم دفاع کرد! تصمیمی که زلفی گل آن را «درست» توصیف کرد و یادآور شد که این موضوع مربوط به دوره حضور وی در این سمت نیست و تدبیر اندیشیده شده در دوران حضور او، اعلام نشدن نام افرادی که شائبه تقلبشان می‌رفته در زمره قبولی‌های کنکور بوده تا ابتدا روند صحت سنجی نتیجه شان ـ که با مصاحبه علمی یا حضور در آزمون‌های آزمایشی و... صورت می‌پذیرد ـ پشت سر گذاشته و در صورت رد شائبه، قبولی شان اعلام شود.

مجازات؛ تحصیل در دانشگاه برتر!

بدین ترتیب مشخص می‌شود، هیچ گزندی متوجه این گروه از دانشجویان که با تقلب به دانشگاه راه یافته اند، نشده و نخواهد شد؛ افرادی که نامشان مشخص است، بعضا در رشته‌های حساس و مهم مشغول به تحصیل هستند، اما چون دانشجو لقب گرفته اند، مشمول مجازات‌ تقلب در کنکور نیستند! تصمیمی به غایت عجیب و دور از باور که اگر گفته می‌شد، عوامل دست اندرکار این تقلب شناسایی و دستگیر شده اند و مجازاتشان در حال اجرا یا در دست اجراست، یا اگر تاکید می‌گردید که عوامل همراهی کننده با این تقلب، چه آن‌هایی که دانسته و عامدانه با ایشان همراهی کرده اند و چه دیگرانی که نادانسته و مثلا با اعلام اسامی این افراد شائبه دار در شمار قبولی ها، به رهایی شان از مجازات یاری رسانده اند، متفاوت به نظر می‌رسید.

 

همان‌طور که شما هم در جریان هستید...

اهالی بهارستان اما خیلی زود به این موضوع واکنش نشان دادند، اگرچه هنوز هم این واکنش‌ها ادامه دارد اما نامه کوتاه اما صریح رئیس کمیسیون اصل 90 ماجرا را برای بسیاری از جمله محمد زلفی گل روشن کرد. نصرالله پژمان فر در نامه‌ای به وزیر علوم با تاکید بر اینکه باید جلوی ثبت نام متقلبین در دانشگاه‌ها را بگیرید، گفت: مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه نمی‌پذیرد افرادی که در مظان اتهام تقلب و تخلف در آزمون سراسری هستند، پس از طی مهلت قانونی برای رسیدگی، دانشجو شوند و باید جلوی این تخلف گرفته شود.

و البته در این نامه این بدفهمی از استفساریه مجلس را به وزیر علوم دولت یادآوری کرد که «همانطور که شما نیز درجریان هستید استفساریه مذکور به این علت بوده که روند اشتباه و نادرست سابق که توسط سازمان سنجش صورت می‌گرفت و در آن متهمان به تقلب در آزمون سراسری، دانشجو شده و گاه پس از چندین ترم تحصیل به عنوان دانشجو، از آن ها مجددا آزمون گرفته می شد، منتفی شود. لذا اساساً استفساریه مجلس مانع از آزمون مجدد از چنین افرادی نیست و این دسته از افراد نباید تا تعیین تکلیف شبهه تقلب دانشجو شوند.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها