ایمانی‌پور: جام جهانی قطر فرصتی برای بیان توانمندی‌های انقلاب اسلامی ایران است

کد خبر: 1158436

رییس سازمان فرهنگ‌ و ارتباطات اسلامی در دومین نشست کمیته هماهنگی حضور تیم‌های فرهنگی در جام جهانی قطر تأکید کرد: جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فرصتی برای بیان توانمندی‌های انقلاب اسلامی ایران است.

 ایمانی‌پور: جام جهانی قطر فرصتی برای بیان توانمندی‌های انقلاب اسلامی ایران است

دومین نشست کمیته هماهنگی حضور تیم‌های فرهنگی در جام جهانی قطر، پیش از ظهر امروز سه‌شنبه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ‌ و ارتباطات اسلامی، معاونین و مدیران این سازمان و دستگاه‌های فرهنگی در محل حوزه ریاست سازمان فرهنگ‌ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با اشاره به نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان تسهیل‌گر برای مشارکت‌ دستگاه‌های فرهنگی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گفت: هدف ما از برگزاری این سلسله نشست‌ها، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و تعیین و اجرایی شدن زمان‌بندی برنامه‌ها با همفکری یکدیگر است تا هر یک از برنامه‌ها را به سرانجام مطلوبی برسانیم.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: این سازمان علاوه بر حضور رایزن فرهنگی، یک فرد مسلط به فضای فرهنگی قطر را هم به عنوان نماینده ویژه سازمان در امور جام جهانی قطر انتخاب کرده است که به زودی در میدان حضور می‌یابند.

جام جهانی قطر زمینه‌ای برای معرفی فرهنگ و هنر ایران و درخشش هنرمندان ایران است

وی با تأکید بر اهتمام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به موضوع جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اظهار داشت: برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر زمینه‌ای برای معرفی فرهنگ و هنر ایران و درخشش هنرمندان کشورمان است که باید با توجه به ظرفیت بسیار غنی و قابل توجهی که در عرصه فرهنگ و هنر در ایران داریم برای دیپلماسی فرهنگی بهره جست.

ایمانی‌پور در همین حال برگزاری کنسرت و اجرای موسیقی‌های محلی و خیابانی در فضاهای عمومی و هتل‌ها، برگزاری نمایشگاه و بازارچه‌های آثار فرهنگی و هنری، نمایش فیلم‌های ایرانی در اماکن هنری و برگزاری تئاتر خیابانی را از جمله اقدامات پیشنهادی در راستای این رویداد جهانی برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: برپایی سازه‌های میراثی و گردشگری ایران، توزیع اقلام تبلیغی و ترویجی در جذب گردشگر به ایران، اعزام گروه‌های ورزش زورخانه‌ای، تولید و انتشار ویژه‌نامه‌های روزنامه‌ای، فعال سازی و آموزش گروه‌های سایبری و برگزاری دهکده گردشگری نیز از سوی اعضای ستاد پیشتیبان و اقدام خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: امیدواریم از پتانسیل مؤسسات فرهنگی داخل کشور برای معرفی هرچه بهتر تصویر شایسته ایران اسلامی در قطر، استفاده کنیم.

 ایمانی‌پور با یک جمع بندی، گفت: هدف ما علاوه بر پشیبانی از تیم ملی، بیان توانمندی‌های فرهنگی انقلاب اسلامی ایران است و باید برای این مهم همه تلاش خود را بکار ببندیم؛ اگرچه از زمان بندی در نظر گرفته شده عقب هستیم ولی استفاده از ظرفیت‌های کشور در قطر در نظر گرفته شده و آنها را به نقطه قوت و ارائه اهداف خود در نظر خواهیم گرفت تا بتوانیم برنامه را با موفقیت به اجرا بگذاریم.

وی تأکید کرد: در این زمینه نیز وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز موظف است تا برنامه های تولید شده خود را زودتر اعلام کند تا با کمک سایر ارگان‌ها و وزارت‌خانه‌ها آخرین فرایندهای کاری بر آنها انجام شود و به بهانه جام جهانی ۲۰۲۲ و در یک بازه زمانی دوماهه به معرفی توانمندی‌های فرهنگ ایرانی در قطر و همزمان در تمام کشورهای دنیا بپردازیم.

ایمانی‌پور ‌ یادآور شد: وزارت امور خارجه نیز از همه توان خود برای استقرار و گرفتن روادید نماینده ستاد جام جهانی قطر استفاده خواهد کرد.

حضور مؤثر فرهنگی ایران در ایام جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

 محمدرضا بهمنی، معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر حضور مؤثر فرهنگی ایران در ایام جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گفت: در مسیر هماهنگی بین دستگاه‌ها، اقدامات استقرار در منطقه، مذاکره با مؤسسات اجرایی دستگاه‌های عضو این کارگروه و دریافت پیشنهادات و رویکردهای بخش خصوصی مورد پیگیری و بررسی قرار گرفت.

وی اظهار داشت: معتقدیم در این گونه برنامه‌ها کار نهایی در مجموعه‌هایی صورت می‌گیرد که ظرفیت عملیاتی دارند و باید از این ظرفیت، استفاده بهینه شود.

بهمنی در پایان سخنانش، درباره وضعیت زیرساخت‌های فرهنگی در کشور قطر و نقش مهم دستگاه‌های فرهنگی و کار ویژه‌های قابل اجرا توسط مؤسسات بخش خصوصی، توسعه، تعامل و هم‌افزایی دستگاه‌ها در پیشبرد اهداف فرهنگی ارایه داد.

وفاق نخبگانی و همگرایی ایجاد شود

محمدعلی کیانی مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی تأکید کرد و اظهار داشت: برای انجام اقدامات اساسی و مؤثر در زمینه معرفی فرهنگ ایران در کشور قطر، لازم است وفاق نخبگانی و همگرایی ایجاد شود که اگر با این رویکرد رو به جلو حرکت کنیم، شرایط بهتری رقم می‌خورد.

محمدحسین صوفی رییس کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ما علاقه‌مندیم در کنار برپایی نمایشگاه صنایع دستی ایران در قطر نسبت به برگزاری شب ایرانی، اجرای کنسرت و هفته فرهنگی ایران اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در راستای معرفی فرهنگ و تمدن غنی ایران در قطر، ۶ کشور را انتخاب کردیم تا هفته‌های فرهنگی ایران را با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار کنیم تا به موازات قطر نسبت به معرفی فرهنگ ایران در کشورهای مختلف، اقدامات سازنده صورت گیرد.

دلخوش معاون مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه نیز در سخنانی، نکاتی را در خصوص رصد و پایش اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی در جام جهانی قطر، تولید محتوای سمعی و بصری، تدوین تیزر و انیمیشن‌ به زبان‌های عربی، انگلیسی و اسپانیایی و اجرای برنامه‌های فرهنگی ایران در مدرسه ایرانیان قطر مطرح کرد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه تلاش می‌کند که هر آنچه که دستگاه‌های فرهنگی می‌خواهند در این زمینه انجام دهد.

دلخوش افزود: برای تهیه روادید به منظور حضور و فراهم کردن شرایط نماینده معرفی شده در بخش فرهنگی ایران در جام جهانی قطر ۲۰۲۲ رایزنی‌ها و گفت و گو های لازم انجام شده و تلاش داریم تا این مهم هرچه زودتر شکل بگیرد.

سید محمدحسین حجازی، مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد در سخنانی، آمادگی این مجموعه را برای معرفی فرهنگ و هنر ایران زمین به ویژه صنعت گردشگری و مفاخر فرهنگی شهر تهران در دهکده گردشگری در قطر اعلام کرد.

سید علی رضوی، عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر نیز در ادامه این نشست، بر لزوم هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی تأکید کرد و گفت: ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری‌های فرهنگی دو کشور وجود دارد و باتوجه‌ به اینکه جام جهانی قطر را پیش رو داریم، باید اقدامات خوبی در زمینه معرفی فرهنگ و هنر ایران به مخاطبان این رویداد جهانی صورت گیرد.

احسان محمدی رییس کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال بعد فرهنگی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را حائز اهمیت برشمرد و گفت: ما به عنوان میهمان این رویداد جهانی هستیم و باید با برنامه‌ریزی جامع و کاربردی، اتفاقات فرهنگی ویژه‌ای را برای این رویداد در نظر بگیریم تا تماشاچیان از اقصی نقاط دنیا که در این رقابت‌ها حضور می‌یابند با فرهنگ ایرانی آشنا شوند.

در پایان این نشست، نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مرکز امور بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی آب و برق وزارت نیرو به بیان نقطه نظرات خود پیرامون هم‌افزایی و همکاری بین دستگاهی پرداختند و پیشنهاداتی برای جذب گردشگران در ایران ارایه دادند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها