آیا خال‌ها موجب سرطان می‌شود؟

کد خبر: 1169214

انجمن سرطان آمریکا(ACS) می‌گوید افراد بالغ به طور متوسط تقریبا ۱۰ تا ۴۰ خال روی بدن خود دارند. واقعیت جالب این است که اکثر افراد بعد از ۴۰ سالگی خال‌های جدید تولید نمی‌کنند. بیشتر خال‌ها خوش‌خیم است؛ به این معنا که سرطانی نیست و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. با این حال گاهی اوقات خال‌ها می‌تواند به ما بگوید که مساله دیگری در بدن ما در حال وقوع است.

به نقل از هلث، احتمالا شنیده‌اید که باید خال‌ها را توسط یک متخصص پوست بررسی کنید تا مشخص شود آیا ممکن است سرطان پوست باشد یا خیر.

اما آیا خال می‌تواند نشانه سرطان سینه نیز باشد؟

تخمین زده می‌شود که از هر هشت زن یک زن در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا می‌شود. امروز سرطان سینه یکی از رایج‌ترین انواع سرطان‌های تشخیص داده شده در زنان محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده(CDC) شایع‌ترین علائم سرطان سینه توده در بافت سینه، فرورفتگی پوست سینه، ترشحات غیر از شیر مادر، پوست تحریک یا پوسته پوسته شده و درد داخل سینه است؛ در حالی که همه این علائم در اطراف ناحیه سینه متمرکز است، سایر علائم سرطان سینه را می‌توان در سراسر بدن یافت.

نتایج چندین مطالعه ارتباط بین تعداد خال‌هایی که یک زن روی بدن خود دارد و خطر ابتلا به سرطان سینه را نشان داده‌اند. مشخص شده زنانی که خال‌های بیشتری دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انواع خاصی از سرطان سینه قرار دارند اما توجه به این نکته مهم است که تعداد خال‌هایی که یک زن دارد، غربالگری قطعی خطر ابتلا به سرطان سینه در او است.

محققان به این نتیجه رسیدند زنانی که خال‌های ‌بیشتری دارند، سابقه خانوادگی سرطان سینه نیز دارند. صرف‌ نظر از تعداد خال‌ها به همه خانم‌ها توصیه می‌شود در سن ۴۵ سالگی در صورتی که در معرض خطر بالای سرطان سینه قرار دارند، ماموگرافی را سالانه انجام دهند اما زنان ۴۰ ساله و بالاتر می‌توانند برای انجام ماموگرافی برنامه‌ریزی منظم‌تری کنند.

علاوه بر اینکه خال‌های بیشتر با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است، داشتن تعداد ۵۰ خال یا بیشتر روی بدن شما، چه زن باشید چه مرد، می‌تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست قرار دهد.

موسسه ملی سرطان معتقد است علاوه بر این ممکن است یک خال سرطانی روی بافت پستان ایجاد شود. هر چند بررسی خال با تشخیص سرطان سینه متفاوت است.

هنگام بررسی خال‌ها همیشه از قانون ABCDE برای عدم تقارن، حاشیه، رنگ، قطر و تکامل پیروی کنید.

اگر نگران خال‌های روی پوست خود هستید، بهتر است برای ارزیابی با یک متخصص پوست قرار ملاقات بگذارید.

منبع: ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها