آمارهای رستم قاسمی درباره آرامش بازار اجاره از کجا آمده؟

آرامش آماری بازار اجاره‌بها!

کد خبر: 1164807

در برابر بسیاری از مشکلات اجتماعی یک استناد عجیبی از سوی مسئولان همواره در حال تکرار است، آنها در برابر توجیه تصمیمات خود، همواره به مردم استناد می‌کنند.

آرامش آماری بازار اجاره‌بها!

البته این موضوع از اساس رفتار درستی است؛ چرا که هر تصمیم در بدنه اجرایی باید به انگیزه رفاه مردم باشد و بس. ماجرا اما وقتی عجیب می‌شود که بدانیم بر اساس چه سنجه و مولفه‌ای تصمیم موردنظرشان را در راستای رفاه مردم تعبیر می‌کنند. نمونه‌اش حرف‌های عجیب رستم قاسمی، وزیر راه کابینه درباره بازگشت آرامش به بازار اجاره است! این‌که ادعای او بر چه اساسی صورت گرفته‌است بماند اما این‌که وزیر راه در استدلال چرایی این بازگشت آرامش گفته‌است «به واسطه مصوبه سقف ۲۵درصد، بسیاری از مالکان واحدهای اجاره خود را تخلیه نکرده و تمدید کرده‌اند.» به این معناست که باید این نتیجه با ارائه آماری رسمی صورت بگیرد. او گفته «امسال بعد از مصوبه اجاره‌بها و تصمیمات مسکن، فقط ۱۰تا ۱۵درصد جابه‌جایی صورت گرفته‌است و آمارها نشان می‌دهد بسیاری از موجران قوانین این بخش را رعایت کرده‌اند و این مصوبات تاثیر بسیاری زیادی در بازار داشته‌است.» حالا سؤال این است که آن آمارهای مورد اشاره آقای وزیر در رابطه با این‌که «بسیاری از موجران قوانین این بخش را اجرا کرده‌اند» کجاست؟ چگونه تهیه شده و چه نهادی آن را تهیه کرده‌ است؟ 
ارجاع مخاطب خبر را به صورت کلی به آمار دادن اثبات صحت خبر نیست. این بدیهی ترین موضوع در حوزه رسانه است، این‌که مخاطب خبر را حواله به یک گفته در یک کتاب یا مجله یا آماری بدهیم نشان دهنده درستی آن مطلب نیست. وضعیت بازار اجاره بها طبق گفته اتحادیه املاک نسبت به ابتدای تابستان تغییری نداشته است. موضوع دیگر  در گفته‌های رستم قاسمی این نکته است که می‌گوید به گواه آمارها فقط ۱۰تا ۱۵درصد جا به جایی صورت گرفته است و همین آمار را نشانی از موفقیت مصوبه ۲۵درصدی می‌گیرد در صورتی که حتی با وجود درستی احتمالی این درصد باید بدانیم جابه‌جا نشدن مستاجرها هم نشانه آرامش در بازار نیست و خیلی از مستاجران با رقم‌های افسارگسیخته صاحبخانه‌ها کنار آمده‌اند و ترجیح داده‌اند افزایش تا ۷۰درصدی اجاره‌بها را بپردازند اما جابه‌جا نشوند. اینکه همین وضعیت را به نام موفقیت یک مصوبه سند بزنیم هم از آن دست اتفاقات عجیب در گفته‌های وزیر است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها