آخرین اخبار کرونا در ایران/ شدت سرایت ۱۰ برابرشد + نقشه

کد خبر: 1061347

درحالی که بهترین راهکار مقابله با ویروس منحوس رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در پیک چهارم اعلام شده؛ آمار ۷۱ درصدی نقص تردد در شهرهای قرمز نگرانی تازه‌ای در میان مسئولان ایجاد کرده است.

آخرین اخبار کرونا در ایران/ شدت سرایت ۱۰ برابرشد + نقشه

خبرگزاری تسنیم: به گفته مسئولان بهداشت و درمان از ابتدای هفته جاری شرایط تازه‌ای از موج چهارم همه‌گیری کرونا در کشور ایجاد می‌شود و روند افزایشی تعداد بیماران به دلیل جهش قدرت سرایت ویروس کرونای انگلیسی احتمالا رکوردهای تازه‌ای از میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس منحوس در سال 1400 به ثبت‌می‌رساند.

این اظهار نظر از سوی مسئولان بهداشت و درمان اگرچه حکایت از برآوردها و برنامه‌ریزی‌های منسجم برای مدیریت شرایط همه‌گیری دارد اما همانطور که از ابتدای آغاز همه‌گیری کرونا در سال 1398 اعلام شد برای دستیابی به نتایج بهتر و کم‌هزینه‌تر در چنین وانفسایی همکاری و همراهی مردم سرنوشت‌ساز و تعیین کننده است.

 نکته‌ای که ظاهرا بعد از 14 ماه برای هموطنان هنوز کاملا روشن نیست و آمارها نشان می‌دهد علی‌رغم تمام تدابیر و محدودیت‌های کرونایی که ایجاد شده میزان همراهی و همکاری هموطنان کاهش قابل توجه و البته معناداری دارد تاجایی که روز گذشته میزان مشارکت مردمی در اجرای قوانین و پروتکل‌ها 58.5 درصد اعلام شده که برای مقابله در پیک چهارم غیرقابل قبول است.

هرچند سیر نزولی کاهش میزان مشارکت مردمی در رعایت پروتکل‌ها با درنظر گرفتن افزایش قدرت سرایت ویروس جهش یافته کانون‌های بحرانی تازه‌ای در کشور ایجاد کرده و می‌تواند مشکلات بسیار شدیدی برای کادر درمان به همراه داشته باشد چون بررسی‌های تخصصی و کارشناسان به این نکته اشاره دارد که قدرت سرایت نوع جهش یافته ویروس منحوس نسبت به ابتدای همه‌گیری در سال 1398 به میزان 10 تا 30 برابر است.

این قدرت سرایت بالا با در نظر گرفتن افزایش میزان دورهمی‌های خانوادگی و همچنین تجمع‌های بسیار بالا در وسایل نقلیه عمومی مثل مترو عاملی است بر رشد تصاعدی و غیرقابل تصور همه‌گیری در کلانشهرها و البته شهرهای صنعتی یا گردشگرپذیر است که نمونه بسیار قابل درک آن تهران و کرج هستند.

پایتخت صدرنشین تخلف تردد شبانه 

براساس رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شده است هم اکنون در سراسر کشور 257 شهرستان قرمز، 129 شهرستان نارنجی، 51 شهرستان زرد و 11 شهرستان رنگ آبی دارند که مطابق با همین رنگ‌بندی محدودیت‌هایی در موج چهارم همه‌گیری کرونا برای آنها درنظر گرفته شده که هموطنان برای همراهی کادر درمان و البته کاهش میزان ابتلا و نهایتا مرگ و میر لازم است به رعایت این محدودیت‌ها توجه ویژه داشته باشند.

هرچند در چنین شرایطی اعلام می‌شود که میزان رعایت پروتکل‌ها و البته به محدودیت‌های اخیر در سطوح بسیار پایینی نسبت به شرایط قرار گرفته و این بی‌توجهی می‌تواند هزینه‌ای سنگین به کل جامعه تحمیل نمایند ، تاجایی که اعلام شد در شهرستان‌های قرمز کرونایی 71 درصد و در شهرستان‌های نارنجی 73 درصد نقض محدودیت‌ها اتفاق افتاده است .

Sr4gSbhNqzFs

hCh4S3Gk7gEQ

در آمارهایی که اعلام شد سهم نگران کننده بی‌توجهی به ترددهای شبانه یعنی از ساعت 22 الی 3 بامداد واقعیتی تلخ را نشان می‌دهد که میزان 66 درصد را به خود اختصاص داده و جالب اینجاست که پایتخت علی‌رغم شرایط بحرانی از نظر وضعیت همه‌گیری کرونا در موج چهارم صدرنشین تخلف تردد شبانه است و نام اصفهان هم به عنوان دیگر شهر در وضعیت بحرانی کرونا دیده می‌شود.

 

کارشناسان در این زمینه معتقدند نقض بالای محدودیت‌های شبانه به این معناست که بسیاری از هموطنان در تعطیلات اخیر بجای اینکه برای کاهش میزان ابتلا و کند شدن سرعت چرخش بیماری در منزل بمانند و بجز موارد ضروری از خانه خارج نشوند ظاهرا به همواره به دوره‌همی‌های خانوادگی ادامه می‌دهند که شاهد مثال آن افزایش موارد بستری خانوادگی در مراکز درمانی سراسر کشور است.

تخت بیمارستانی فقط ملاک نیست

سیرصعودی مراجعه به مراکز درمانی از سوی 

بیشتر بخوانید

  • آخرین اخبار کرونا در ایران| 60درصد تست‌ها مثبت است/ رکورد ثبت روزانه ابتلا شکسته شد/ شهرستان‌های گردشگرپذیر وارد فاز تازه‌ای از ابتلا می‌شوند + نقشه و نمودار

  • آژیر قرمز در 7 شهر استان گلستان به صدا در آمد/وضعیت هشدار کرونایی در 5 شهر دیگر استان+ نقشه

  • آخرین اخبار کرونا در ایران| تهران به وضعیت نگران کننده‌ای رسید / هر 6 دقیقه یک بیمار کرونایی در کرمانشاه بستری می‌شود + نقشه و نمودار

کاهش یک و نیم‌ساله میانگین سنی موارد فوتی در استان خوزستان با کرونای انگلیسی

فرهاد ابول‌نژادیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز اظهار داشت: بیمارستان‌های دانشگاهی استان خوزستان در ارائه خدمات به بیماران کرونایی، جزو بهترین‌های کشور بودند و تاکنون هیچ مشکلی در ارایه خدمات نداشتند.

وی افزود: آمار فوتی‌های کرونایی بیمارستان‌های استان به صورت روزانه و با نظارت دقیق کنترل می‌شوند و هر کجا شکی در ارائه خدمات صورت گیرد، به سرعت از آن بیمارستان بازرسی صورت خواهد گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بیمارستان‌های دانشگاهی استان خوزستان به دلیل داشتن برترین تجهیزات و کامل‌ترین تیم‌های پزشکی، در ارایه خدمات جایگاهی بهتر نسبت به بیمارستان‌های دیگر دارند و ما سعی می‌کنیم تا زمانی که هنوز ظرفیت این بیمارستان‌ها تکمیل نشده به سراغ دیگر بیمارستان‌ها نرویم.

ابول نژادیان در خصوص تاثیر کرونای جهش یافته بر سن مرگ و میر گفت: کرونای انگلیسی که نوع جهش یافته ویروس کرونا است سن فوت بر اثر این بیماری را یک و نیم سال کاهش داده و به صورتی که تا پیش از این عدد 63 سال را برای میانگین سن فوت شدگان داشتیم با شیوع کرونای انگلیسی این سن به حدود 61 کاهش یافته است.

سخنگوی ستاد کرونای خوزستان گفت: تا پیش از آغاز سال 1400ما توانسته بودیم پیک جدید کرونا را در استان کنترل کنیم و آمار مراجعه به بیمارستان‌ها را کاهش دهیم ولی با آغاز سال نو و سفرهای نوروزی از اولین روز سال این آمار دوباره افزایشی شد.

وی در ادامه گفت: استان خوزستان در شرایطی وضعیت قرمز داشت، که دیگر استان‌های کشور وضعیت زرد و آبی داشتند و ما می‌توانستیم از کمک‌ها و ظرفیت وزارت بهداشت و دیگر استان‌ها استفاده کنیم، اما اکنون با انتشار این بیماری متاسفانه پشتیبانی وزارت خانه کاهش یافته است .

وضعیت کرونا در ایلام فاجعه آمیز است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام ؛ روند افزایشی ابتلا به کرونا در ایلام، 707 نفر از شهروندان ایلامی را تا کنون به کام مرگ برده است و ادامه این روند موجب شده است تا محمد نوذری استاندار ایلام با عنوان اینکه "وضع ایلام خوب نیست" از مردم استمداد کمک کند و آنان را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاب و به مسئولان تاکید آن را داشته باشد که در رعایت محدودیت‌ها اغماض نکنند.

بیان استاندار ایلام و مشاهده آمارها نشان از آن دارد که عفریت مرگ در کمین شهروندان ایلامی نشسته است، بیمارستان‌ها در حال تکمیل ظرفیت پذیرش و تخت خالی در بیمارستان‌ها وجود ندارد.

کارشناسان بهداشتی و درمانی نیز بر این اعتقادند که شدت عمل آلودگی در پیک چهارم کرونا در مقایسه با پیک سوم از شدت 7 برابری برخوردار است و این وضعیت رشد 50 درصدی افزایش مبتلایان نسبت به پیک سوم را در ایلام به وجود آورده است.

بستری‌ها از افزایش 60 درصدی برخوردار است و مرگ ناشی از کرونا در ایلام نیز در حال افزایش است و تاکنون 707 نفر از شهروندان ایلامی به کام مرگ ناشی از کرونا گرفتار شده‌اند.

محمد کریمیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام نیز که  در حال حاضر تعداد 287 بیمار مبتلا به کرونا در سطح بیمارستان‌های استان بستری هستند به خبرنگار تسنیم در ایلام گفت:  تا کنون  تعداد 32 هزارو 973  نفراز شهروندان ایلامی به کرونا مبتلا شده‌اند.

وی افزود: 1 هزارو772 مورد نمونه گیری از بیماران مشکوک انجام شده است که از این تعداد 5 هزارو 488 مورد مثبت قطعی بوده است و این خطر جدی برای شهروندان ایلامی است.

 کریمیان با بیان اینکه متاسفانه در 24 ساعت گذشته 5 مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان داشتیم و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا این لحظه 707  نفر می باشد،افزود: 5 مورد فوتی امروز شامل دره شهر 2 فوتی، ایلام یک فوتی، آبدانان یک فوتی و بدره یک  فوتی می‌باشد.

به هر حال آن چه مسئولان و مستندات آماری در ایلام می‌گویند؛ آن است که" وضع استان ایلام خوب نیست" پس برای "وضعیت زار استان ایلام" نیازمند آن هستیم که به جای جلسات بی نتیجه و مصوبات کاغذی  به فکر چاره باشیم و چاره کار در "واکسیناسیون عمومی"، "رعایت پروتکل‌های بهداشتی" و عمل به مصوبات پیشگیرانه است که اجرای این دو نیازمند اعتماد مردم به مسئولان و در میدان بودن مسئولان برای حل مشکل مردم است  بی شک عبور از بحران کرونا با اعتماد سازی اجتماعی ممکن می‌شود.

عادی انگاری و مسافرت‌های نوروزی عامل بحران پیک چهارم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان ، حسین صافی‌زاده شامگاه گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیماریابی، رهگیری و شناسایی افراد در تماس با بیمار از اهداف اصلی طرح شهید سلیمانی مقابله با کرونا است اظهار داشت: در اوایل آذر ماه سال گذشته که طرح شهید سلیمانی مقابله با کرونا شروع شد بستری حدود 700 بیمار را داشتیم که با اجرای طرح آمار بیماران و حتی مرگ و میرهای کرونایی بسیار کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مجدداً شاهد افزایش تعداد بستری‌ها و مرگ و میرهای ناشی از ابتلای به کرونا در استان هستیم گفت: مسافرت‌های نوروزی دلیل اصلی شیوع کرونا و آغاز پیک جدید کرونا است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه روزانه 600 بیمار به مراکز سرپایی درمان کرونا در استان کرمان مراجعه می‌کنند افزود: در حال حاضر حدود 458 مورد بیمار مبتلای قطعی به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه موارد بستری در بیمارستان‌های استان کرمان به‌شدت در حال افزایش است ادامه داد: در صورتی که سیر صعودی ابتلا ادامه داشته باشد قطعاً کمبود تخت‌های بیمارستانی و در ادامه افزایش مرگ و میرها را خواهد داشت.

صافی‌زاده با بیان اینکه وضعیت قرمز کرونا باعث اعمال محدودیت‌های سختگیرانه در سطح شهرها می‌شود گفت: متاسفانه بعضی از افراد در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای محدودیت‌هایی که تعیین شده همکاری نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث تشدید وضع موجود شده و افراد بیشتری از جامعه را با کرونا درگیر می‌کند بیان کرد: طرح یک سوم و دو سوم نیروی کاری در ادارات حتماً باید رعایت شده و چنانچه رعایت نشود منجر به تعطیلی آن دستگاه خواهد شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه از زمان آغاز واکسیناسیون کرونا در استان کرمان تا کنون تعدادی از کادر درمان، جانبازان و سالمندان ساکن در سرای سالمندان واکسیناسیون شدند ادامه داد: نوبت اول واکسن پاکبانان شهرداری کرمان نیز تزریق شده و پیش‌بینی می‌شود با برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال تمام شهروندان واکسیناسیون شوند.

وی از همکاری بسیج و هلال‌احمر در اجرای طرح شهید سلیمانی مقابله با کرونا تقدیر کرد و گفت: مردم با تمام مشکلاتی که دارند با ما همکاری می‌کنند و باید به این نکته توجه داشته باشیم که یک فرد آلوده به ویروس کرونا می‌تواند ناقل باشد و افراد زیادی را به این ویروس مبتلا کند.

مرگ پنج سمنانی مبتلا به کرونا در 24 ساعت گذشته

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان ، بر اساس اعلام آخرین آمار و ارقام مرتبط با بیماری کرونا در استان سمنان از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود از ابتدای شیوع این ویروس تا شبانه‌روز گذشته 32 هزار و 78 به این بیماری مبتلا شده‌اند که از مجموع افراد مبتلا شده به کرونا در این استان تاکنون 966 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

طی شبانه‌روز گذشته 382 مبتلای جدید به ویروس کرونا در استان سمنان شناسایی شده است.

در حال حاضر در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی شهرستان‌های سمنان و شاهرود 384 نفر بستری هستند.

همچنین در شبانه‌روز گذشته 50 بیمار کرونایی نیز در سطح استان سمنان با بهبودی از بیمارستان مرخص شده‌اند.

در شبانه‌روز گذشته آمار فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در استان سمنان پنج نفر بوده است.

آمارها نشان از سیر صعودی ابتلا به شیوع ویروس کرونا در این استان خبر می‌دهد؛ بنابراین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند در پیشگیری از این روند نگران‌کننده بسیار حائز اهمیت و اثرگذار باشد.

TJbNPxVEIGOw

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها