بازگشت سرما به کشور از 21 اسفند

کد خبر: 1055324

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: از ۲۱ اسفند تا ۲۳ اسفند، نسبت به چند روز پیش از این تاریخ، در شمال غرب و شمال شرق کاهش دما بین ۵ تا ۱۵ درجه، در سواحل خزر بین ۸ تا ۱۰ درجه، در نواحی مرکزی کشور ۴ تا ۸ درجه و در شرق کشور ۶ تا ۱۲ درجه خواهیم داشت.

بازگشت سرما به کشور از 21 اسفند

خبرگزاری فارس: در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور بیان کرد: امروز در برخی مناطق سواحل خزر، شمال غرب، ارتفاعات و برخی دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و غربی بارش پراکنده و در ارتفاعات بارش برف داریم.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ادامه داد: روز آینده در برخی مناطق مازندران، گیلان، خراسان شمالی، گلستان، شمال خراسان رضوی، غرب کردستان، آذربایجان غربی، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی بارش خواهیم داشت.

وی گفت: روز چهارشنبه ۲۰ اسفند علاوه بر مناطقی که ذکر شد در غرب کشور نیز بارش خواهیم داشت.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: از پنج شنبه ۲۱ اسفند سامانه بارشی فعالی از شمال غرب و غرب وارد کشور می‌شود که شمال غرب، غرب سواحل خزر، دامنه جنوبی البرز، شمال شرق و دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی را در بر می‌گیرد و همراه با بارش باران و برف و وزش باد شدید خواهد بود.

ضیائیان بیان کرد: روز جمعه ۲۲ اسفند با گسترش و تشدید سامانه بارشی نیمه شمالی کشور و امتداد زاگرس جنوبی از خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد تا کرمان تحت تاثیر این سامانه بارشی قرار می‌گیرد و شنبه ۲۳ اسفند فعالیت سامانه بارشی محدود به سواحل خزر، شمال شرق کشور، برخی از مناطق شرق و جنوب شرق خواهد بود و این سامانه بارشی از اواخر وقت پنج‌شنبه از مرزهای شمال شرقی کشور خارج خواهد شد.

* کاهش محسوس دما در اغلب شهرها از پنجشنبه 21 اسفند

وی بیان کرد: از پنجشنبه هفته جاری تا شنبه هفته بعد، نسبت به چند روز پیش از این تاریخ، در شمال غرب و شمال شرق کشور کاهش دمای بین ۵ تا ۱۵ درجه، در سواحل خزر بین ۸ تا ۱۰ درجه، در غرب کشور ۵ تا ۸ درجه، در دامنه جنوبی البرز ۶ تا ۱۲ درجه، در نواحی مرکزی کشور ۴ تا ۸ درجه و در شرق کشور ۶ تا ۱۲ درجه خواهیم داشت.

ضیائیان گفت: در کنار سردتر شدن هوا و وزش باد شدید باران و برف و کولاک برف از مخاطرات جوی در این بازه زمانی است و موجب اختلال در تردد بین شهری و محورهای مواصلاتی و گردنه ها می شود.

* چند توصیه به کشاورزان و باغداران

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اضافه کرد: با توجه به کاهش دما در نقاط و تاریخ های مذکور، توصیه  می شود استفاده از کود دامی در پای درختان، تامین سوخت و سرویس و راه اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری ها و دامداری ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط، ایجاد پوشش بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر نظیر پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون، خودداری از انجام هرس درختان، عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات خصوصا در ساعات نزدیک صبح و بامداد و مالچ پاشی در سطح باغات در دستور کار باشد.

* باد شدید و گرد و خاک در برخی شهرها

وی اظهار کرد: فردا و چهارشنبه در استان‌های تهران، البرز، لرستان، مرکزی، قم، کرمانشاه و همدان وزش باد شدید در برخی ساعات پیش بینی می شود.

ضیائیان افزود: در نوار جنوبی کشور نظیر جنوب بوشهر، هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه وزش باد شدید گاهی همراه با گرد و خاک پیش بنی می شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری گرد و خاک در آسمان استان‌های خوزستان، کرمانشاه و ایلام پیش‌بینی می‌شود.

وی بیان کرد: روز جمعه ۲۲ اسفند وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در استان‌های فارس و اصفهان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان پدیده غالب خواهد بود.

* شهرکرد با کمینه دمای هفت درجه زیر صفر سردترین مرکز استان

ضیائیان در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران روز آینده کمی ابری همراه با وزش باد و در برخی ساعات وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود، بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۱۹ و ۹ درجه خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز آینده اهواز با بیشینه دمای ۲۸ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای هفت درجه زیر صفر سردترین مرکز استان خواهد بود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها