آخرین وضعیت استخدام‌‌‌های وزارت بهداشت

کد خبر: 1049746

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت از افزایش ۵۷ درصدی بودجه سال ۱۴۰۰ حوزه سلامت خبر داد و گفت: مجموع حقوق و مزایای همکاران نسبت به ۹۷ بالغ بر ۱۳۰ درصد رشد داشته است! تاکنون حدود ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای واکسن داده شده است.

آخرین وضعیت استخدام‌‌‌های وزارت بهداشت

خبرگزاری تسنیم: سید کامل تقوی نژاد در نشست خبری که به مناسبت ایام الله دهه فجر و تشریح اقدامات وزارت بهداشت در حوزه توسعه زیرساخت‌‌های نظام سلامت، برگزار شد، اظهار کرد: در کنار مدیریت بهینه مبارزه با کووید 19، اقدامات وزارت بهداشت در زمینه توسعه زیرساخت‌‌ها متوقف نشد و رشد قابل توجهی داشت و کارهایی انجام شد که بخش عمده‌‌ای از تلاش‌‌های موفق نظام سلامت مرهون ایجاد این زیرساخت‌‌ها خواهد بود.

وی افزود: ما تا سال 92 حدود 96 هزار تخت بیمارستانی در کشور داشتیم که از سال 92 تا 98، حدود 28هزار تخت به مجموعه تخت‌‌های بیمارستانی کشور اضافه شد؛ در سال 99 نیز حدود 3562 تخت بیمارستانی اضافه شد و به این ترتیب، در مجموع در بخش دولتی 30 درصد از ظرفیت فیزیکی تخت‌‌های بیمارستانی مربوط به دولت‌‌های تدبیر و امید است.

15000 تخت بیمارستانی در دست احداث

تقوی نژاد خاطرنشان کرد: همچنین، حدود 15 هزار تخت بیمارستانی در دست احداث داریم که در صورتی که اعتبارات کافی اختصاص یابد، مجموع تخت‌‌های بیمارستانی این دولت به 46 هزار تخت بیمارستانی خواهد رسید. همچنین، مجموعا 5000 میلیارد اعتباراتی بوده که در این زمینه اختصاص یافته است.

افزایش نسبت تخت بیمارستانی به ازای هزار نفر

وی ادامه داد: 7460 پروژه بهداشتی به بهره برداری رسیده است. به دنبال اقدامات انجام شده، نسبت تخت بیمارستانی از 1.6 نسبت به هر 1000 نفر به 2.3 صدم رسیده است که رشد قابل توجهی است.

25 درصد تخت‌‌های آی سی یوی کشور در سال 99 احداث شده است

تقوی نژاد در ادامه افزود: اقدام مهمی که در سال 99 انجام شده، بحث توسعه تخت‌‌های ویژه است، در این راستا، شاهدیم که قبل از سال 92 مجموعا 4096 تخت ویژه داشتیم که تا سال 98 مجموعا 2158 تخت دیگر اضافه شده است که قابل توجه است. در سال 99 نیز 2161 تخت اضافه کردیم و 1424 تخت نیز در دست احداث داریم. بنابراین، در مدت اخیر یعنی در سال 1399، معادل 25 درصد تخت‌‌های آی سی یو کشور را احداث کردیم.

توسعه ظرفیت اکسیژن سازها

وی درخصوص اقدامات انجام شده برای توسعه ظرفیت اکسیژن سازها نیز بیان کرد: موضوع قابل توجه در مدیریت کووید 19 بحث اکسیژن سازهاست. می‌‌دانید که یکی از فاکتورهای اساسی در بهبود بیماران، ظرفیت‌‌هایی است که در زمینه اکسیژن ایجاد کردیم. افزایشی که در ظرفیت اکسیژن ساز از سال 92 تا 98 ایجاد شده 1.4 برابر و در سال جاری، 330 درصد رشد کرده است. مجموعاً از ظرفیتی که در کشور به وجود آمده است، حدود 92هزار لیتر در دقیقه در سال 99 ایجاد کردیم بنابراین اگر در سال 92 ما همزمان 20هزار بیمار را می‌‌توانستیم اکسیژن برسانیم، در آذر امسال این رقم به 65 هزار بیمار افزایش یافته است که رشد بسیار قابل توجهی در این زمینه است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت همچنین گفت: در سال جاری موضوعی که در برنامه قرار داشت بحث ترمیم حقوق همکاران و بهبود وضعیت رفاهی آنها بود که در این زمینه تلاش‌‌هایی در دستور کار است و مجموع حقوق و مزایای همکاران نسبت به 97 بالغ بر 130 درصد رشد داشته است. همچنین، بحث دیگر ایجاد عدالت در بین گروه‌‌های مختلف همکاران است که همپای رشد حقوق و مزایای همکاران رسمی و پیمانی تلاش کردیم حقوق و مزایای همکاران ضریب کا و شرکتی نیز افزایش یابد. اکنون میزان حقوق همکاران غیررسمی ما بین 70 تا 80 درصد همکاران رسمی است.

اخذ مجوز استخدامی 52 هزار نیرو در سال های 98 و 99

وی ادامه داد: از مباحث دیگر افزایش تعداد همکاران وزارت بهداشت و تقویت نظام شبکه و نظام بیمارستانی و استخدام همکاران در بخش درمان و خصوصا پرستاری است. به طوری‌‌که طی دو سال 98 و 99 موفق شدیم 52 هزار مجوز استخدامی را دریافت کنیم. این درحالی است که استخدامی‌‌های وزارت بهداشت از سال 92 تا 96 سالی هفت هزار نفر اضافه شده است، اما در دو سال گذشته به طور متوسط سالی 26 هزار نفر اضافه شده‌‌اند و از این تعداد نزدیک 20هزار نفر به کار اشتغال یافتند.

تقوی نژاد با اشاره به آزمون استخدامی وزارت بهداشت که در تاریخ 24 بهمن سال جاری برگزار خواهد شد، گفت: در این آزمون نیز شرکت‌‌کنندگان برای 39 هزار پست رقابت خواهند کرد. بنابراین، از هر پنج نفر داوطلب یک نفر در صورت کسب حد نصاب نمره به کارگیری می‌‌شود. حدود 15هزار نفر از استخدامی‌‌های جدید، پرستاران هستند که در این زمینه 73هزار داوطلب وجود دارد. دو هزار نفر نیز در مشاغل دیگر درمانی اعم از پزشک متخصص و عمومی و غیره هستند که 4800 نفر در این زمینه داوطلب هستند. در حوزه بهداشت هم 5600 نفر به کارگیری خواهند شد که 33 هزار نفر در این حوزه رقابت می‌‌کنند و برای فوریت‌‌های پزشکی نیز 5200 نفر به کارگیری خواهند شد. برای مجموعه پست‌‌های بهداشتی درمانی در حوزه بهداشت نیز حدود 8000 نفر به کارگیری خواهند شد که 51 هزار نفر رقابت خواهند کرد. در کل از مجموع استخدام‌‌های سال گذشته و سال جاری 21 هزار نفر پرستار خواهند بود.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اکسیژن سازها، عنوان کرد: میزان کل ظرفیت اکسیژن سازهای ما قبل از سال 1392 حدود 98 هزار لیتر بر دقیقه بود و ظرفیتی که طی سال‌‌‌های 92 تا 98 ایجاد شد 136 هزار لیتر در دقیقه است و در دوران کرونا از ابتدای سال جاری تا آذر ماه 92 هزار لیتر بر دقیقه اضافه شده است؛ یعنی در شرایطی که از فاکتورهای اساسی در بهبود بیماران کرونا ظرفیت اکسیژن‌‌ساز است. همچنین، 6 هزار لیتر بر دقیقه امکان افزایش وجود دارد که اضافه خواهد شد. مجموع کل ظرفیت نصب شده اکسیژن ساز در کشور به 326 هزار لیتر بر دقیقه رسیده است.

نسبت پرستار به تخت به 1.1 افزایش می یابد

وی درباره استخدام‌‌‌های وزارت بهداشت نیز بیان کرد: نسبت پرستار به تخت در سال 92 حدود 0.9 بوده و با استخدام‌‌‌هایی که انجام می‌‌‌شود، به 1.1 افزایش پیدا می ‌‌کند. مجموع استخدام‌‌‌هایی که از ابتدای 1392 تاکنون مجوز دریافت کردیم چه شاغلین و چه کسانی که همین هفته آزمون دارند، 85 هزار و 422 نفر است که مجموعا طی سال 92 تا 97 حدودا 40 درصد آنها به کار گرفته شدند و 60 درصد آنها طی این دوسال گذشته مجوز استخدامی آنها دریافت شده است. داوطلبینی که در 24 بهمن ماه آزمون دارند دقت کنند که آینده نظام سلامت به دستشان خواهد بود و حدود 40 هزار نفر قرار است آزمون دهند. در ضمن اگر مشاغل مربوط به دوره‌‌های مهندسی را درنظر بگیریم، از هر 40 نفر گروه مهندسی یک نفر به کارگیری خواهد شد و در رشته‌ های حسابداری از هر 30 نفر یک نفر، اما در گروه پرستاری از هر پنج نفر، یک نفر استخدام می‌‌‌شود.

تقوی نژاد ادامه داد: امیدواری ما این است که از کسانی که در این آزمون شرکت می‌‌کنند عمده همکاران ما که به صورت شرکتی فعال هستند، به کار گرفته شوند. با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا کسانی که در ایام کرونا همکاری کردند، به ازای هر ماه خدمت، دو امتیاز برایشان اضافه می‌‌شود.

جزئیات پرونده‌‌های شهدای مدافع سلامت

وی درباره شهدای مدافع سلامت در دوره کرونا، تصریح کرد: تاکنون 252 پرونده برای جان باختگان نظام سلامت در مبارزه با کرونا تشکیل شده است که حدود 145 پرونده کامل شده و به تایید ستاد ملی مقابله با کرونا رسیده است. در کمیته کرونا وزیر بهداشت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان اداری و استخدامی و رئیس بنیاد شهید در کمیته مربوطه حضور دارند. بر اساس آیین نامه و بند «ز»، پرستاران، پزشکان و بهیاران که فوت شدند توسط این کمیته تعیین مصداق می ‌شوند، اما با توجه به درخواست مکرر عزیزان در تبصره بند ز قید شده علاوه بر این سه شغل، چنانچه مشاغل دیگری وجود داشته باشد و کمیته شهرستانی و استانی این افراد را مصداق شهید خدمت تلقی کند، این موارد هم اضافه خواهند شد. بیشترین افرادی که تاکنون به عنوان شهدای خدمت نام می‌‌‌بریم کسانی هستند که مطابق تبصره انتخاب شده ‌‌اند و بیشترین مورد شهدای خدمت پزشکان عمومی و متخصص بوده‌‌‌اند؛ رتبه دوم شهدای خدمت مربوط به مشاغل عمومی و سپس پرستاران در رتبه سوم قرار دارند.

وی در ادامه این نشست مجازی، درخصوص میزان پرداختی مطالبات کادر درمان، اظهار کرد: در ابتدای سال 98 مطالبات کادر درمان به طور متوسط 16 ماه بود، در برخی شهرستان‌‌‌ها مشاهده کردیم که همکاران ما 24 ماه مطالبات را دریافت نکرده بودند. با پیگیری‌‌‌های انجام شده و همکاری سازمان برنامه و بودجه در اکثر دانشگاه‌‌‌ها اکنون مطالبات پرداخت شده و به طور متوسط میزان مطالبات به چهار ماه رسیده است و بسیاری از دانشگاه‌‌‌ها هم مطالباتشان را به روز کرده‌‌‌اند. بیش از 15 ماه از سازمان تامین اجتماعی طلب داشتیم که صورت وضعیت مربوط به ماه‌‌‌های آبان و در برخی دانشگاه‌‌‌ها در آذر نیز پرداخت شده است. تامین اجتماعی و سازمان‌های بیمه‌‌‌گر دیگر توانستند هم پای سایر بخش‌‌‌ها نسبت به پرداخت مطالبات اقدام کند.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت در خصوص بحث پاداش‌‌‌های پرسنل نظام سلامت، گفت: در حال حاضر درآمد اختصاصی دانشگاه ‌‌ها کاهش یافته است و عمده پرداخت‌ ها از محل درآمد اختصاصی دانشگاه است. ما 2100 میلیارد تومان برای جبران دریافتی همکاران به عنوان پاداش ایام کرونا به همکارانمان پرداخت کردیم و تاکنون علاوه بر این رقم نزدیک 9 میلیارد تومان اعتباراتی است که برای پرداخت مطالبات عزیزان در اختیار دانشگاه‌ ها قرار گرفته است. تفکیک اضافه کار و کارانه اقدام مهمی بود که اضافه کار به موقع و کارانه با فاصله خدمتی حدود 3 ماهه پرداخت می‌‌‌شود.

افزایش 57 درصدی بودجه سال 1400 حوزه سلامت

وی در خصوص بودجه سال 1400، اظهار کرد: بودجه سال 1400 حوزه سلامت در مجموع 57 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است و 15 درصد از اعتبارات عمومی دولت به بخش سلامت تخصیص داده شده است.

وی افزود: بیشترین رشد در بودجه مربوط به دانشگاه‌‌‌های علوم پزشکی بود که حدود 73 درصد نسبت به سال 99 رشد داشته است. در سال 99 دانشگاه ‌‌ها در مجموع 61 هزار و 700 میلیارد تومان بودجه داشتند که در سال 1400 به 106 هزار و 700 میلیارد تومان افزایش می‌‌یابد همچنین، کل بودجه حوزه سلامت که به 135 هزار و 900 میلیارد تومان در سال 1400 می‌‌رسد، حدود 83 هزار و 600 میلیارد آن از محل درآمدهای عمومی و 47 هزار و 200 میلیارد تومان از محل درآمدهای اختصاصی و 5000 میلیارد تومان هم از محل تملک دارایی های عمرانی و سرمایه‌‌ای است.

وی ادامه داد: از مجموع رشد 57 درصدی، در بحث درآمدهای عمومی این رشد 128 درصد است که بیشترین رشد اعتبارات ما در سال 1400 متوجه اعتبارات دولتی خواهد شد که از 38 هزار و 100 میلیارد تومان به 83 هزار و 600 میلیارد تومان خواهد رسید و کلیات لایحه که در صحن علنی رد شده بود و طبیعتاً باید شاهد تلاش‌‌‌های کمیسیون تلفیق باشیم و ببینیم این اعداد به چه وضعی خواهد رسید ارقام اعلامی مربوط به لایحه بودجه بود.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت افزود: در بخش طرح تحول هم حدود 5200 میلیارد تومان داریم که رشد آنچنانی برای سال 1400 ندارد. به علاوه آنکه در ارتباط با ارزش افزوده هم حدود یک درصد رشد داریم و به 7500 میلیارد تومان خواهد رسید. اعتبارات طرح تحول و ارزش افزوده تاکنون تخصیص آنچنانی نداشته است. در بخش طرح تحول 40 میلیارد و از محل اعتبارات ارزش افزوده 1400 میلیارد تخصیص داشته‌‌‌ایم و به این مقوله باید توجه بیشتری شود.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص بودجه 1400 بخش سلامت، گفت: عمده اعتبارات پیش ‌بینی شده در لایحه بودجه مربوط به حقوق و مزایای همکاران ما در قالب بند "و" است و هر اتفاقی برای بودجه بیفتد، قطعاً حقوق همکاران بخش دولتی با وقفه مواجه نمی‌‌شود. ممکن است افزایش‌‌‌های قانون بودجه و قانون مالیات دچار وقفه شود، اما اصل حقوق همکاران ما دچار آسیب نمی‌‌‌شود و پرداخت می‌‌شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد. بخش مربوط به ارزش افزوده و طرح تحول سلامت نیز اعتبار آنها نسبت به سال 99 افزایش پیدا نکرده و تخصیص آن در پایان سه ماهه اول اعلام می‌‌‌شود و نگرانی نخواهیم داشت.

تقوی‌ نژاد ادامه داد: برای اولین بار مقوله‌ ای تحت عنوان سهام کرونا شاخصی تعریف شد و از مردم خواسته بودیم کسانی که علاقه‌‌مند هستند در بورس و فرابورس سهامی به شکل مستقیم یا غیرمستقیم همکاری کنند. برخی سهام خریدند و برخی سهام خریدند و منافع حاصل از آن را هبه کردند. 7500 میلیارد تومان مجموع هبه‌‌‌ای است که در این زمینه صورت گرفته است. ستادی تشکیل شد که از نخبگان نظام سلامت و بازار سرمایه بود و تصمیم گیری شد که این اعتبارات در ایام طرح شهید سلیمانی برای افراد نیازمند در روستا و حاشیه شهر ماسک تهیه کنیم بنابراین، 8 میلیون و 560 هزار ماسک خریداری شد و در اختیار مردم نیازمند قرار گرفت.

وی افزود: نیروهایی که در تاریخ 24 بهمن ماه آزمون می‌‌‌دهند به سرعت جذب خواهند شد و فرایند گزینش آنها طی 89 روز صورت خواهد گرفت‌ تا وقفه در به کارگیری همکاران نباشد. در اولین ماه‌‌های سال بعد عمده این افراد به نظام سلامت خواهند پیوست.

وی گفت: نگرانی ممکن است در مورد اعتبارات عمرانی باشد. ما حدود 87 بیمارستان و تعدادی پروژه دیگر داریم که باید سریع‌ تر به بهره برداری برسند و به 11 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که سعی می کنیم بخشی از آن را از محل فروش دارایی ‌ها در هیئت امنا و سهام پالایشگاه اصفهان به دست آوریم.

وی درخصوص شرکت‌‌‌های وابسته به وزارت بهداشت، اظهار کرد: ما چند اصل داریم؛ شفافیت، فساد ستیزی و کارایی در اولویت است. باید انضباط مالی درنظر گیریم. تلاش می‌‌کنیم از منافع حاصل از آنها برای دانشگاه‌‌‌ها استفاده کنیم. حدود 7300 میلیارد تومان اعتبارات مورد نیاز برای تجهیزات مراکز جدید نیاز است که نصف آن از محل سود ناشی از سرمایه گذاری این شرکت‌‌ها و فروش بخشی از سهام به دست خواهد آمد.

تقوی نژاد درخصوص استخدام پرستاران و نیروهای بهداشتی بیان کرد: در بین 52 هزار نفری که مجوز استخدام دریافت شده، حدود 21 هزار نفر پرستار هستند که طی مراحل مختلف چه در گذشته و چه حال حاضر به کار گرفته می‌‌شوند. با توجه به قول وزیر بهداشت، 40 درصد از استخدامی از بخش پرستاری است. در حوزه بهداشت نیز آن 5700 نفر فقط مربوط به بخش بهداشتی است و از حدود 39 هزار نفری که در این هفته آزمون می‌‌دهند، نزدیک به 11 هزار و 500 نفر در بخش بهداشت به کار گرفته می‌‌‌شوند.

وی درخصوص پرداخت فوق العاده ویژه به نیروهای شرکتی بیان کرد: در مورد فوق العاده ویژه همکاران شرکتی نیز معمولا این همکاران تابع قانون کار هستند. اگر مقایسه‌‌‌ای بین پرداختی به همکاران ما و سایر دستگاه‌ها انجام شود، مشاهده می‌‌کنید که افزایش‌‌‌های خاصی برای همکاران ما در نظر گرفته شده است. عدد 800 هزار تومان تا یک میلیون تومان نیز به تازگی اعلام شده که این موارد خارج از قواعد نظام کار است و از اختیارات هیات امنا استفاده کردیم و این اقدام نیز حتما تاکنون انجام شده است.

وی همچنین درمورد حقوق رزیدنت‌‌‌ها بیان کرد: در مورد رزیدنت‌‌ها نیز بررسی شد و دیدیم که حقوق این همکاران ما در دوره تخصص و فوق تخصص بسیار کم است. بنابراین تصمیم گرفته شد از محل اعتبارات طرح تحول سلامت در اولین تخصیص نسبت به بیمه این همکاران اقدام شود و این موضوع در دستور کار است.

تقوی نژاد در توضیح هزینه انجام شده برای واکسن کرونا نیز تاکید کرد: برای واکسیناسیون در دو مرحله اقدام شده است. یک مرحله درباره اعتبار کوواکس بود که حدود 225 میلیارد تومان صورت حساب صادر و پرداخت شده است. اعتبارات برای واردات واکسن از روسیه نیز حدود 100 میلیارد تومان در اختیار هیات امنای ارزی قرار گرفته و تاکنون حدود 330 میلیارد تومان اعتبار برای واکسن داده شده است. البته با سازمان برنامه و بودجه تفاهم شده که از محل اعتبارات یک میلیارد یورو که تاکنون حدود 700 میلیون یورو آن اختصاص یافته و 300 میلیون مطالبه داریم، بقیه اعتبارات مورد نیاز واکسن نیز تامین شود بنابراین، هیچ نگرانی در مورد ارز و ریال مورد نیاز واکسن کرونا وجود ندارد.

وی درباره تغییر وضعیت قراردادهای نیروهای شرکتی بهداشت، افزود: در بخش بهداشت و درمان تعداد قابل توجهی و نزدیک به 50 هزار نفر به صورت شرکتی فعالیت می‌‌‌کنند. در بخش بهداشت سیاست دولت انجام شد واین واگذاری به بخش غیردولتی انجام شده است. نگرانی این است که اعتبار آن ناپایدار بود. اعتبار مربوطه به یک درصد ارزش افزوده متصل شد و در سال ‌های اخیر این اعتبار به موقع تخصیص پیدا نکرد. قرارداد و تفاهمنامه‌‌‌ای بین معاونت توسعه، معاونت بهداشت و سازمان بیمه سلامت منعقد شده و حقوق این افراد از محل اعتبارات سازمان بیمه سلامت و بر اساس تفاهمنامه پرداخت می ‌شود. تلاش این بوده که از ردیف ‌‌های مختلف حقوق این افراد پرداخت شود، اما سیاست وزارت بهداشت در شرایط حاضر، درخواست برای تغییر وضعیت و قرارداد مستقیم است که با سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه بودجه نشست ‌هایی داشته ایم. در این زمینه پیگیری ‌های متوالی انجام شده و تلاش بر این است که کلیه این افراد به صورت مستقیم قرارداد داشته باشند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها