نوشیدنی های طبیعی برای دفع سنگ کلیه

کد خبر: 1075977

یکی از مشکلات کلیوی رایج سنگ کلیه می باشد که از مواد معدنی و نمکی در دستگاه ادراری تشکیل می شود. یکی از راه هایی که مورد توجه افراد بسیاری قرار می گیرد استفاده از داروهای گیاهی برای سنگ کلیه می باشد که در این مقاله به معرفی آنها می پردازیم.

نوشیدنی های طبیعی برای دفع سنگ کلیه

به طور خلاصه سنگ کلیه رسوباتی سخت است که از مواد معدنی و نمکی در کلیه ها ایجاد می شود؛ اما ممکن است در هر قسمت از دستگاه ادراری از کلیه ها تا مثانه دیده شوند.

به طور کلی دلیل تشکیل سنگ کلیه سبک زندگی می باشد و در اکثر مواقع، غلیظ شدن ادرار و بالا رفتن میزان رسوبات موجود در آن است که به مرور بهم چسبیده و بلور هایی تشکیل می دهند.

پیشگیری از سنگ کلیه موضوع مهمی است که به نوشیدن آب کافی، رعایت رژیم غذایی مناسب و تحرک کافی نیاز دارد اما در صورتی که با این بیماری مواجه شدید می توانید با مشورت پزشک از داروهای گیاهی و درمان های سنتی که در ادامه معرفی می شوند هم استفاده کنید.

درمان سنگ کلیه

روش های مختلفی برای دفع و از بین بردن سنگ کلیه وجود دارد که از جمله آن می توان به دارو درمانی، عمل جراحی و خارج کردن سنگ کلیه، از بین بردن سنگ کلیه با عمل های جراحی بدون برش (امواج صوتی و...)، روش های خانگی، طب سنتی و استفاده  داروهای گیاهی اشاره کرد که هرکدام با توجه به شرایط بیمار اثرات مثبتی دارد.

 موضوع اصلی این مقاله  معرفی داروهای گیاهی برای دفع و از بین بردن سنگ کلیه می باشد اما در این مسیر از مزایای سایر روش های موجود در طب سنتی غافل نشوید. چرا که مصرف داروهای گیاهی و شیمایی به تنهایی تاثیر گذار نیستند و بدین منظور باید سبک زندگی خود را بهبود ببخشید. همچنین بسیاری از میوه ها، سبزی جات و نوشیدنی ها و... وجود دارند که به عنوان یک داروی طبیعی عمل می کنند.

نکته مهم دیگری که در رابطه با از بین بردن سنگ کلیه وجود دارد نوشیدن مقدار زیادی مایعات است؛ این کار تاثیر مهمی در عبور سنگ های کلیوی و جلوگیری از بروز آنها دارد. نوشیدن آب نقشی اساسی در خرد شدن سنگ ها دارد و توصیه می شود روزانه حداقل ۱۲ لیوان آب برای دفع سنگ کلیه بنوشید.

داروهای گیاهی برای سنگ کلیه

برخی از داروهای گیاهی که می توانید برای درمان سنگ کلیه استفاده کنید عبارتند از:

• گیاه «بابا آدم»

گیاه بابا ادم برای دفع سنگ کلیه

بابا آدم گیاهی از خانواده خارخاسک است که به گفته چارلز کین، نویسنده کتاب گیاه شناسی «طب گیاهی روند و سنت» برای از بین بردن سنگ کلیه مفید می باشد و از قرن ها  پیش برای پاک سازی اندام ها از رسوبات مورد استفاده قرار گرفته است.

درمانگران معتقد هستند که بابا آدم به دلیل داشتن اینولین در دفع سنگ کلیه موثر است و همچنین به عنوان یک مدر عمل می کند که باعث سریع تر شدن روند دفع هم می شود. 

- روش مصرف:‌ برای دفع سنگ کلیه یا پیشگیری از به وجود آمدن آن، می توانید هر روز سه الی چهار فنجان از گیاه بابا آدم را همچون چای دم کرده و بنوشید. بهتر است هر بار به صورت تازه یک فنجان چای بابا آدم تهیه کنید.

• چای اووا اورسی

فیلیس بالچ نویسنده کتاب «نسخه ای برای درمان های گیاهی» نوشیدن چای اووا اورسی را برای دفع سنگ کلیه مفید دانسته است. چرا که برگ های کوچک و درختچه مانند این داروی گیاهی به کاهش اسید اوریک کمک می کند. همچنین سطح بالایی از آربوتین دارد که در افزایش جریان ادرار و حل شدن سنگ کلیه موثر است. 

- روش مصرف:‌ برگ های کوچک این گیاه را خریداری کرده و همانند چای دم کنید. بهتر است از این نوشیدنی چند فنجان در روز استفاده کنید اما اگر قصد درمان با اووا اورسی را دارید از مصرف دارو های گیاهی دیگر و میوه های خانواده مرکبات، آب میوه و ویتامین سی پرهیز کنید.

• ریشه قاصدک

ریشه قاصدک از بهترین داروهای گیاهی برای سنگ کلیه

یکی از درمان هایی که مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است ریشه قاصدک می باشد؛ زیرا استفاده از آن دفع سنگ کلیه را راحت تر کرده و همچون یک مسکن عالی عمل می کند. مایکل کسلمن در کتاب «طب گیاهی» ریشه قاصدک را یک داروی گیاهی موثر برای پیشگیری و دفع سنگ کلیه در طول زمان دانسته است.

ریشه قاصدک در حل شدن سنگ و از بین رفتن آن موثر بوده و خاصیت ادرار آوری دارد. همچنین در صورتی که دمنوش قاصدک به صورت گرم در هر بیست دقیقه مصرف شود درد ناشی از سنگ کلیه هم تا حد زیادی کاهش می یابد.

- روش مصرف:‌ چای قاصدک را می توان با ریشه شن تهیه و به صورت دمنوش مصرف کنید. با توجه به هدف از استفاده آن زمان های مختلفی برای نوشیدن دمنوش قاصدک وجود دارد؛ اما برای دفع سنگ کلیه توصیه می شود در هر ساعت سه فنجان از این دمنوش استفاده کنید.

• آب ریحان

مدت زیادی است که این گیاه در طب سنتی برای سنگ کلیه مورد استفاده قرار می گیرد؛ چرا که آب ریحان حاوی آنتی اکسیدان و مواد ضد التهابی است که در حفظ سلامت کلیه ها موثر هستند. همچنین گیاه ریحان حاوی استیک اسید می باشد که در تجزیه و از بین رفتن سنگ کلیه تاثیر گذار است و نوشیدن آب ریحان باعث کاهش درد هم می شود. علاوه بر این ها ریحان سرشار از مواد مغذی می باشد که باعث شده است افراد زیادی از آن استفاده کنند.

اگرچه در کنار مزایای فراوان، محدودیت هایی نیز برای مصرف آن وجود دارد. هرگز نباید بیشتر از شش هفته از آب ریحان دارویی استفاده کنید زیرا در بلند مدت باعث کاهش قند خون، فشار خون و افزایش خون ریزی می شود. 

روش مصرف:‌ از ریحان می تواند به شکل های مختلفی استفاده کرد. برای مثال می توانید برگ های تازه یا خشک شده ریحان را برای درست کردن دمنوش استفاده کنید یا مقداری ریحان تازه را در آبمیوه گیری ریخته و به اسموتی اضافه کنید.  

• گیاه گزنه

گیاه گزنه برای درمان سنگ کلیه

از دیگر گیاهان دارویی پرکاربردی است که از قرن ها پیش برای دفع سنگ کلیه مورد استفاده قرار گرفته است. مصرف گزنه در کاهش التهاب مثانه، دفع یا شکستن سنگ موثر است و توسط طبیب های بسیاری توصیه شده است.

روش مصرف: یکی از مزایای مصرف گزنه برای سنگ کلیه روش های متنوعی است که می توان از آن استفاده کرد. بدین منظور می توانید از دمنوش گزنه، کپسول یا شربت استفاده کنید.

نوشیدنی های طبیعی برای دفع سنگ کلیه

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد توصیه های طب سنتی برای دفع سنگ کلیه تنها به گیاهان دارویی محدود نمی شود، بلکه برخی از نوشیدنی ها و آب میوه های طبیعی نیز نقشی موثر در از بین بردن سنگ کلیه دارند که عبارتند از:

• آب لوبیای قرمز

یکی از نوشیدنی های تاثیر گذار در سلامت کلیه ها می باشد که به حل شدن یا دفع سنگ کلیه هم کمک می کند. همچنین طرز تهیه آن نیز آسان است به طوری که پس از پختن لوبیا به سادگی آب آن جدا شده و در طول روز مورد استفاده قرار می گیرد.

• آب انار

قرن های زیادی است که انسان ها از خواص آب انار خبر دار شده اند و از آن برای بهبود عملکرد کلیه استفاده می کنند. این نوشیدنی قادر است سموم بدن و سنگ ها را از بین ببرد و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها به سلامت کلیه ها هم کمک می کند. علاوه بر این مصرف آب انار باعث کاهش اسیدیته ادرار شده و در نتیجه خطر به وجود آمدن سنگ کلیه در آینده هم کاهش می یابد.

محدودیتی در میزان نوشیدن آب انار وجود ندارد اما به یاد داشته باشید که زیاده روی در هیچ مواقعی مناسب نیست. همچنین اگر از داروهای فشار خون استفاده می کنید نباید آب انار بنوشید.

• آب لیمو

لیمو حاوی مقداری سیترات می باشد که از تشکیل سنگ های کلیه جلوگیری می کند. همچنین سنگ های کوچکی که در دستگاه ادرار وجود دارند با مصرف سیترات شکسته و دفع می شوند.

اگرچه مقدار زیادی لیمو برای دفع سنگ کلیه نیاز است اما می توانید به عنوان مکمل در هنگام نوشیدن هر لیوان آب، چند تکه لیموی تازه نیز به آن اضافه کنید تا از مزایای بسیارش بهره مند شوید.

منبع: بیتوته

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها