طغیان کرونا در خوزستان/۲۰ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز

کد خبر: 1088550

قرمز شدن ۲۰ شهرستان خوزستان و مراجعه روزانه حدود ۹ هزار نفر با علائم کرونا به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در حالی است که رئیس‌ مرکز بهداشت خوزستان به تازگی گفته تعداد مبتلایان نسبت به ۲ هفته قبل ۸۰ درصد افزایش یافته است.

طغیان کرونا در خوزستان/۲۰ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز

کرونا در کشور و خوزستان همچنان می تازد، روزها گذشت و گذشت تا ستاد ملی کرونا تنها راه مقابله با آن را تعطیلی و محدودیت چند روزه‌ای بداند که به گفته بعضی از کارشناسان تاثیر چندانی ندارد.

محدودیت تردد تا پنجم شهریور

تعطیلی ادارات و اصناف از روز دوشنبه ۲۵ مردادماه شروع شد و تا شنبه ۳۰ مردادماه ادامه دارد و ترددها نیز تا پنجم شهریور با محدودیت همراه است و پلیس راه و راهنمایی رانندگی نیز آمادگی کامل خود را برای جلوگیری از تردد بین شهری و استانی اعلام کرده است.

نارضایتی کسبه از تعطیلی‌های پی در پی

تعطیلی‌های پی در پی صدای کسبه را درآورده و اکثر آن‌ها نسبت به این موضوع دیگر بی توجه شده اند و حاضر به تعطیلی نیستند چرا که به گفته آن‌ها، حمایت چندانی برای این تعطیلی ها از کسبه نمی شود. شاید اگر این روزها مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی نبود کمتر کسبه و فروشگاهی حاضر به تعطیلی محل کسب خود می‌شدند.

طی بازدید میدانی خبرنگار ایلنا از بازار اصلی اهواز، می توان گفت درصد بالایی از کسبه کرکره‌های خود را پایین کشیده بودند، منتها اصناف ضروری مانند دفعات قبل در حال خدمات رسانی هستند. ولی تعطیلی دیگر اصناف را می توان به دلیل ایام سوگواری و احترام به آن مانند سال‌های گذشته دانست چرا که دفعات قبل که ستاد کرونا دستور تعطیلی اصناف را داده بود، کمتر کسبه ای حاضر به تعطیل کردن کار خود می‌شد.

ممنوعیت تردد بین استانی و شهری

اینکه آیا تعطیلی‌ها نقشی در کاهش بیماری دارد یا خیر؟ سوالی است که باید از متخصصان این حوزه پرسید، در بسیاری از نقاط کشور این تعطیلی مغنتم شمرده می شود و اسباب سفر را برای قشری از جامعه فراهم می کرد ولی طبق شواهد، سخت‌گیری‌ها در این محدودیت‌ها بسیار زیاد بوده و اجازه ورود پلاک‌های غیربومی به استان و بالعکس داده نمی شود و برای سفرهای درون استانی نیز همین موضوع صدق می‌کند. شاید بتوان گفت این‌بار محدودیت تردد به معنای واقعی انجام شده است.

پلیس راهنمایی و رانندگی نیز از مردم خواسته اقدامی برای مسافرت نداشته باشند که در غیر این صورت با جریمه‌های سنگین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی و همچنین برگردانده شدن مواجه خواهند شد.

مراجعه روزانه حدود ۹ هزار نفر به مراکز درمانی

آخرین آمارها از دانشگاه علوم پزشکی اهواز نشان می دهد که روزانه حدود ۹ هزاز نفر با علائم کرونا به بیمارستان‌های استان مراجعه می کنند. ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌ها پر شده و استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی در دستور کار قرار گرفته است. به تازگی نیز مسجد جامع خرمشهر که در زمان جنگ پناهگاه رزمندگان بود حالا برای پناهگاه بیماران کرونایی به تخت و دیگر امکانات درمانی تجهیز شده تا قدری فشار از روی بیمارستان‌های جنوب غرب استان کاهش یابد و در این میان زمزمه استفاده برخی از سالن‌های ورزشی دارای شرایط مستعد نیز به گوش می رسد.

تعطیلی موقت پایگاه‌های واکسیناسیون حوزه علوم پزشکی اهواز به دلیل اتمام واکسن

به تازگی نیز پایگاه‌های واکسیناسیون حوزه علوم پزشکی اهواز به دلیل اتمام واکسن به صورت موقت تعطیل شده اند و با وارد شدن واکسن به استان مجدد به کار خود ادامه خواهند داد. همچنین پیش از آن گفته شده بود که در هفته جاری تنها دُز دومی‌ها واکسن را دریافت خواهند کرد.

ممنوعیت دسته رَوی هیئت‌ها در روز عاشورا 

طبق مصوبه ستاد ملی کرونا دسته رَوی هیئت‌های عزاداری در روز تاسوعا و عاشورای حسینی ممنوع اعلام شده و مراسمات به مدت حداکثر ۲ ساعت و در فضای باز مساجد، جلوی هیئت‌ها و تکایا برگزار می شود. نماز ظهر عاشورا نیز در‌ مکان های متعدد و در اختیار امامان جمعه خواهد بود و سازمان تبلیعات اسلامی با آن‌ها همکاری می‌کند.

همانطور که در گزارش قبلی گفته شد هیئت‌های نامدار و قدیمی اهواز در رعایت پروتکل‌های بهداشتی نهایت تلاش خود را کرده‌اند ولی هیئت‌های کوچکتر که در کوچه پس کوچه‌های محلات به خصوص حاشیه و مناطق کمتر برخوردار قرار دارند، پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت نمی‌کنند و متاسفانه نظارتی بر آن‌ها انجام نمی‌شود چرا که تعداد آن‌ها به قدری زیاد است که نظارت بر آن‌ها را سخت کرده است.

میزان استفاده از ماسک در برخی از این هیئت‌ها در حد پایینی قرار دارد به طوری که در بعضی شهرستان‌های استان چندین هیئت توسط مراجع ذیربط تذکر گرفته‌اند.

به گفته رئیس مرکز بهداشت خوزستان، تعداد مبتلایان در استان نسبت به ۲ هفته قبل، ۸۰ درصد افزایش یافته و هنوز به اوج قله پیک نرسیده‌ایم و معلوم نیست این پیک تا کی زمان ببرد. 

به گفته علوی، محدودیت کمتر از ۲ هفته اثر چندانی ندارد چرا که دوره بیماری ۲ هفته است.

عادی انگاری در خوزستان به حدی رسیده که این استان را همیشه جزو استان‌های با وضع وخیم می‌بینیم و در بعضی زمان‌ها از تهران نیز با جمعیت چند برابری پیشی گرفته است.

۲۰ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز

حال خوزستان در شرایطی است که ۲۰ شهرستان آن در وضعیت قرمز، ۲ شهرستان نارنجی و پنج شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. وضعیتی که باید نگران بدتر شدن آن در چند روز آینده نیز باشیم، اینکه آیا تجمعات عزاداری که پروتکل‌ها در برخی از آن‌ها رعایت نمی‌شود در کنار دیگر مردمی که حالا کرونا را عادی می پندارد و کم‌کاری‌ها موجب طغیان کرونا و فاجعه و تاخت و تاز بیشتر آن در استان خواهد شد یا خیر؟./ایلنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها