شاخص‌های آلودگی نشان می‌دهد فردا آلوده‌ترین روز هفته است!

بخند! فردا روز بدتری است

کد خبر: 1259985

اگر حتی دل ببندیم به کارشناسان خوش‌بین هواشناسی هم باید گفت امروز که آسمان تهران غبار گرفته و آلودگی به اوج رسیده روز بهتری نسبت به فردایی است که قرار است آلوده‌ترین روز هفته باشد! روزی که شاخص‌های آلودگی از همین اعداد هولناک امروز هم فراتر می‌رود و فقز در تهران سلامتی نزدیک به 10 میلیون شهروند را به مخاطره می‌اندازد. خبر تازه در رابطه با آلودگی هوای تهران هم یکی اینکه نمایش شاخص آلودگی از پایگاه شرکت کنترل کیفی حذف شده و از شامگاه گذشته اساسا سایت این شرکت از دسترس خارج شده بود و دیگر اینکه همچنان باید دعا کنیم بادی بوزد و بارانی بزند تا بلکه این غبار هولنام را از سر ما بردارد.

بخند! فردا روز بدتری است

ماجرای آلودگی هوا ماجرای امروز و دیروز نیست. گفتن از آن هم مربوط به امسال و پارسال نیست. هر سال در این فصل سال گلایه و شکایت از این ماجرا راه می‌افتد با وزش اولین باد غربی در تهران حرف‌ها و گلایه‌ها را هم باد با خود می‌برد. آنچه می‌ماند از دست رفتن جان عزیز بیش از 6 هزار شهروند تهرانی است. سیاه‌پوش شدن نزدیک به 43 هزار ایرانی است. واکنش‌ها اما در برابر این سوگ جمعی انداختن توپ تقصیر به زمین یکدیگر است. مدیریت شهری از زیر بار تولی‌گری اجرای قانون هوای پاک شانه خالی می‌کند و سهم قصور را به زمین وزارت‌خانه‌ها می‌اندازد، صمت در برابر اتهام خودروهای بی‌کیفیت و بدون نسب فیلتر دوده خود را مبرا می‌داند و متهم آلودگی را کیفیت پایین بنزین اعلام می‌کند، وزارت نفت در مقام دفاع از کیفیت سوخت دلیل اصلی آلودگی را ناوگان فرسوده حمل و نقل می‌داند و شهروندان در حال تنفس هوای آلوده این روزها به این چرخه تباه باطل نگاه می‌کنند.

قاتلی میان ماست

آنچه آشکارتر از گذشته در رابطه با آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها به چشم می‌آید، این است که خود شهروندان هم به این باور قلبی رسیده‌اند که اراده‌ای برای حل چالش آلودگی هوا وجود ندارد. زوج و فرد کردن محدوده طرح ترافیک یا دورکاری نیم‌بند کارمندان و مجازی شدن آموزش هم تاثیری در شاخص‌های آلودگی ندارد و بیشتر شاید در راستای مراقبت از سلامت شهروندان تاثیری حداقلی داشته باشد و بس. خود همین شهروندان هم دیگر حتی اعتراضی به وضعیت آلودگی هوا ندارند و به نوعی خسته از شکایت و گلایه 20 ساله به تماشای وضع موجود نشسته‌اند و شاید وضعیت کنونی را پذیرفته‌اند. درست همچون بسیاری از چالش‌های دیگر شهری که توانایی حل آن از عهده تصمیم‌گیران خارج بوده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها