نعنا، گیاهی مفید برای تسکین مشکلات گوارشی

کد خبر: 1062220

یکی از گیاهان مفیدی که می‌تواند برای دستگاه گوارش به ویژه معده مفید باشد، نعناست.

نعنا، گیاهی مفید برای تسکین مشکلات گوارشی

باشگاه خبرنگاران: به نقل از پایگاه اماراتی الرؤیة، نعنا گیاهی محبوب است که از تازه و یا خشک آن برای بسیاری از غذا‌ها یا نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود؛ همچنان‌که این گیاه به عنوان درمان برای برخی بیماری‌ها کاربرد دارد.

در طول تاریخ، مردم انواع مختلفی از گیاهان نعنا را در پزشکی استفاده کرده اند؛ به طوری که انواع مختلف نعنا، طیف وسیعی از آنتی اکسیدان‌ها و مزایای بالقوه را برای سلامتی، به خصوص برای افرادی که به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستند، ارائه می‌دهند.

در این مقاله سعی داریم تا به مزایای نعنای آب پز پرداخته و توصیه‌هایی را در خصوص افزئدن نعنا به رژیم غذایی تان ارائه دهیم:

نعنا چیست؟

نعنا یک گیاه معطر بوده که توسط انواع مختلف گیاه نعنا تولید می‌شود. این گیاه بومی شرق مدیترانه است و برای بسیاری از افراد گیاهی محبوب و مورد علاقه محسوب می‌شود که سریع رشد می‌کند؛ از این رو ساده است که آن را خودتان به عنوان گیاهی خالی از گلوتن و مناسب برای گیاهخواران بکارید.

نعنای جوشانده دارای فهرستی طولانی از فواید است؛ به همین دلیل در زیر به فواید جوشانده نعنا، زمانی که شما یک فنجان از آن را تناول می‌کنید، اشاره خواهیم کرد.

۱- جوشانده نعنا غالبا در کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر مؤثر است. مشکلات سندرم روده تحریک پذیر بی شمار است و به صورت درد شکم، نفخ  یا تشکیل گاز ظاهر می‌شود. از این رو توصیه می‌شود تا هنگام بروز این علائم، یک فنجان از جوشانده نعنا را تناول کنید.

۲- جوشانده نعنا احتمالا می‌تواند در کاهش سوء هاضمه مؤثر باشد. جوشانده نعنا می‌تواند به کاهش سوء هاضمه بیشتر بیماران مبتلا به این بیماری کمک کند. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، خوردن کپسول‌های حاوی روغن نعنا می‌تواند برای بیماران مبتلا به سوء هاضمه مؤثر باشد.

۳- از مواردی که شواهد کافی برای آن وجود ندارد این است که گفته می‌شود روغن نعنا می‌تواند اسپاسم مری را کاهش دهد و به شل شدن عضلات روده کمک کند.

فواید نعنا فلفلی

نعنا فلفلی از گیاهانی است که با بذر تولید می‌شود و معمولا در ماه‌های ژوئیه تا اوت رشد کرده و بیشتر در مناطق مرطوب اروپا و آمریکای شمالی یافت می‌شود.

نعنای فلفلی یکی از بهترین انواغ نعناست؛ چرا که حاوی روغن‌های فراری است که علاوه بر دارا بودن منتول، بوی تند و عطری متمایز به گیاه می‌دهد که سبب ایجاد احساس آرامش می‌شود؛ این گیاه دارای فواید زیادی برای سلامتی است که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- مفید برای سندرم روده تحریک پذیر

نعنای فلفلی برای بهبود موارد سوء هاضمه و نفخ استفاده می‌شود و تأثیری بالا در درمان سندرم روده تحریک پذیر دارد؛ چرا که به دلیل داشتن منتول، به استخراج گاز معده و شل شدن عضلات معده و روده کمک می‌کند.

۲- معده را آرام می‌کند

نعنا فلفلی می‌تواند به از بین بردن اختلالات معده و آرام کردن آن کمک کند. از این رو به افرادی که به سوزش معده ناشی از رفلاکس دچار هستند، توصیه می‌شود از این نوع نعنا استفاده کنند.

۳- تسکین درد در دوران شیردهی

آب نعنا از بهترین چیز‌هایی است که زنان شیرده می‌توانند از آن برای کاهش درد‌هایی که در نتیجه شیردهی ایجاد می‌شود، استفاده کنند.

۴- کاهش سردرد

نعنا به تنظیم جریان خون در بدن کمک می‌کند و در باز شدن سینوس‌ها مؤثر است؛ مسأله‌ای که سبب می‌شود تا میزان اکسیژن بیشتری به بدن رسد. از این رو توصیه می‌شود تا از روغن نعنا فلفلی برای تسکین سردرد استفاده شود.

فواید نعنا برای چرخه قاعدگی

نعنا خواصی بسیار مؤثر برای دوره ماهانه و علائم آزاردهنده آن دارد. این گیاه همچنین به دلیل داشتن خصوصیت ضد اسپاسم، دارای توانایی کاهش درد‌های ناشی از عادات ماهیانه است. از این رو این گیاه، درمانی ممتاز برای زنانی محسوب می‌شود که از اتفاق افتادن کم یا قطع عادت ماهیانه رنج می‌برند؛ همچنانکه برای آن‌هایی که دارای عادت ماهیانه دردناک اند، مفید است.

برای این موارد می‌توان نعنا را با گیاهان دیگری نظیر بابونه یا مریم گلی ترکیب کرد که سبب می‌شود تا فعالیت‌های هرمونی را تنظیم کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها