رانش زمین وتَرَک در کوهستان جاده هراز/ ماجرا چیست؟ +فیلم

کد خبر: 1120962

در پی تایید ایجاد شدن تَرَک در کوهستان جاده هراز در محدوده‌ روستای آب‌اسک بعد از پلور، سنسورهایی برای رصد کامل آن تعبیه شده و قرار است پس کاهش یا قطع بارش‌ها، تَرَک‌های ایجاد شده بررسی شوند و اگر لغزش‌های صورت گرفته، خطرناک باشند، مسلما تصمیم‌گیری برای انسداد جاده هراز و ایجاد راهی جایگزین به ستاد مدیریت بحران محول خواهد شد.

رانش زمین وتَرَک در کوهستان جاده هراز/ ماجرا چیست؟ +فیلم

 چندی است که اخباری درباره ایجاد شدن یک تَرَک عظیم در بخشی از کوهستان مشرف بر جاده هراز و طرح احتمال بروز فاجعه انسانی در جاده هراز و سقوط بخشی از کوه در منطقه پلور منتشر شده است و برخی رسانه‌ها از آن به عنوان مخاطره‌ای جدی برای بروز فاجعه‌ای احتمالی یاد کرده‌اند.

البته همراه با این خبر ویدئویی منتشر می‌شود که دو یا چند نفر در آن درباره رانش‌های صورت گرفته در بالا دست تونلی رد محدوده پلور جاده هراز صحبت می‌کنند. راوی در این کلیپ ویدئویی می‌گوید: توده جابه‌جا شده طولی حدود ۲۰۰ متر دارد و از سطح جاده ارتفاعی حدود ۱۰۰ متر فاصله دارد که تَرَک‌های بسیاری دارد.

روز گذشته رضا نفیسی - رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی-  در گفت و گو با ایسنا، در  این باره اظهارکرد: طی روزها و هفته های گذشته جلسات متعددی بین دستگاه های مختلف و متولیان این حوزه در این خصوص برگزار شده است. هفته قبل نیز جلسه ای در این زمینه داشتیم تا ببنیم چنین اتفاقی رخ می دهد یا خیر. همچنین دستگاه های مختلف از استانداری تا ستاد بحران، سازمان زمین شناسی، سازمان راهداری، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و غیره گزارشهایی ارائه دادند و مقرر شد تا ضمن بازدید از منطقه گزارش دقیقی از وضعیت این محدوده از جاده هراز ارائه دهند.

وی افزود: مسئله این است که باید در وهله نخست در خصوص این مسئله و مخاطره ارزیابی صورت گیرد و حجم و بزرگی آن برآورد شود و بر آن مبنا اقدامات مورد نیاز اولویت بندی گردد

نفیسی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد تا موضوع در دو سطح پیگیری و بررسی  شود. در مرحله اول این مسئله قرار است در ستاد مدیریت بحران استان بررسی شود و با دعوت همه ذینفعان و متولیان به این نتیجه برسیم مشکل مطرح شده تا چه اندازه جدی است و در صورت نیاز موضوع باید به ستاد  مدیریت بحران کشور محول شود تا در آن جلسه تصمیم گیری لازم صورت گیرد.

رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در حال حاضر مسئله مطرح شده را به عنوان یک مخاطره جدی و فوری تلقی می کنید؟ گفت:  در حال حاضر به این موضوع به عنوان یک هشدار نگاه می کنیم اما تصمیم گیری برای انجام هرگونه اقدام به سطح خطر بستگی دارد؛ بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه نتایجی از سوی متولیان و دستگاه های مربوطه از بررسی این محدوده از جاده هراز اعلام می شود.

 بر اساس اطلاعات به دست آمده خبرنگار ایسنا، سنسورهایی در این منطقه تعبیه شده و طی هفته‌های گذشته این تَرَک‌ها در حال رصد و ارزیابی دائمی هستند تا پس از کاهش یا قطع بارش‌ها دوباره بررسی شوند و اگر لغزش‌های این توده عطیم قابل توجه و خطرناک تشخیص داده شد، تصمیم‌گیری درباره مسدود شدن جاده هراز، احداث مسیر جایگزین و حل این مشکل به ستاد مدیریت بحران ارجاع شود و احتمال زیاد حداقل برای مدتی جاده هراز مسدود خواهد شد تا شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که در حال ساخت باند برگشت محور هراز است ان را به صورت چهاربانده بسازد تا جایگزین این محور شود./ ایسنا

حجم ویدیو: 6.58M | مدت زمان ویدیو: 00:01:15 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها