همبرگر و نوشابه را با هم نخورید!

کد خبر: 1057733

مطالعه جدید نشان داد نوشیدنی هایی با قند بالا در ترکیب با پروتئین باعث ذخیره سازی چربی اضافی توسط بدن می شوند.

همبرگر و نوشابه را با هم نخورید!

 منیبان: مطالعه ای جدید نشان می دهد، ترکیب نوشیدنی شیرین با همبرگر یا مرغ سرخ شده می تواند بدن شما را برای افزایش وزن آماده کند. تحقیقات آزمایشگاهی نشان دادند افرادی که نوشیدنی شیرین با غذاهایی با پروتئین بالا میخورند در مقایسه با افرادی که غذایی مشابه بدون نوشیدنی شیرین میخورند، چربی مصرف نشده بیشتری ذخیره کرده اند.

مصرف نوشابه با مواد غذایی حاوی پروتئین، باعث افزایش وزن میشود

مطالعه جدید نشان داد نوشیدنی هایی با قند بالا در ترکیب با پروتئین باعث ذخیره سازی چربی اضافی توسط بدن می شوند.

محققان دریافتند که بدن این افراد حدود یک سوم کالری اضافی که از نوشیدنی های شیرین دریافت میکند را نمی سوزاند. شرکت کنندگان در این پژوهش چربی کمتری از مواد غذایی خود را سوزاندند و انرژی کمتری برای هضم غذا صرف کردند.

شانون کاسپرسون، محقق ارشد این مطالعه میگوید: «اضافه کردن کربوهیدرات های بیشتر به وعده های غذایی، قطعا بر استفاده بدن از چربی به عنوان یک منبع انرژی تاثیر میگذارد، و بیشتر احتمال دارد بدن انرژی ذخیره کند.»

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، نوشابه ها، قهوه شیرین، نوشیدنی های سرد، نوشیدنی های میوه ای، نوشیدنی های انرژی زا و غیره منابع اصلی شکر افزوده شده در رژیم غذایی مردم آمریکا هستند. شش کودک در هر ده کودک و نیمی از بزرگسالان هر روز حداقل یک نوشیدنی شیرین مصرف می کنند.

خوراکی ها حاوی سه نوع عمده مواد مغذی است، کربوهیدرات، چربی و پروتئین است. کاسپرسون و گروهش قصد داشتند ببینند که چگونه کربوهیدرات های اضافی به شکل نوشیدنی قندی بر متابولیسم چربی ها و پروتئین تاثیر می گذارند.

برای این مطالعه، ۲۷ بزرگسال با وزن سالم در یک اتاق «متابولیک» مهر و موم شده قرار گرفتند که با دقت بررسی شد که چه مقدار اکسیژن استنشاق و دی اکسید کربن بیرون میدهند. نمونه های ادراری نیز جمع آوری شدند.

کاسپرسون گفت: «با استفاده از این سه متغیر، ما قادر به محاسبه مقدار مواد مغذی مورد استفاده آنها و همچنین کالری هایی که هر دقیقه می سوزانند، هستیم.»

شرکت کنندگان دو روز تمام را در اتاق مهر و موم شده گذراندند. در یک روز دو وعده غذایی حاوی ۱۵ درصد پروتئین مصرف کردند و در روز دیگر دو وعده غذایی با ۳۰ درصد پروتئین مصرف کردند. وعده های غذایی شامل نان، ژامبون، پنیر، سیب زمینی و کره بودند و هر وعده غذایی حاوی ۱۷ گرم چربی و ۵۰۰ کالری بود.

کاسپرسون گفت: هر روز، شرکت کنندگان یک نوشیدنی شیرین با طعم آلبالو همراه با یک وعده و یک نوشیدنی آلبالو بدون قند را همراه با وعده دیگر میخوردند.

همبرگر و نوشابه را با هم نخورید!

محققان کشف کردند، نوشیدنی شیرین شده با شکر اکسیداسیون چربی یعنی فرآیندی که شروع به تجزیه مولکولهای چربی می کند ، را تا ۸ درصد کاهش داد.

همچنین مصرف نوشیدنی شیرین شده همراه با وعده غذایی ۱۵ درصد پروتئین، سبب کاهش اکسیداسیون چربی به میزان ۷٫۲ گرم شد، در حالی که نوشیدنی شیرین مشابه همراه با وعده غذایی ۳۰ درصد پروتئین، باعث کاهش اکسیداسیون چربی تا ۱۲٫۶ گرم شد.

محققان معتقدند مقدار اضافی کربوهیدرات در نوشابه ممکن است نیاز بدن به چربی برای تغذیه از چربی غذا را کاهش دهد، زیرا چربی برای سوزاندن از قند دشوار تر است.

کاسپرسون گفت: «استفاده از کربوهیدرات ها به عنوان منبع انرژی برای بدن آسان تر است. هنگامی که شما کربوهیدرات در اختیار بدن قرار میدهید، بدن ابتدا از آنها استفاده میکند.» بنابراین چربی ناپدید شده در جایی از بدن فرد، مانند شکم یا باسن قرار می گیرد.

اریکا رینیک می گوید: این مطالعه تفاوت جزئی برای درک تغذیه با فست فود ها را ارائه میدهد که بسیار مورد نیاز بود. رینینک متخصص تغذیه در مرکز کاهش وزن بیمارستان دانشگاه استن نیویورک است.

رینیک گفت: «در حالی که این اندازه نمونه کوچک بود، مطالعه بر روی تحقیقات اخیر نشان داده است که اضافه کردن پروتئین به وعده های غذایی به ما کمک می کند تا سیر بمانیم و نوشیدنی های شیرین می توانند بر میل ما به خوردن غذا تاثیرگذار باشند.»

وی در ادامه گفت: «با این حال، این مطالعه با نشان دادن اینکه خوردن نوشیدنی های شیرین شده با قند همراه با وعده های غنی از پروتئین می تواند افزایش وزن را از آنچه ما در ابتدا درک کردیم بیشتر کند، گامی رو به جلو است.»

او گفت: «به نظر می رسد این ترکیب خاص سوزاندن چربی توسط بدن را کاهش می دهد. تحقیقات بیشتری باید انجام شود، اما پرهیز افراد از این ترکیب، به طور بالقوه می تواند ابزار دیگری برای مدیریت وزن باشد. »

وی افزود: «کاسپرسون مطمئن نیست که چرا اضافه کردن پروتئین بیشتر به وعده غذایی به نظر می رسد بر کاهش سوزاندن چربی تاثیر می گذارد. این چیزی است که ما باید در تحقیقات آینده مورد بررسی قرار دهیم.»

این مطالعه ۲۰ ژوئیه در مجله BMC Nutrition به چاپ رسیده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها