تسهیلات ویژه و جدید برای بازنشستگان کشوری

کد خبر: 1012674

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری، جزئیات ارائه تسهیلات ویژه و جدید به بازنشستگان کشوری را تشریح کرد.

تسهیلات ویژه و جدید برای بازنشستگان کشوری

خبرگزاری تسنیم: محمود مرتضایی‌فرد درباره انتقاد برخی بازنشستگان از صندوق بازنشستگی کشوری مبنی بر کم بودن تعداد سفر‌هایی که مشمول کمک‌هزینه می‌شوند، اظهار کرد: صندوق بازنشستگی کشوری هر ساله تعدادی تور برای بازنشستگان عضو خود برگزار می‌کند؛ این تور‌ها رایگان نیست بلکه با کمک‌هزینه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برای افزایش تعداد سفر‌ها و کاهش هزینه‌های آن‌ها چند راهکار داریم، تصریح کرد: راهکار اول این است که کمک‌هزینه را افزایش دهیم که به هرحال، با محدودیت بودجه مواجه هستیم؛ ضمن آنکه با توجه به جمعیت زیاد ذینفعان صندوق بازنشستگی کشوری، هزینه‌ها افزایش زیادی پیدا می‌کند؛ نکته دیگر این است که بررسی‌ها نشان داده بخش زیادی از بازنشستگان صندوق از تور‌ها استقبال نمی‌کنند و عملاً ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر علاقه‌مند به استفاده از این خدمات هستند.

مرتضایی‌فرد افزود: راهکار دیگر این است که به شکل رایگان همه افراد را به سفر ببریم که این راه هم، از نظر مالی قابل انجام نیست. اما راه دیگر این است که ما امکان سفر را برای بازنشستگان بیشتر کنیم؛ تنوع آن را بیشتر کنیم و کاری کنیم که بازنشسته فرصت سفر بیشتری داشته باشد، در این صورت است که می‌توان انتظار داشت بازنشسته‌ها هم بیشتر از خدمات سفر استقبال کنند.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری درباره چگونگی انجام سفر‌های سلامت‌محور در شرایط شیوع بیماری کووید-۱۹ نیز توضیح داد: ما با توجه به شرایط کرونا، سفر‌های سلامت‌محور را تعریف کرده‌ایم؛ در واقع، این سفر‌ها به معنای واقعی، سفر نیستند بلکه نوعی گردش با رعایت فاصله اجتماعی است که بازنشسته‌ها بتوانند طی آن، به جایی بروند که امکاناتی مثل آموزش‌های سلامت و بهداشت یا یک سری امکانات پزشکی مورد نیاز مثل آزمایش قند و یا آموزش‌های ورزشی برای تناسب اندام برای آن‌ها وجود داشته باشد؛ به دنبال این هستیم که در این شرایط این بخش را بیشتر پوشش بدهیم چرا که این بخش مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه در مورد سفر‌ها به سمت ایجاد تغییرات و انعطاف‌پذیر کردن برنامه‌ها حرکت می‌کنیم، تصریح کرد: در این چارچوب، بازنشستگان می‌توانند هم از خدمات تور‌های مسافرتی استفاده کنند و هم با استفاده از کمک‌هزینه‌ها، خودشان سفر بروند؛ از این طریق، می‌توانیم کمک کنیم هزینه‌های سفر را کاهش دهند و بتوانند سفر ارزان‌تری داشته باشند.

مرتضایی‌فرد ادامه داد: عموم افراد شاغل نمی‌توانند به سفر بروند و برنامه‌های سفر آن‌ها محدود به برخی ایام است، اما بازنشسته‌ها می‌توانند به دلیل آزادیِ وقت برنامه‌های سفر متنوع در زمان‌های مختلف داشته باشد و از فرصتی که در زمان‌های غیرپیک وجود دارد، استفاده کنند؛ ما هم در چنین مقاطع زمانی، می‌توانیم با همکاری مراکز مسافرتی تخفیف‌های بهتری تا حدود ۵۰ درصد در اختیار بازنشستگان قرار دهیم.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری درباره اقدامات این صندوق برای خدمات‌دهی به بازنشستگان در مقابله با بیماری کرونا نیز گفت: یکی از انتظارات بازنشستگان این بود که در شرایط کرونا بتوانیم به چند طریق به آن‌ها کمک کنیم از جمله اینکه در این شرایط که رعایت بهداشت و درمان و فاصله اجتماعی را داریم، باید طوری به ذینفعان خود کمک کنیم که مراجعاتشان به مراکز خرید برای تامین نیازمندی‌هایشان کم شود؛ مورد دیگر هم اینکه، اگر بیمار شدند، از آن‌ها حمایت کنیم؛ در این راستا، تقریبا برای همه بیماران، هزینه‌های بیماری کرونا را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دادیم؛ به تمامی شرکت‌ها هم اعلام کردیم که اسناد بیماران کرونایی را به‌صورت کامل پوشش دهند تا کسی بابت هزینه‌های درمانی، دچار مشکل نشود.

مرتضایی‌فرد همچنین درباره اقدامات انجام‌شده برای افزایش قدرت خرید بازنشستگان در شرایط کرونا نیز اظهار کرد: مدیریت فعلی صندوق معتقد است که کارت منزلت ایده‌ای بوده که به خاطر تخفیف‌هایش در شان بازنشسته‌ها نیست و به جای استفاده از چنین کارتی، روش درست این است که تمام تخفیف‌ها و اعتبارات روی کارت حقوق بازنشسته و بدون دخالت نیروی انسانی، اعمال شود یعنی بازنشسته وقتی به خرید می‌رود، متصدی نباید متوجه شود فرد بازنشسته است و دارد تخفیف می‌گیرد؛ تمام خدمات هم باید در کارت حقوق متمرکز شود تا استفاده از آن برای بازنشستگان هم، تسهیل شود.

وی یادآور شد: رویکرد صندوق در این دوره، یک رویکرد کاملا فرهنگی ــ اجتماعی است؛ صندوق خودش را صرفاً مسئول پرداخت حقوق بازنشستگان نمی‌بیند بلکه به‌عنوان یک مسئولیت اجتماعی، به دنبال اجرای طرح‌ها و برنامه‌های رفاهی و خدماتی متنوع برای بازنشستگان است.

مرتضایی‌فرد گفت: یکی از طرح‌هایی که انجام دادیم و فکر می‌کنیم که در شرایط کرونا می‌تواند به بازنشستگان کمک کند، تهیه مواد پروتئینی به‌صورت تلفنی بوده است؛ درحال حاضر، با یک شرکت معتبر تولید و عرضه محصولات دامی صحبت کردیم که این محصولات را برای بازنشستگانی که تماس داشتند، در خانه‌هایشان تحویل دهیم؛ اجرای چنین طرح‌هایی در شرایط فعلی که افراد و مخصوصا سالمندان حدالامکان نباید به دلیل کرونا از خانه خارج شوند، موثر خواهد بود.

وی افزود: در کنار این موارد، تفاهم‌نامه‌هایی هم داشتیم مثلا با شرکت رفاه و فرصتی را به بازنشستگان دادیم که بتوانند در قالب طرح یاری، تا پایان سال جاری در سه مرحله به‌صورت اعتبار ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی، خرید داشته باشند؛ این طرح برای صندوق آورده‌ای نداشت و فقط فرصت خرید اعتباری برای بازنشستگان را فراهم کرد و با این رقم جزئی تا حدودی مشکلشان حل شد؛ چنانکه در مرحله اول اجرای طرح یاری، ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در شرایط کرونا از این طرح استقبال کردند همچنین، با فروشگاه‌هایی مثل افق کورش، قرارداد داریم که بازنشستگان می‌توانند محصولات پگاه را با ۲۱.۵ درصد تخفیف دریافت کنند.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری در پایان اعلام کرد: به‌زودی هم یک مرکز فرهنگی آموزشی برای بازنشستگان در شهر‌های تهران راه‌اندازی می‌شود همچنین، برنامه داریم خانه‌های امید را به یک فضای مناسب‌تر تبدیل کنیم تا همه بازنشستگان بتوانند از خدمات متنوع سلامت‌محور، فرهنگی و... آن بهره‌مند شوند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها