ادامه آلودگی هوا در کلانشهر‌ها/ ۳ هزار فوتی بر اثر آلودگی هوا!

کد خبر: 1121906

آلودگی هوا باعث شد برخی از مدارس در تهران، اصفهان و البرز تعطیل شود. آنطور که پیش‌تر رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفته بود، حدود سه هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در سال ۹۹ تنها در سه شهر تهران، مشهد و کرج ثبت شده است.

ادامه آلودگی هوا در کلانشهر‌ها/ ۳ هزار فوتی بر اثر آلودگی هوا!

 آلودگی هوا باز هم مدارس را در برخی از شهرها به تعطیلی کشاند. ضیائیان، مدیر کل پیش‌بینی سازمان هواشناسی هم در این مورد گفته: «امشب به دلیل پایداری جوی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت شاهد افزایش انباشت آلاینده‌های جوی هستیم.»

زنجیره آلودگی هوا در برخی از شهر

روز گذشته هم عابد ملکی، معاون عمرانی استاندار تهران با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی کشور گفت: «به‌دلیل آلودگی هوا، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه کلاس‌های مدارس ابتدایی شهرستان‌های تهران، به استثنای فیروزکوه، دماوند، رودهن و پردیس به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.»

او همچنین خبر داد که مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌ها نیز بجز در مناطق فیروزکوه، دماوند، رودهن، پردیس در روزهای ذکر شده تعطیل است.

البته تنها تهران نیست که با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند. بر اساس مصوبه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان اصفهان، آموزش غیرحضوری در مدارس مقطع ابتدایی و پیش‌‌دبستانی‌ اصفهان و ۱۱ شهر دارای آلودگی هوا در استان، امروز برای دومین روز متوالی تمدید شد.

به جز اصفهان و تهران، آلودگی هوا برخی از مدارس البرز را نیز به تعطیلی کشاند. معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز خبر داد: «به دلیل آلودگی هوا مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی این استان به جز مدارس بخش آسارا و شهرستان طالقان تا پایان هفته جاری غیر حضوری شدند.»

علت اصلی آلودگی هوا

دلایلی زیادی برای آلودگی هوای کلانشهرها ذکر می‌کنند اما امسال بیشترین توجه روی آلودگی صنایع، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها بود و مازوت سوزی بود.

پیش‌تر حسین احمدی‌کیا، عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه اصفهان در تحلیلی برای تجارت‌نیوز نوشته بود: «مازوت تولیدی ایران بیش از ۳ درصد گوگرد دارد که حدود ۷ برابر استاندارد جهانی است. از طرف دیگر به دلیل قدیمی بودن پالایشگاه‌های ایران و پایین بودن فناوری‌های تولید آنها، بسته به نوع پالایشگاه، حدود ۱۵ تا ۳۵ درصد از نفت خام ورودی به پالایشگاه‌های ایران به مازوت تبدیل می‌شود که میانگین آن بیش از ۲ برابر متوسط جهانی است.»

فوتی‌های آلودگی هوا در کشور

آمار رسمی مشخصی از فوتی‌های آلودگی هوا در دست نیست. اما اوایل آذرماه سال جاری عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: «در تهران به طور میانگین در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۷۵۱ مرگ منتسب به مواجهه با ذرات معلق رخ داده است.»

البته طولی نکشید که شاهسونی آمار دیگری از فوتی‌های آلودگی هوا داد. او به ایسنا گفت: «در سال ۱۳۹۹ بطور میانگین تعداد ۱۲۵۱ مرگ در شهر تهران منتسب به مواجهه با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بوده است. هزینه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در تهران ۵۱ هزار میلیارد تومان بوده است.»

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت ادامه داد: «تعداد مرگ‌های منتسب به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شهر کرج در سال ۱۳۹۹، ۵۸۶ نفر بوده است و هزینه اقتصادی این مرگ‌ها ۴۰۴ میلیون دلار یا ۸۷۷۹ میلیارد تومان برآورد شده است. در مشهد هم، ۱۱۱۶ نفر به طور میانگین بوده است که هزینه اقتصادی مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در مشهد بالغ بر ۶۸۹ میلیون دلار یا ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است.» به عبارتی حدود سه هزار نفر قوتی آلودگی هوا تنها در سه شهر!

۷۴ هزار میلیارد تومان هزینه فوتی‌های آلودگی هوا

بر این اساس بیش از ۷۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ تنها برای سه شهر تهران، کرج و مشهد هزینه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا شده است. در حالی که درآمد نفتی ایران در سال ۹۹ به گفته فرهاد دژپسند، وزیر وقت اقتصاد ۱۰ هزار میلیارد تومان بود.

به عبارتی حدود هفت برابر درآمد نفتی ایران برای مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در سال ۹۹ تنها در سه شهر تهران، کرج و مشهد هزینه شده است./ تجارت نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها