پرونده قاضی منصوری به کجا رسید؟

کد خبر: 1049908

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: همکاران ما برای نزدیک ۷۰ هزار نفر طی ۹ ماه گذشته جواز دفن صادر کردند.

پرونده قاضی منصوری به کجا رسید؟

خبرگزاری ایسنا:عباس مسجدی آرانی در نشست خبری که ظهر امروز در محل سازمان پزشکی قانونی کشور برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی و ۲۲ بهمن گفت:  آن چیزی که مکتب امام و انقلاب براساس آن شکل گرفت خداباوری و اخلاص امام راحل بود.

وی افزود: این اخلاص و ایمان امام بود که در مقابل همه دشمنان ایستادگی کرد. اخلاص و ایمان امام بود که خودباوری را به مردم القا کرد و خودباوری بود که در ظرف ۴۲ سال گذشته انقلاب اسلامی را توانست اینگونه پیشرفت دهد.

وی درباره ماموریت‌های سازمان پزشکی قانونی گفت: ما بدنبال جایابی خودمان در سند گام دوم انقلاب هستیم. برای تحقق آن سند در حال تلاشیم و ماموریت های خود را براساس بندهای آن سند تنظیم می کنیم و در آن سند علم و پژوهش به عنوان قدرت کشور معرفی شده است. سازمان پزشکی قانونی هم  سازمان فنی و علمی است.  در تلاش هستیم خلق ثروت کنیم. امروز همه پزشکان ما در این مسیر حرکت می کنند.

مسجدی آرانی با بیان اینکه ما یک سازمان علمی هستیم گفت: استفاده از دانش‌های نو و بین رشته‌ای در حوزه پزشکی و حقوقی جهت گیری‌هایی است که سازمان پزشکی قانونی در قوه قضاییه نقش آفرینی می کند.

وی افزود: ما در فاصله کرونا که تقریبا ۱۱ الی  ۱۲ ماه از آن می گذرد نه تنها تعطیلی نداشتیم بلکه در این ۱۱ ماه  تلاش بیشتری کردیم به گونه ای که ۶۳۰ نفر از همکاران ما مبتلا  به این بیماری شدند و سه نفر از همکاران در استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر و قزوین به رحمت ایزدی رفتند.

وی افزود: اقدام خوب دیگری که جزو نعمات کرونا بود، ویدیو کنفرانس‌های کمیسیون‌های پزشکی است و بیش از ۹۵ درصد از کمیسیون ها بدون حضور مردم و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد. اقدام دیگر نرم افزار جامع تخصصی بود که  با پیگیری‌های همکاران ما بخش معایناتش در تمام کشور در حال خدمت است.

وی ادامه داد: علی رغم همه تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز و شرایط کووید ۱۹با اقدامات و همکاری که با سازمان زندان‌ها انجام دادیم، توانستیم ۹۲ هزار نمونه استخراج کنیم و بیش از ۲۵ هزار نفر از آنها را به پروفایل برسانیم.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: ما امسال توانستیم اندیشکده پزشکی قانونی راه اندازی کنیم که همان اتاق های فکر و استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی است.

وی یادآور شد: پیرو سیل سال گذشته نزدیک ۳۰ باب منزل مسکونی را  همکاران ما توانستند در استان های لرستان و خوزستان نوسازی کنند. پیگیری مصوبات سفر استانی از دیگر اقداماتمان است. پروژه مهم کردستان را فردا افتتاح خواهیم کرد و در سایر استان ها به طور جد دنبال می شود. بروزرسانی پرونده ها اقدام دیگر است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: اقدام دیگر ما کشف تصادف های ساختگی و خودزنی ها ست که کارشناسان ما توانستند این کشفیات را داشته باشند. موضوع دیگر استانداردسازی تمام خدماتی است که به صورت تخصصی داریم.

مسجدی آرانی ادامه داد: امروز به خود میبالیم که در مرز دانش حرکت می کنیم.  در هواپیمای اوکراین و موضوعات دیگر شاهد آن بودید. یک سوم عزیزان ما در سراسر کشور قراردادی هستند و خدوم  و زحمتکش هستند و با پیگیری‌های ما در دولت و قوه قضاییه در سال ۹۹ توانستیم هم طرازی نیروهای قراردادی را دنبال کنیم. همچنین نشست به صورت ویدیو کنفرانس با پرسنل سازمان داریم.

 

 

وی درباره دادپزشک گفت: همکاران ما برای  نزدیک ۷۰ هزار نفر در طی ۹ ماه گذشته جواز دفن صادر کردند. ما این موضوع را برای خدمت مناسب تر و ارزان تر در سراسر کشور ساماندهی کردیم‌.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: ما ناراحتیم که در طی سال گذشته نتوانستیم جذب نیرو داشته باشیم زیرا برخی از همکاران در مرز بازنشستگی اند و ما  تمام تلاشمان این است که بتوانیم نیروهای متصص و جوان را جذب سازمان کنیم و از دولت و مجلس این درخواست را داریم.

مسجدی آرانی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه پرونده قاضی منصوری به کجا رسید و نظر نهایی پزشکی قانونی درباره مرگ او چیست؟ گفت: در روزهای اول که پرونده قاضی منصوری از خارج به کشور منتقل شد، آزمایش تشخیص هویت انجام و به مرجع قضایی اعلام شد. در حدود ۴۰ روز یا  کمتر از ۴۰ روز این امر طول کشید با اینکه آزمایشات پرونده ها دو ماه طول می کشد ولی در این پرونده  به جهت حساسیت  در کمترین زمان نظر کارشناسی را به مرجع قضایی اعلام کردیم.

وی افزود: در استان تهران واحد شرق و غرب در حال بازسازی هستند. امیدواریم در حوزه تشریح، کمیسیون و آزمایشگاه نرم افزار جامع تخصصی بتواند خدمت ارایه کند.

وی ادامه داد: خط قرمز ما بی احترامی به مردم است و رعایت تکریم ارباب رجوع از موضوعات مهمی است که ما دنبال می کنیم.

وی  گفت: استفاده از ظرفیت روانشناسان و جامعه شناسان در پزشکی قانونی، به روزرسانی پرونده‌ها  و تعامل با دولت و مجلس برای ما برکات داشته است.

رییس سازمان پزشکی قانونی درباره آموزش و پژوهش گفت: وظایف پزشکی قانونی در حوزه آموزش و پژوهش است که سامانه پژوهش راه‌اندازی شد. در راستای اقدامات پیشگیرانه، کارشناسان پزشکی قانونی برای پیشگیری از قصور در بیمارستان‌ها حضور دارند.

وی ادامه داد: شناسایی هویت پیکرهای جان باختگان ناوچه کنارک، برخورد تریلی در محور اسفراین، بیمارستان سینا اطهر و سقوط بهمن در ارتفاعات تهران از دیگر اقدامات ما بود.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: خواهش ما این است که  طی سه الی چهار سال آینده انتقال تجربیات از افرادی که در سن بازنشستگی هستند به نیروی های جوان صورت گیرد.  

وی افزود: برای ارتقای سلامت کارکنان دوره های آموزشی برگزار شد و با توجه به نوع کار در پزشکی قانونی کارکنان ما با مشکلات افسردگی در مراتب مختلف مواجه هستند. پوشش بیمه تکمیلی به صورت صددرصدی برای نیروهای پزشکی قانونی صورت گرفته است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره پیوند قرنیه گفت: اجساد افرادی که به امانت به ما سپرده می شود پس از کسب رضایت خانواده بخشی از اعضا را برای درمان بیماران استفاده می کنیم و بانک سلول بافت و عضو در طی سه سال گذشته ۳۷۰ هزار بیمار را تحت پوشش قرار داد و  باعث شد که  بیماران سلامتی خود را بدست آورند.

وی با اشاره به مشکلات بودجه‌ای، حقوقی پرسنل و تعداد کارکنان پزشکی قانونی گفت: مشکل جدی ما در حوزه ابنیه است، اکنون در ۱۵۰ شهرستان مرکز پزشکی قانونی وجود ندارد، در کل کشور ۳۸۵ مرکز پزشکی قانونی داریم که بسیاری از آنها استیجاری و با قدمت زیاد هستند.

مسجدی آرانی افزود: در ۹ ماهه سال جاری در حوزه معاینات بالینی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده و در حوزه معاینات اجساد حدود ۴۸ هزار پرونده را بررسی کردیم و به صورت کل در حوزه نزاع ۱.۵ درصد و در حوزه متوفی‌های تصادفات ۱۴ درصد کاهش داشتیم.

وی گفت: 21 پروژه مربوط به سازمان پزشکی قانونی در ایام دهه فجر، افتتاح خواهد شد.

 رییس سازمان پزشکی قانونی کشور اظهار کرد: در استان قم تمام کلانتری‌ها به سیستم پزشکی قانونی و قوه قضائیه متصل هستند. در برخی استانها این ارتباط الکترونیکی هنوز به وقوع نپیوسته که از عزیزان در نیروی انتظامی می‌خواهیم در اجرای این فرآیند اقدامات خود را انجام دهند.

وی درباره سقط جنین گفت: در دو ماه گذشته برخی افراد غیرعلمی اظهار نظرهایی در این خصوص داشته اند. در حوزه نظام سلامت اگر جنینی دچار اختلال شدید باشد و برای مادر و خود جنین تهدید باشد سقط با شرایط خاص و براساس قانون انجام می شود. چالشی در کشور وجود دارد با عنوان سقط جنایی که باید دستگاههای متولی تمهیداتی برای آن بیندیشند. البته ما با دادستان این موضوع را دنبال می کنیم و امیدواریم دیگر شاهد یک سقط جنایی هم نباشیم.

وی افزود: با کمبود اعتبار مواجه هستیم و  پایه اعتبارات ما ضعیف است. ما یک سازمان خدمت رسان هستیم و اگر بودجه ما یک درصد تامین  نشود ۲۰ مرکز ما ممکن است تعطیل شود. دستگاههای ما بسیار گران قیمت است اما رشد بودجه ما ۱۰ تا ۱۵ درصد است. مشکلات حقوق کارکنان و طاقت فرسا بودن کار کارمندان پزشکی قانونی نیز مطرح است. ما امسال آزمون ورودی به سازمان را برگزار کردیم و سال آینده  ۲۰۰ نفر به  این سازمان می پیوندند.

مسجدی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰۰ هزار متر کمبود جا داریم و با مشکل کمبود ابنیه نیز مواجه هستیم.

وی یادآور شد:  در حوزه کمیسیون‌های پزشکی 21 هزار و 197 مورد طی 9 ماهه گذشته بررسی شده است. همچنین 69 هزار و 625 پرونده در آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی بررسی شده و در مجموع طی 9  ماهه امسال 423 هزار و 493 نمونه در آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره رحم اجاره ای گفت: بهتر است عنوان مادر جایگزین برای آن گذاشته شود. وظیفه سازمان پزشکی قانونی در این زمینه بررسی سلامت شخصی است که قرار است رحم را اجاره دهد و پس از بررسی سازمان، تاییدیه سلامت رحم به شخص داده می شود. در این زمینه مشکل ژنتیک و هویت  وجود ندارد زیرا پدر و مادر فرزند مشخص است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها