مراجعات سرپایی کرونا ۳ برابر شد/ پیک هفتم کرونا در راه است؟

کد خبر: 1160128

آمار مراجعه بیماران سرپایی به مراکز درمانی افزایش یافته است و شمار مبتلایان به کرونا در ۱۵ روز گذشته جهش پیدا کرده و این نشان‌دهنده روند صعودی کووید-۱۹ است.

مراجعات سرپایی کرونا ۳ برابر شد/ پیک هفتم کرونا در راه است؟

۱۴۰۱معاون درمان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که زیرسویه BA۵ در ایران شناسایی شده است، از احتمال دو رقمی شدن فوتی‌های روزانه کرونا در کشور خبر داد.

سعید کریمی، به روند افزایشی موارد ابتلاء به کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: آنچه مسلم است، موارد ابتلاء از نوع اومیکرون بوده و زیر سویه BA۵ در ایران شناسایی شده است.

وی با عنوان این مطلب که زمزمه‌های موج جدید بیماری در کشور به گوش می‌رسد، افزود: امیدواریم که موج جدیدی در پیش نباشد.

معاون درمان وزارت بهداشت به پیش بینی وضعیت بیماری در موج جدید احتمالی در کشور اشاره کرد و گفت: به طور مثال، اگر در موج قبلی یک میلیون ابتلاء داشته ایم، در موج جدید ۲۰۰ هزار نفر خواهد بود.

یعنی شدت موج جدید احتمالی، کمتر از موج قبلی است.

کریمی به موارد بستری و فوتی اشاره کرد و افزود: معمولاً، یک تا دو ماه طول می‌کشد که آثار موج جدید نمایان شود و افزایش موارد بستری و به دنبال آن، فوتی‌ها، دو تا سه هفته بعد از بستری‌ها رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: سه رقمی شدن مرگ‌های روزانه را پیش بینی نمی‌کنیم، اما احتمال دو رقمی شدن فوتی‌های روزانه وجود دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت، بر تزریق دوز یادآور واکسن کرونا برای افرادی که ۳ دوز واکسن زده اند، تاکید کرد و گفت: کسانی که ۶ ماه از تزریق دوز سوم واکسن آنها گذشته است، لازم است دوز یادآور را بزنند.

خیز آرام کرونا به سمت پیک هفتم

به نقل از میزان، مسئولان مراکز درمانی، متخصصان عفونی بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها و پزشکان در مطب‌ها، از افزایش میزان مراجعه بیماران با نشانه‌های کرونا که اغلب به شکل سرماخوردگی است، خبر می‌دهند و حالا همین افزایش، در آمارهای روزانه وزارت بهداشت از شیوع کرونا در کشور هم مشخص است.

آنطور که پیداست، شمار بیماران در ۲هفته گذشته، افزایش قابل توجهی داشته، به‌طوری که تعداد مبتلایان روزانه از اول تیر که ۲۶۵نفر بود، روز گذشته در چهاردهمین روز از این ماه، به بالای یک هزار نفر یعنی۱۰۸۴ نفر رسید.

آمار فوتی‌ها هم با کمی نوسان، بالا رفت اما به‌گفته متخصصان عفونی، هنوز نگرانی از بابت تعداد فوتی‌ها وجود ندارد. تعداد بستری‌ها هم در ابتدای تیر، ۶۷نفر بود و دیروز، ۱۵۰نفر و در این شرایط نگرانی‌ها از شیوع دوباره کرونا افزایش یافته است.

محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه و عضو کمیته علمی کرونا گفت که نشانه‌های ورود به موج هفتم کرونا پدیدار شده است. او که در بیمارستان مسیح دانشوری فعال است، توضیحات بیشتری درباره افزایش آمار مراجعه کننده‌ها با علائم کرونا به بیمارستان‌ها، مطب‌ها و درمانگاه‌ها داد.

به‌گفته او، همانطور که در آمارها مشخص است، براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، یک هزار و ۸۴بیمار جدید و ۱۵۰نفر به تعداد بستری‌های کرونا اضافه شده‌ است: «سالمندان و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی، در خطر بیشتری قرار دارند و آنطور که تصویربرداری‌ از بیماران نشان می‌دهد در مراحل حاد، ریه بیماران هم درگیر می‌شود.»

بر اساس اعلام هاشمیان، علائم ابتلا شبیه سرماخوردگی است؛ البته اگر عفونت‌ها از بالا به پایین باشد، حکایت از درگیری ریه دارد: «هم‌اکنون سویه غالب همان BA4 و BA5 است. با اینکه تغییرات محسوس در تعداد مبتلایان دیده می‌شود اما هنوز روی آمار بستری‌شده‌های آی‌سی‌یو این تغییرات را نمی‌بینیم؛ بنابراین این امید وجود دارد که بیماری با شدت پایین، افراد را به‌مدت حدود ۳ هفته درگیر کند و تعداد فوتی‌ها افزایش پیدا نکند. بعید به‌نظر می‌ر‌سد که دوباره درگیر پاندمی کرونا شویم. اما به هر حال اینها نشانه‌های ورود به موج هفتم کروناست، اگر موارد ابتلا بالاتر رود، ممکن است درگیر پیک شویم.»

براساس اعلام این متخصص، اومیکرون مانند دلتا نیست، نباید مردم را ترساند اما باید احتیاط کرد: «درمان کرونا پرهزینه است، حالا هم نسبت به قبل، میزان پولی که برای درمان کرونا باید پرداخت شود، بیشتر است؛ بنابراین هر ابتلا و بستری، بسیار هزینه‌بر خواهد بود، باید از ابتلای افراد جلوگیری شود.»

او به استفاده از ماسک در فضاهای بسته تأکید کرد: «نمی‌توان به مردم گفت مانند گذشته پروتکل‌ها را رعایت کنند، به هر حال شیوع کرونا هم مانند گذشته نیست و دیگر نمی‌توان مردم را محدود یا مجبور به قرنطینه کرد. سازمان جهانی بهداشت هم این اجازه را به کشورها نمی‌دهد. باید با واکسیناسیون، ایمنی را بالا برد.

منبع: مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها