نگاهی به برخی از بندهای موجود در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳

دورنمای دخل‌وخرج ایرانی‌ها

کد خبر: 1257991

کارنامه معیشتی سفره ایرانی‌ها! این شاید دورنمایی باشد از آنچه در سال آینده در انتظارمان است، آمار و اعدادی که در ذیل لایحه بودجه سال آینده قرار است دورنمایی از وضعیت معیشتی ما را مشخص کند. این لایحه حالا به مجلس آمده و برخی از بندهای آن جالب توجه است. اگرچه همواره اولین مورد از موارد لایحه برای شهروندان جزئیات افزایش احتمالی حقوق و میزان آن است اما موارد دیگری هم وجود دارد که تا حدودی وضعیت ما را در سال آینده مشخص می‌کند.

دورنمای دخل‌وخرج ایرانی‌ها

واریز ۴۰ درصد پول نفت به صندوق توسعه ملی

سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت، گاز و میعانات گازی ۴۰درصد تعیین شده است. همچنین ۳ درصد درآمد نفت و گاز سهم مناطق نفت‌خیز، گازخیز و توسعه‌نیافته تعیین شده و ۱۴.۵درصد هم به حساب شرکت ملی نفت یا گاز واریز خواهد شد. وزارت نفت و صندوق توسعه ملی هر دو مکلف هستند هر ماه گزارش عملکرد این بند و مقدار صادرات نفت، میعانات گاز و فرآورده‌های اصلی و فرعی نفتی و گازی، ارز حاصل و همچنین وصولی آن، میزان واردات گاز و فرآورده‌های نفتی و ارز پرداختی بابت آن را به سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارائه کنند.

رشد ۱۵ درصدی منابع هدفمندسازی یارانه‌ها

منابع هدفمندسازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است.

کاهش حقوق گمرکی به یک درصد

براساس این لایحه به دولت اجازه داده می‌شود برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو، ملزومات مصرفی پزشکی و شیرخشک مصرفی اطفال را به یک درصد کاهش دهد. 

مالیات خودروهای بالای ۳ میلیارد تومان 

در بند(س) تبصره ۶ لایحه بودجه سال آینده که به موضوع عوارض و مالیات بخش‌های مختلف بازمی‌گردد، انواع خودروی سواری و وانت دوکابین(اتاق) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سه میلیارد تومان است، نسبت به مازاد بر این مبلغ، مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شود.

معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای اینترنتی 

براساس لایحه بودجه سال آینده در تبصره ۶ (عوارض و مالیات) بخش (خ) گفته شده است که در راستای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و تشویق کسب و کارهای اینترنتی به استفاده از سکو (پلتفرم)‌های داخلی، تا پایان سال ۱۴۰۲ درآمد کسب و کارهای اشخاص حقیقی در سکو (پلتفرم)‌های داخلی مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا پایان سال ۱۴۰۱، فاقد پرونده مالیاتی بوده‌اند، مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شوند. 

دریافت عوارض بزرگراهی

در تبصره ۶ این لایحه و بخش عوارض و مالیات آمده که وزارت راه و شهرسازی مکلف است با استفاده از ابزارهای هوشمند از کلیه وسایل نقلیه (به استثنای وسایل نقلیه عمومی دارای صورت‌وضعیت و بارنامه با پلاک عمومی) که در بزرگراه‌های شریانی تردد می‌کنند، بر مبنای میزان پیمایش به ازای هر کیلومتر و براساس نوع خودرو با تصویب هیات‌وزیران عوارض دریافت کرده و به حساب سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند تا در قالب بودجه سالانه، پس از مبادله موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور صرف توسعه، بهسازی، نگهداری، ایمن‌سازی و هوشمندسازی جاده‌های کشور کند. درعین‌حال، صدور مفاصا حساب جرایم رانندگی موکول به تسویه این عوارض است.

افزایش ۱۸ درصدی حقوق‌ها

در لایحه بودجه۱۴۰۳ افزایش ضریب حقوق همه گروه‌های حقوق‌بگیر ۱۸درصد و حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری، ۲۰درصد پیشنهاد شده و سقف خالص پرداختی‌ها در تمام کشور بیش از ۶۵ میلیون تومان ممنوع اعلام شده است.

تخصیص ۱۳.۶میلیارد یورو برای واردات  کالاهای اساسی 

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، حدود ۱۳.۶۵میلیارد یورو برای واردات کالاهای اساسی و دارو تخصیص داده شد‌ه‌است. همچنین صادرات روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت و قیمت هر بشکه نفت ۶۵ یورو و نرخ تسعیر ۳۱ هزار تومان در نظر گرفته شد‌ه‌است.

افزایش ۳۵ درصدی قبوض برای پر مصرفان آب

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳، وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر نرخ آب‌بها به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تا دو برابر بیش از الگو، ۱۵ درصد نرخ آب‌بها را افزایش دهد و در مورد مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف کرده‌اند، به ازای هر متر مکعب مازاد ۳۵ درصد نرخ را افزایش و از آنان دریافت و به خزانه داری کل کشور واریز کند.

هزینه آب کشاورزی چاه‌های مجاز دارای کنتور  مشخص شد

برای چاه‌های مجاز دارای کنتور، براساس برداشت مجاز از آنها به ازای هر مترمکعب برداشت آب از آبخوان‌ها معادل ۴۰ تومان دریافت می‌شود.

هزینه ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ تومانی برای برداشت غیرمجاز

میزان جریمه مربوط به برداشت آب تا زمان انسداد چاه‌های غیرمجاز در صورت کشت محصولات اساسی کشاورزی و راهبردی به ازای هر مترمکعب حداکثر ۶۰۰تومان و درغیر این صورت به ازای هر مترمکعب آب ۱۲۰۰ تومان تعیین می‌شود که متناسب با افت سفره و حجم کسری مخزن سفره که حسب دستورالعمل ابلاغی توسط وزارت نیرو مشخص می‌شود، دریافت و به خزانه داری کل واریز می‌شود.

صفر تا صد کاهش حقوق ورودی ماشین‌آلات‌ 

 به منظور حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در تبصره ۱۱ به دولت اجازه داده می‌شود حقوق گمرکی همه ماشین‌آلات و تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطه‌ای تولیدی، همچنین حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی دارو، ملزومات مصرف پزشکی و شیرخشک مخصوص اطفال کاهش یابد. 

۱- حقوق گمرکی همه ماشین‌آلات و تجهیزات (با رعایت ماده۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان مصوب ۳۱اردیبهشت۱۴۰۱)، قطعات، مواداولیه و واسطه‌ای تولیدی را به ۲ درصد کاهش دهد.

۲- حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی دارو، ملزومات مصرفی پزشکی و شیرخشک مخصوص اطفال را به یک درصد کاهش دهد.

 مالیات از ‌زمین‌های بیش از ۲۵میلیارد تومان 

دولت در راستای برقراری عدالت مالیاتی و کمک به ساخت و ساز در تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کشور پیش‌بینی کرده است، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز با احتساب عرصه و اعیان و واحدهای مسکونی که ارزش آنها بیش از ۲۵میلیارد تومان باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در ۱۰۰۰ می‌شود. این مالیات به‌عهده شخصی است که در ابتدای سال مالک آن بوده است. واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای در حال ساخت مشمول این مالیات نمی‌شود و باغ‌ویلاهای غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون‌های ماده ۹۹ و ماده ۱۰۰قانون شهرداری‌ها، حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات باغ‌ویلاهای مجاز خواهد شد که ۵۰ درصد جریمه‌های دریافتی بر حسب مورد به شهرداری یا دهیاری محل اختصاص می‌یابد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها