کلانتری: ایران وارد مرحله ورشکستگی آب شده است!

کد خبر: 1071788

کلانتری گفت: کم آبی بزرگترین بحران کشور است و امسال سرانه آب‌های تجدید پذیرمان کمتر از سال‌های اخیر است.

کلانتری: ایران وارد مرحله ورشکستگی آب شده است!

باشگاه خبرنگاران: عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاطت از محیط زیست کشور، در برنامه‌ای که صبح امروز دوشنبه ۱۷ خردادماه به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: آب مهم‌ترین دغدغه کشور است و ما به آب کشور ظلم کردیم، حدود ۳۰ سال پیش ۱۳۰ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر داشتیم، در چندسال اخیر به کمتر از ۹۰ میلیارد رسیده است.

او با اشاره به اینکه آب بزرگترین بحران کشور است، افزود: امسال سرانه آب‌های تجدید پذیرمان کمتر از سال‌های اخیر است و این یعنی بحران و ورشکستگی آبی.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه اگر در طبیعت آب نباشد، گیاه نیز نخواهد بود، گفت: ما تلاش کردیم تا جایی که امکان پذیر باشد حق آبه‌های تالاب‌ها را بگیریم.

او تصریح کرد: تفاهم نامه حق آبه ۳۵ تالاب را امضا کردیم، آب کماکان باید اولویت اصلی سازمان محیط زیست باشد تا گیاه و حیوانی نیز باقی بماند.

کلانتری با بیان اینکه آب تجدید پذیر کشور سال به سال کمتر می‌شود، گفت: مشکل ما این است که نمی‌دانیم از آب محدود کشور چگونه باید استفاده کنیم، اولویتی برای استفاده از آب کشور نداریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: معضل اصلی محیط زیست و کشور آب است و در آینده این معضل نیز خواهد بود، در روستا‌ها برای آب رسانی به حیات وحش از تانکر‌ها استفاده می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه مسئولان مربوط به حوزه بحران آب کشور واقعیت را نمی‌گویند، مطرح کرد: طبق قانون بعد از آب شرب، آب برای کشاورزی و محیط زیست است، اما حق آبه‌های زیادی هستند که پرداخت نمی‌شود.

کلانتری با اشاره به اینکه وزرات نیرو ۶۰ درصد حق آبه دریاچه ارومیه را نپرداخته است، تصریح کرد: حق آبه گرفتنی است و اگر پرداخت نشود، ما می‌توانیم به قوه قضائیه مراجع کنیم و اگر این سیاست ادامه پیدا کند این کار را خواهیم کرد.

او عنوان کرد: ما از دو سال پیش مجوز یک صنعتی که نیاز به آب زیاد دارد را ندادیم، این قضیه باید ۴۰ سال پیش صورت می‌گرفته است.

کلانتری تصریح کرد: مشکل ما تنها کم آبی نیست، وقتی آب کم باشد به دنبال آن فرسایش خاک نیز خواهیم داشت.

او با اشاره به آلودگی هوای کشور تصریح کرد: هنوز مسئله آلودگی هوا قابل حل است، اما هزینه دارد. مشکل هوای تهران عمدتا در فصل زمستان است که به علت وارونگی هوا رخ می دهد و عامل اصلی آن گازوئیل‌های صنعتی و مازوت است.

کلانتری تصریح کرد: ما می‌توانستیم با یک ساعت و نیم خاموشی آلودگی هوا در فصل زمستان نداشته باشیم.

او ادامه داد: آلودگی ازن مسئله جدیدی است که در سال‌های گذشته این آلاینده مورد سنجش قرار نمی‌گرفت؛ این آلودگی‌ها را در سه سال گذشته نیز داشتیم، اما آن‌ها را اندازه گیری نمی‌کردیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرد: ما در سال ۹۲ صفر لیتر در روز سوخت استاندارد داشتیم، هم اکنون روزانه بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت استاندارد در کشور تولید می‌شود.

کلانتری افزود: اگر سوخت همچون سال‌های گذشته بود؛ شهر‌های ما قابل سکونت نبود، اما صنعت خودروی ما با سرعت صنعت سوخت ما تغییر نکرد.

مراکز گرد و غبار خیز کشور شناسایی شدند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به گرد و غبار‌های کشور تصریح کرد: در گرد و غبار داخلی اولویت مان شهر‌های پرجمعیت بود و همه مراکز را شناسایی کردیم.

او افزود: بیش از ۳۰ میلیون هکتار از اراضی کشور گرد و غبار خیز است که کاملا شناسایی شدند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرد: می‌توان گفت امروز خوزستان گرد و غبار‌های ده سال گذشته را ندارد و اگر آلایندگی هست از خارج  کشور وارد می‌شود.

کلانتری افزود: مهم‌ترین راه حل برای مبارزه با گرد و غبار قرق کردن مناطق است، ما باید به منبع تولید کننده گرد و غبار برسیم.

او با اشاره به منابع گرد و غبار کشور گفت: بزرگترین عامل گرد و غبار در ایران چرای بیش از حد دام و خشکسالی است.

کلانتری با بیان اینکه در سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مسئله محرمانه‌ای نداریم، بیان کرد: از نظر ما مسئله محرمانه‌ای در درون سازمان محیط زیست وجود ندارد.

او با اشاره به معاهده پاریس تصریح کرد: ما همه سوالات شورای نگهبان را در ۶ جلسه پاسخ دادیم؛ تمام ایرادات شورای نگهبان برطرف شده است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به نگاه نامزد‌های ریاست جمهوری به محیط زیست، گفت: ما از برنامه‌های کاندید‌ها خبری نداریم، ولی متاسفانه کشور ما بازیچه همین تفکرات شده است.

او گفت: ما الان با وجود اینکه بخش کشاورزی ۸۱ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کند، برای ۶۵ درصد مردم غذا تولید می‌کنیم یعنی تقریبا ۵۰ میلیون نفر.

کلانتری ادامه داد: حق ما برای اینکه محیط زیست سالم داشته باشیم مصرف ۳۶ میلیون متر مکعب است. متاسفانه هیچ کدام از این کاندید‌ها درباره محیط زیست صحبت نکردند و این نشان می‌دهد برای این افراد محیط زیست اهمیتی ندارد.

او با اشاره به حکم کاوه مدنی گفت: وزارت اطلاعات بار‌ها اعلام کرده که او جاسوس نیست و من از حکم ۱۱ سال حبس او هیچ اطلاعی ندارم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها