جدیدترین اخبار کرونا /تهران روی لبه پرتگاه همه‌گیری/ سختگیری تردد بین استانی در تعطیلات خرداد/ نقشه

کد خبر: 1069294

روز گذشته درحالی سیر نزولی نرخ فوت و بستری بیماران کرونایی در سراسر ایران کورسوی امیدی در عبور از پیک چهارم ایجاد کرد اما کارشناسان معتقدند نباید فریب شیب نزولی آمارها را خورد چون شرایط بسیار شکننده است.

جدیدترین اخبار کرونا /تهران روی لبه پرتگاه همه‌گیری/ سختگیری تردد بین استانی در تعطیلات خرداد/ نقشه

تسنیم: بررسی آمارهای منتشر شده رسمی از وزارت بهداشت درباره همه‌گیری کرونا این نکته را نشان می‌دهد که اگرچه در چند روز گذشته روند نزولی آمارها ادامه داشته و به گفته مقامات مسئول در دوره نزولی پیک چهارم قرار داریم؛ اما واقعیت امر اینجاست که با توجه به تایید ورود ویروس‌های جهش یافته به داخل کشور و کاهش نرخ مشارکت مردمی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرایط بسیار شکننده است.

کارشناسان بهداشت ودرمان در این زمینه تاکید دارند، طولانی شدن دوره نزولی پیک چهارم نسبت به پیک‌های گذشته همه‌گیری شکننده بودن شرایط را کاملا مشخص می‌کند و درصورت بی‌توجهی در این زمینه با درنظر گرفتن تثبیت ویروس جهش یافته انگلیسی در این دوره از همه‌گیری به‌سرعت گرفتار دردسر بزرگی خواهیم شد که می‌تواند هزینه بیشتری نسبت به گذشته به جامعه تحمیل کند.

به گفته این گروه درعین حال تایید ورود ویروس جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی به کشور این نگرانی‌ها را دو چندان خواهد کرد چون قدرت سرایت ویروس‌های جهش یافته جدید و البته احتمال جهش خود ویروس در ایران بسیار بالاتر و در عین حال کشندگی بسیار بالاتری هم در این زمینه ثبت شده است.

پایتخت در شرایط بسیار خاص

از سوی دیگر نگرانی کارشناسان وزارت بهداشت در بخش گردش و انتقال ویروس‌های جهش یافته از مناطق جنوبی کشور به سایر نقاط درست زمانی قوت می‌گیرد که علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران تاکید کرد: شرایط استان و البته کلانشهر تهران کاملا متفاوت با سایر نقاط ایران است.

زالی همچنین افزود: موقعیت کلانشهر تهران و تمرکز ادارات دولتی و بخش خصوصی در این شهر باعث شده همواره تقاضای سفر به تهران وجود داشته باشد و به نوعی جمعیت سیال همیشه رد این شهرستان وجود دارد که مدیریت کار را بسیار سخت‌تر می‌کند.

وی معتقد است درصورتی که به موضوع پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی پایتخت توجه نداشته باشیم شکننده بودن شرایت در استان تهران می‌تواند سایر نقاط کشور را هم با مشکلی قابل توجه روبرو کند به صورتی که در دوره‌های قبلی دیدیم ویروس چطور در استان‌های همجوار تهران دست به دست شد و وضعیت حاد و بحرانی ایجاد کرد.

در همین حال کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به آغاز رقابت‌های انتخاباتی در سراسر کشور  معتقدند اگرچه به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا سفرهای استانی کاندیداها منتفی شده و بااستفاده از ارتباطات تلویزیونی یا فضای مجازی این کار انجام می‌شود اما تردد غیرقابل اجتناب در پایتخت می‌تواند شرایط را تغییر دهد و باید به این نکته توجه ویژه داشته باشیم.

البته این گروه تاکید می‌کنند درباره انتخابات شوراهای شهری و روستایی موضوع کاملا متفاوت است چون بیشتر نشست‌ها و گردهمایی‌ها به صورت خانوادگی و قومی است به همین دلیل نگرانی وجود دارد که در شهرستان‌ها این گردهمایی‌ها که عموما کنترل زیادی هم از نظر پروتکل‌های بهداشتی در آنها نیست باعث شکل‌گیری خوشه‌های کوچک و در نهایت بحران در سراسر منطقه باشد.

محدودیت‌ تردد استانی در تعطیلات خرداد

در همین حال با توجه به نزدیک شدن تعطیلات نیمه خرداد 1400 ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن درنظر گرفتن شرایط شکننده در برخی مناطق ایران مثل پایتخت و البته استان‌های شمالی کشور محدودیت‌های جدیدی را درنظر گرفته است که از ظهر روز 11 خرداد اجرایی خواهد شد.

بر اساس تصمیم نشست کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، تردد بین استانی بدون درنظر گرفتن رنگ‌بندی وضعیت همه‌گیری کرونا در این نماطق  از ساعت 12 روز سه‌شنبه (11 خرداد) تا ساعت 12 روز دوشنبه (17 خرداد) ممنوع است.

به این ترتیب تردد و بی‌توجهی به این محدودیت تردد در محورهای مواصلاتی بین استان‌ها منجر به صدور قبض جریمه و بازگشت به مبداء سفر رانندگان خواهد شد.

خیز ملایم افزایش بسترهای کرونایی در استان کرمان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان ، براساس آخرین آمار اعلام شده از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان کرمان تعداد کل موارد بستری دارای تست مثبت کرونا در استان کرمان از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به 20 هزار و 664 مورد رسیده است و براساس رنگ بندی اعلام شده هیچ شهرستان قرمز کرونایی در استان کرمان نیست و از 23 شهرستان استان کرمان 9  شهرستان در وضعیت نارنجی و بقیه در وضعیت زرد قرار دارند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار اعلام شده کرونا تا روز گذشته اظهار داشت: هم اکنون 391 نفر بیمار قطعی در اثر ابتلا به این ویروس در بیمارستان‌های استان کرمان بستری و تحت مراقبت هستند.

وی با اشاره به اینکه 234 نفر از این افراد در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 87 نفر در بیمارستان‌های جیرفت، 43 نفر در بیمارستان‌های علوم پزشکی سیرجان، 21 نفر در بیمارستان‌های رفسنجان و 6 نفر در بم بستری و تحت مراقبت هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: با 64 نفر بیمار جدید بستری شده در استان کرمان تعداد کل موارد بستری از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به 20 هزار و 664 نفر رسیده است.

وی با اشاره به مرگ 2 کرمانی دیگر بر اثر ابتلا به کرونا گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون 2 هزار و 888 نفر در اثر ابتلا به این ویروس در استان کرمان فوت کرده‌اند.

بستری‌های ناشی از کرونا در ایلام کاهش 72 درصدی دارد

محمد کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام، از کاهش 72 درصدی مبتلایان به کرونا در ایلام خبر داد و اظهار داشت:استفاده از توان 533 بسیج در قالب طرح شهید سلیمانی، همراه با 400 تیم رهگیری و 11 تیم مراقبت در منزل در کاهش آمار 72 درصدی بستری‌های کرونایی این استان موثر بوده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام به آمار 24 ساعت گذشته استان نیز اشاره کرد و گفت: 20 بیمار حاد تنفسی جدید نیز در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان به تعداد 91 نفر رسید.

وی افزود: شهرستان ایلام همچنان با 9 بستری جدید دارای بیشترین تعداد بستری های جدید در استان است.

 کریمیان یادآور شد: همچنین از بستری های جدید سه نفر مربوط به دره شهر، 2 نفر مهران، یک نفر آبدانان، یک نفر ایوان، یک نفر چرداول، یک نفر دهلران، یک نفر سیروان و یک  نفر نیز مربوط به ملکشاهی است.

وی با بیان اینکه مجموع بهبودیافتگان کرونا در استان 37 هزار و 600 نفر است، گفت: شهرستان های ایلام، چوار، مهران و آبدانان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: شهرستان های دهلران، دره شهر، ملکشاهی، بدره، سیروان، چرداول، ایوان و هلیلان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

بستری شدن 17 بیمار جدید در 48 ساعت گذشته در سمنان

نوید دانائی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: در 48 ساعت گذشته 17 نفر با آزمایش تست مثبت در بیمارستان‌های تحت پوشش بستری شدند

و این نشان می‌دهد که روند ابتلا همچنان ادامه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: این روزها از مردم استان خواهشمندیم نسبت به رعایت پروتکل‌ها و به‌ویژه عدم حضور در اجتماعات اهتمام ویژه داشته باشند و از سفر اجتناب کنند تا روند ابتلا در هفته‌های پیش رو کاهش یابد.

به گفته دانائی در 24 ساعت گذشته در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تعداد سه بیمار جدید مبتلا به بیماری کرونا بستری شدند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون 26 هزار و 920 مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به تعداد بیماران بستری شده بر اثر بیماری کرونا از ابتدای شیوع بیماری اشاره کرد و گفت: مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به شش هزار و 350 نفر رسیده است.

دانائی تصریح کرد: همچنین از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا کنون نیز بیست هزار و 570 بیمار نیز به‌صورت سرپایی شناسایی شدند.

وی تعداد موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید 19 از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان را پنج هزار و 397 نفر عنوان کرد.

سومین مرکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا در حرم زینبیه اصفهان راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، سومین مرکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا در حرم زینبیه اصفهان راه‌اندازی شد. در حال حاضر مرکز بهداشت شماره یک اصفهان دو مرکز تجمیع پل شهرستان و حرم زینبیه برای تزریق واکسن کووید 19 راه اندازی کرده است. ضروری است افراد طبق پیامکی که دریافت می‌کنند به مراکز مراجعه کنند و در صورت داشتن هر گونه سوال از پزشک مراکز تجمیعی راهنمایی بخواهند.

کاهش آمار تلفات کرونا و ادامه روند واکسیناسیون این تصور را ایجاد کرده که پیک چهارم کرونا در کشور به پایان رسیده اما پایان این عادی انگاری‌ها و عدم رعایت شیوه‌نامه‌ها زنگ خطر وقوع زود هنگام پیک پنجم کرونا را به صدا در خواهد آورد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آمار روزانه کرونا در 22 شهرستان اصفهان، اظهار داشت: از دیروز تا امروز 558 مبتلای جدید شناسایی شدند و 175 نفر کارشان به بستری کشید در این مدت 19 خانواده هم در استان به خاطر مرگ کرونایی داغدار شدند.

آرش نجیمی افزود: 182 بیمار مرخص و 175 بیمار جدید بستری شدند که مجموع بیماران بستری را در بیمارستان‌های استان به 1154  بیمار رساند در حال حاضر 255 بیمار نیز در بخش مراقبت‎های ویژه تحت درمان هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها