جدید‌ترین اخبار کرونا/ خطر همه‌گیری کرونای آفریقایی در هرمزگان/ چرخش کرونا به سمت موج پنجم +نقشه

کد خبر: 1064657

کاهش‌‌ ‌رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی موجب تاخت و تاز کرونا و افزایش مراجعات بیمارستانی شده به طوری که موج پنجم کرونا‌ با ادامه این روند به زودی آشکار می‌شود.

جدید‌ترین اخبار کرونا/ خطر همه‌گیری کرونای آفریقایی در هرمزگان/ چرخش کرونا به سمت موج پنجم +نقشه

خبرگزاری تسنیم: نزدیک به یک سال و اندی است که مهمان ناخوانده‌ای زندگی همه را بهم زده و آرامش را از مردم سلب کرده  و تنها راه خلاص شدن از دست این مهمان ناخوانده رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است که باید رعایت شود‌.

وجود یک مهمان ناخوانده این روزها نفس همه را تنگ کرده، مردم می‌گویند  به خاطر اینکه مردم همه گرفتارن در اجتماعات هم بیشتر شرکت می‌کنند و گرفتاری‌های مردم که همه قسط دارن ، چک دارن نمی تونن توی خونه بمونن‌، اما با وجود تمدید محدودیت‌ها تا 17 اردیبهشت ماه برخی بی توج هستند.

‌آمار‌ها صعودی و نگران‌کننده شده و متاسفانه رعایت و توجه عمومی به هشدار‌ها کم شده است، اما راهی جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست، هم مردم و هم مسئولان باید در برنامه ریزی‌ها و رفت و آمد‌ها خطر کرونا را مدنظر داشته باشند.

اما تحقیقات جدید نشان داده است کودکان هم در ویروس‌های جهش یافته کرونا از این بیماری مصون نیستند و باید دستورالعمل‌های بهداشتی برای این گروه‌های سنی نیز بطور کامل رعایت شود.

‌به نظر می رسد که اجرای نصفه و نیمه محدودیت ها و نبود نظارت بر آن نتوانسته در شرایط فعلی جلوی جولان کرونا را بگیرد و این خود ما هستیم که باید با تاکید بر رعایت شیوه نامه ها و کاستن از رفت و آمدهای غیر ضرور به کاهش آمارهای کرونا کمک کنیم.

به گفته مسئولان ستاد مدیریت کرونا، میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ‌با سطح مطلوب بسیار فاصله دارد و باید برای قطع زنجیره انتقال ویروس، مردم نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.

وضعیت کرونایی کردستان با ثبات اما شکننده است

فرزین رضاعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج ضمن قدردانی از همراهی مردم از ادامه روند کاهشی شیوع کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: خوشبختانه آمار مبتلایان و بستری‌های کرونایی در کردستان روز به روز در حال کاهش است.

وی با تأکید بر اینکه از مردم انتظار می‌رود برای حفظ شرایط کنونی و بازگشت سایر شهرستان‌ها قرمز و نارنجی به وضعیت عادی همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، گفت: در حال حاضر 533 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سطح استان بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با اشاره به اینکه روز گذشته با جان‌باختن دو نفر از هم‌استانی‌ها، آمار فوتی‌های کرونایی به یک‌هزار و 258 رسید تصریح کرد: وضعیت کرونایی کردستان با ثبات اما شکننده است و در صورت سهل‌انگاری و عادی‌انگاری باز هم روزهای سخت در انتظارمان خواهد بود، بنابراین از تک‌تک مردم فهیم درخواست می‌شود که هر کدام برای حفظ سلامتی و جان خود و خانواده‌هایشان، توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با ذکر اینکه واکسیناسیون جمعیت بالای 80 سال در سطح استان در حال انجام است، افزود: روز گذشته  مسن‌ترین فرد دریافت‌کننده واکسن که سالمند 120 ساله سقزی در مرکز جامع خدمات سلامت روستایی "خورخوره" شهرستان سقز بود، تزریق واکسن کرونا برایش انجام و خوشبختانه حال عمومیش خوب و هیچ مشکلی برایش پیش نیامده است.

رضاعی یادآور شد: 22 هزار سالمند بالای 80 سال در کردستان حضور دارند که از این تعداد 85 درصد آنان در سامانه سیب جهت دریافت واکسن ثبت‌نام کرده‌اند.

168 بیمار کرونایی در یزد شناسایی شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه 168 بیمار کرونایی در یزد شناسایی شدند، گفت: حال 102 بیمار کرونایی یزد وخیم است. ابراهیم سلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: از 584 نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا ویروس در شبانه روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی 168 بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان شناسایی شدند.

وی با اشاره به شناسایی 168 مبتلای جدید افزود: از این تعداد، 7 نفر در بیمارستان های استان بستری و 161 نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) یزد تصریح کرد: در شبانه روز گذشته، شش بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست داد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، 487 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 102 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

سلمانی با اشاره به این که امن‌ترین مکان خانه شخصی است؛ از همشهریان خواست از رفت و آمدهای برون و درون شهری و برگزاری مراسم‌های عزا و عروسی و دورهمی‌های خانوادگی جدا خودداری کنند.

613 مورد مبتلای جدید به کرونا در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: 613 مورد مبتلای جدید به کرونا در استان مرکزی شناسایی شد. سید محمد جمالیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به آخرین وضعیت آمار بیماران کرونایی، اظهار داشت: بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در خصوص ویروس کرونا در 48 ساعت گذشته 613 مورد جدید شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد موارد مبتلا به بیماری کرونا به 56 هزار و 182 نفر رسیده که از میان 613 مورد ابتلای جدید 126 نفر در بیمارستان ها بستری و تحت مراقبت هستند و خدمات تخصصی درمانی دریافت می کنند.

وی ادامه داد: درمان 487 مورد از بیماران جدیدی که شناسایی شدند به صورت سرپایی بوده است و تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: متاسفانه طی شبانه روز گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کرونا 26 نفر در استان مرکزی فوت کردند و تعداد فوتی ها به هزار و 908 نفر رسیده است.

جمالیان بیان کرد: مردم عزیز نگران نباشند تمام افراد بالای 80 سال واکسن دریافت می کنند و اکنون مشکل عمده ای که در زمینه واکسیناسیون با آن مواجه هستیم مراجعه افرادی است که با آنها تماس نگرفتند و منجر به تجمع بیش از حد جمعیت می شوند و این تجمع خطری برای سالمندان است.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه نخستین مکان واکسیناسیون در سوله ورزشی معاونت بهداشتی بود، از امروز با همکاری آموزش و پرورش در شهرک رضوی(گردو) یک محل واکسیناسیون دیگر نیز افزوده می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: تا زمانی که کار واکسیناسیون گروه سنی بالای 80 سال پایان نیابد، اولویت ها و گروه های هدف بعدی را آغاز نمی کنیم و اقرادی که موفق به ثبتنام در سامانه سلامت نشدند طی روزهای آینده برای تزریق واکسن به آنها اطلاع رسانی می شود.

خطر همه‌گیری موتاسیون آفریقای جنوبی در هرمزگان افزایش یافت

در شبانه روز گذشته مهم ترین خبر حوزه بهداشت و درمان استان هرمزگان مربوط به خبر کشف موتاسیون جدید بیماری کرونا از نوع ویروس جهش یافته آفریقایی جنوبی بود. در این خبر که وزیر بهداشت آن را اعلام کرد، گفته شد 5 بیمار قطعی مبتلا به کرونای آفریقایی در هرمزگان پیدا شده و 35 نفر نیز به این نوع بیماری مشکوک هستند.

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: متاسفانه تست 5 بیمار مبتلا به کرونای جهش یافته آفریقایی در استان مثبت شد و انتظار می‌رود این تعداد تا 38 نفر در همین روزها افزایش یابد.

وی افزود: این بیماران در شهرستان پارسیان شناسایی شده‌اند، یکی از افراد در بندرعباس هم تردد داشته و یک بیمار دیگر در شهرستان‌های بندرلنگه بوده است.

نوروزیان با تاکید بر خطرناک بودن این نوع کرونا گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی است و مردم باید برای جلوگیری از شیوع این نوع کرونا تمام مراقبت‌های لازم را انجام دهند و از سویی در ایام عید فطر از سفر کردن و دید و بازدید خودداری کنند.

وی در خصوص آمار روز گذشته بیماری کرونا در استان نیز گفت: در شبانه روز گذشته 66 بیمار جدید در بیمارستان‌های هرمزگان بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در مجموع 441 بیمار در بیمارستان‌های استان‌ بستری هستند که از این تعداد 75 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند و وضعیت 13 نفر نیز وخیم است.

وی تاکید کرد: در شبانه روز گذشته 5 بیمار کرونایی شامل 4 زن و یک مرد در شهرستان‌های بندرعباس، بستک و رودان درمحدوده سنی 40 تا 79 سال جان خود را از دست دادند و شمار جان باختگان به رقم 1168 نفر رسید.نوروزیان گفت: در حال حاضر 6069 نفر نیز در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و باید تا زمان تعیین شده قرنطینه را رعایت کنند.

بستری 16 بیمار جدید مبتلا به کرونا در مرکز و غرب استان سمنان

بررسی آمارهای ابتلا به کرونا در استان سمنان از هفته گذشته تاکنون و بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان نشان می‌دهد که کاهش بسیار شکننده تعداد ورودی بخش‌های کرونا در بیمارستان‌های استان سمنان آغازشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان از کاهش تعداد ابتلا به کرونا در محدوده زیر پوشش این دانشگاه خبر داد و گفت: متأسفانه روند ابتلا به کرونا در مجموعه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان همچنان ادامه دارد در 48 ساعت گذشته 45 بیمار جدید مبتلا به کرونا، با تست مثبت قطعی در شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه در بخش‌های کرونای بیمارستان‌ها بستری شدند که 16 نفر از این آمار مربوط به 24 ساعت گذشته بوده است.

نوید دانائی با اشاره به اینکه بر این اساس مجموع بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مرکز و غرب استان سمنان به پنج هزار و 984 نفر رسید افزود: تاکنون پنج هزار و 70 نفر از این بیماران با حال عمومی مساعد از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

وی با بیان اینکه همچنان عدم توجه پروتکل‌ها توسط برخی مردم در 6 شهرستان سمنان، دامغان، گرمسار، مهدی‌شهر، سرخه و آرادان مشاهده می‌شود تصریح کرد: گرچه در مرکز و غرب استان سمنان از قله خیز جدید عبور کردیم؛ اما شرایط بسیار شکننده است و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ممکن است به شرایط وخیم اواخر اسفند 99 و فروردین‌ماه امسال برگردیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان اضافه کرد: اکنون در شرایطی قرار داریم که ورودی بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده و بستری‌های مبتلا به کرونا در محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان کاهش پیدا کرده است؛ اما این کاهش آمار بسیار شکننده است و در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی همه شهروندان، ممکن است دوباره به شرایط گذشته برگردیم و پیک جدیدی از کرونا را دوباره شاهد باشیم.

خروج ایلام از وضعیت قرمز کرونایی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشاره به خارج شدن استان از وضعیت قرمز کرونایی یادآورشد: این خبر نباید موجب فریب و غفلت از ترفندهای ویروس کرونا در ایلام شود.

محمد کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام، اظهار داشت: استان ایلام به جزء یک شهرستان آن(شهرستان ایوان) از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت نارنجی قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: این خبر نباید موجب فریب شهروندان ایلامی شود و آن‌ها را از رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باز دارد و دچار نادیده‌انگاری شوند.

وی یادآور شد: هم اکنون روزانه بالای 100 نفر به این ویروس مبتلا می‌شوند و تغییر وضعیت به معنای تمام شدن ویروس کرونا و پایان این بیماری نیست.

کریمیان افزود: نباید به کاهش آمارها دل‌خوش کرد زیرا که این احتمال وجود دارد استان ایلام باز در روزهای آتی و رعایت ساده‌انگاری در رعایت شیوه‌نامه‌ها وضعیت آمار آن  صعودی و بسیار نگران کننده شود.

توصیه اکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام به مردم ایلام آن بود که گفت: مردم همچنان شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت و از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و غیر ضروری در سطح شهر جدا خود‌داری کنند.

3tIsTINZR4mt

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها