چرا فقط برای امام حسین (ع) اربعین می‌گیرند؟

کد خبر: 1025273

عزاداری امام حسین (ع) با سایر امامان تفاوت دارد ویژگی‌ها، معنویت و تأکیدی که در عزاداری امام حسین (ع) وجود دارد برای هیچ یک از معصومین نیست.

چرا فقط برای امام حسین (ع) اربعین می‌گیرند؟

خبرگزاری تسنیم: به طور کلی عزاداری امام حسین (ع) با سایر امامان تفاوت دارد و شاید این به دلیل گستره کمی و کیفی واقعه عاشوراست؛ از میان اهل بیت عصمت و طهارت، تنها برای اباعبدالله الحسین (ع) مراسم اربعین می‌گیرند و دلایل متعددی نیز برای آن بیان شده است.

این تأکید به عزادارى بر حضرت سیدالشهدا (ع) به خاطر فلسفه‌هاى سازنده و تربیتى متعددی از جمله زنده داشتن یاد و تاریخ پر شکوه نهضت حسینى، الهام بخش روح انقلابى و ستم ستیزى، پیوند عمیق عاطفى بین امت و الگوهاى راستین، اقامه مجالس دینى در سطح وسیع و آشنا شدن توده‌ها با معارف دینى، پالایش روح و تزکیه نفس، اعلام وفادارى نسبت به مظلوم و مخالفت با ظالم و ... است.

زنده نگه داشت نام و یاد امام حسین (ع) به سفارش همه معصومین بوده است، چون انقلاب و قیام امام حسین (ع) در مقابل امویان و دستگاه جور یزید راه اصلاحی و صراط مستقیمی بود که راه درست را از نادرست نمایان کرد، از این روی پیامبر و همه ائمه و پیشوایان برای زنده نگه داشتن یاد ایشان توصیه‌های بسیاری کردند تا عزاداری امام حسین (ع) برای همیشه به درستی و کامل اقامه شود، برای نمونه امام عسکری (ع) زیارت اربعین را یکی از علائم و نماد‌های شیعه می‌داند.

هر چند ویژگی‌ها و معنویتی که در عزاداری امام حسین (ع) هست و تأکیداتی که در روایات به این مطلب وجود دارد برای هیچ یک از معصومین نیست، اما تعظیم نام امام حسین (ع) در حقیقت تکریم همه ائمه، خوبان و خوبی‌ها است.

وضعیت خاص جهان اسلام و مسلمانان، حالات حاکمان مسلمان و ظلم‌های آنها، تحقیر امت اسلامی، تشدید ظلم علیه شیعیان، فراموشی آموزه‌هایی، چون امر به معروف و نهی از منکر، شیوع بدعت‌ها و ... از یک سو و موقعیت ویژه ابا عبدالله الحسین (ع) از جهت مظلومیت و تنهایی و نوع جنگ و برخورد فیزیکی با آن حضرت و اهل و عیال ایشان، درس‌های تربیتی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دینی آن از سوی دیگر همه و همه شکل خاصی به این حادثه داده که باعث شده که پیامبر اکرم (ص) و حضرت زهرا (س) و تمام ائمه اطهار، بر احیای عزاداری آن حضرت تأکید فراوان داشته باشند.

حجت الاسلام اصغر عسکری امام جمعه رفسنجان با بیان اینکه یکی از درس‌هایی که ما از امام حسین (ع) می‌توانیم بیاموزیم این است که نهضت امام بر اساس انجام تکلیف، ادای وظیفه، وظیفه شناسی و اقدام به هنگام بود اظهار داشت: بازماندگان عاشورا یعنی حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) نیز پس از واقعه عاشورا با اقداماتی بسیار شایسته، حکیمانه و مدبرانه نهضت امام حسین (ع) را تکمیل کرده و ادامه دادند.

وی با بیان اینکه اگر نبود این موقعیت شناسی، وظیفه شناسی و عمل و اقدام به هنگام این بازماندگان عاشورا شاید خون امام حسین (ع) در کربلا به هدر رفته و به ثمر نمی‌رسید افزود: حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در راستای بیدار کردن مردم و نهضت آگاه‌سازی جامعه قدم‌های مهمی برداشتند.

امام جمعه رفسنجان با اشاره به اینکه مردم آن زمان با توجه به توطئه‌های بنی امیه از مسیر منحرف شده بودند گفت: حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) بدنه حکومت را بعد از شهادت امام حسین (ع) تا اربعین رسوا کردند.

وی با بیان اینکه این دو بزرگوار در کنار نهضت بیداری و آگاه‌سازی مردم جامعه و نهضت رسواسازی طبقه حاکم، روح شجاعت و نترسیدن از دشمن را در جامعه ایجاد کردند افزود: حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) به مردم شهامت دادند تا نترسند به میدان بیایند، حرف خود را بزنند و در مقابل ستمگران بزنند.

عسکری ادامه داد: اقداماتی که حضرت زینب (س) در کوفه، بین راه و در مجلس یزید در شام انجام داد و خطبه حکیمانه و جانسوز امام سجاد (ع) در مسجد اموی شام و در حضور مردم با حضور یزید انجام داد هم رسواگری حکومت و بیدارگری مردم را به دنبال داشت و هم روح شجاعت را در جامعه خفقان زده آن روز دمید.

وی با بیان اینکه اربعین روزی است که نتیجه این اقدامات به ثمر نشست گفت: در زیارت اربعین نیز می‌خوانیم که "امام حسین (ع) خونش را در راه خدا داد تا بندگان خدا و مردم را از ضلالت، جهالت و نادانی نجات دهد. "

امام جمعه رفسنجان با اشاره به اینکه تنها روز عاشورا روز نهضت امام حسین (ع) نبود بیان کرد: روز عاشورا روز آغاز این نهضت بود و به همین دلیل ما تنها برای امام حسین (ع) اربعین داریم چرا که نهضت امام حسین (ع) در روز اربعین به کمال رسید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها