کنترل برگه ثبت‌نام در سامانه سماح در مرزها

کد خبر: 1172162

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا گفت: برای کسانی که هنوز گذرنامه‌شان صادر نشده است، پیامک ارسال کردیم؛ ۱۸۰ هزار نفر پاسخ دادند، بقیه نیز حتماً پاسخ بدهند.

کنترل برگه ثبت‌نام در سامانه سماح در مرزها

سردار محمد شرفی با حضور در برنامه تلویزیونی «در مسیر حسین» درباره آخرین وضعیت مرزها اظهار کرد: شرایطی که در عراق اتفاق شد باعث ایجاد وقفه کوتاهی در تردد زائران شد، اما از صبح چهارشنبه 9 شهریورماه طرف عراقی اعلام کرد که آماده پذیرش زائران ایرانی هستیم و همه مرزهای ما باز شد. اکنون تمامی شرایط برای عبور زائران عزیز از مرزها فراهم است و باید بگویم که روز چهارشنبه، نزدیک به 20 هزار نفر از کل پایانه‌های مرزی عبور کردند. با توجه به اینکه هوا گرم است، همه تمهدیدات را اندیشیده‌ایم تا زائران عزیز به راحتی بتوانند با کمترین ایستایی از مرزها عبور کنند.

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا و رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مرکزی اربعین از الزامی بودن ثبت‌نام در سامانه سماح خبر داد و گفت: همکاران ما در پایانه‌های مرزی 2-3 مدرک را کنترل می‌کنند؛ اولین مدرک، گذرنامه یا مجوز گذر موقت اربعین است. دومین مدرک برگ ثبت‌نام در سامانه سماح است؛ حتی اگر همین برگه را در موبایل خود داشته باشند نیز کفایت می‌کند.

وی ضمن تشریح جزئیات صدور مجوز خروج از کشور تصریح کرد: 3 نوع روش برای اخذ مجوز خروج از کشور داریم؛ یکی از راه‌ها گذرنامه است. گذرنامه هر فردی که 6 ماه اعتبار داشت می‌تواند به کربلا برود. راه دیگر برگه گذر موقت ویژه اربعین است. ما روزانه 37 هزار نفر ظرفیت صدور گذرنامه داریم، در حالی که درخواست‌ دریافت گذرنامه بسیار بیشتر است؛ بنابراین برای پاسخگویی به نیاز مردم و با هماهنگی طرف عراقی، یک برگه ویژه اربعین طراحی شد. صدور این برگه 30 هزار تومان هزینه دارد و افراد می‌توانند با مراجعه به "پلیس‌+‌10" و یا ثبت درخواست در اپلیکیشن "پلیس من"، این برگه را پس از 48 ساعت از طریق پست دریافت کنند. روش سوم هم تمدید است که با زدن یک مهر 6 ماهه تمدید می‌شود.

شرفی درباره صدور گذرنامه‌ها نیز بیان کرد: تاکنون یک میلیون و 600 هزار نفر درخواست گذرنامه کردند و ما 960 هزار گذرنامه تحویل داده‌ایم؛ بنابراین 700 هزار گذرنامه مانده است. در اینجا دو حالت پیش می‌آید؛ یا باید صبر کنند که این گذرنامه چاپ شود و یا اینکه درخواست برگه موقت کنند. ما به این افراد که هنوز گذرنامه‌شان صادر نشده است پیامک دادیم تا از این دو حالت یکی را انتخاب کنند. تاکنون 180 هزار نفر به ما پاسخ دادند و گفتند که برگه موقت می‌گیریم؛ این افراد تا فردا برگه‌شان را دریافت می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اتباع چگونه می‌توانند به سفر اربعین بروند، گفت: اتباع ما دو نوع‌اند؛ یک عده آنهایی‌اند که اقامت دائم در کشورمان ندارند و دارای گذرنامه و ویزا هستند. آنان می‌توانند به پایانه‌ها مراجعه کرده و به راحتی عبور کنند، چرا که هم دارای گذرنامه و هم دارای ویزا هستند. عده‌ای دیگر کسانی‌اند که در ایران اقامت دارند. آنان باید به دفتر کفالت مراجعه کرده و درخواست دفترچه کنند. تاکنون 50 هزار نفر درخواست دفترچه دادند و 30 هزار دفترچه تحویل شده است.

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا و رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مرکزی اربعین درباره حضور دانشجویان و سربازان نیز توضیح داد: اگر دانشجو از نظر نظام وظیفه مشکلی نداشته باشد و همچنین سربازان اگر غایب نباشند می‌توانند به سامانه "پلیس من" مراجعه کرده و درخواست بدهند. ما از طریق 3 روشی که عرض کردم بهشان مجوز خروج از کشور می‌دهیم. همین جا اعلام می‌کنیم که اگر دانشگاهی وجود دارد که دانشجویانش می‌خواهند به صورت انبوه به این سفر بروند، لازم نیست جای دیگری بروند. تنها کافی است به ما اعلام کنند و ما سیستم را به صورت پرتابل به دانشگاه می‌بریم و در همانجا فرآیند صدور مجوز انجام می‌شود.

وی ضمن اشاره به افزایش ساعت کاری دفاتر "پلیس‌+‌10" افزود: قبل از این شرایط، ساعات کاری دفاتر "پلیس‌+‌10" به صورت اداری بود اما در این روزها این زمان را تا ساعت 6 عصر تمدید کرده‌ایم. هم‌چنین تعداد کاربران را از 2 نفر به 4 نفر افزایش دادیم. باید اشاره کنم که در سطح کشور 1100 دفتر داریم که خدمات ارائه می‌دهند؛ بر این دفاتر نظارت داریم که امور به بهترین وجه انجام شود.

شرفی درباره شرایط ترافیکی جاده‌های منتهی به مرز گفت: در این ایام پیک ترافیک داریم و پیش‌بینی می‌کنیم 700 هزار خودرو در طول این ایام به پایانه‌های مرزی برسند. 400 هزار خودرو شخصی و مابقی ناوگان حمل و نقل عمومی است. پیش‌بینی می‌کنیم 10 تا 12 روز مانده به خود اربعین پیک ترافیکی شکل بگیرد. به دلیل آنکه شرایط ترافیکی سنگین است، به زائران توصیه می‌کنیم که زمان سفر خود را به‌گونه‌ای توزیع کنند که به آن روزهای ترافیکی برخورد نکنند.

وی خاطرنشان کرد: سامانه‌های پایش تصویری در اختیار پلیس راهور است که از آن طریق جاده‌ها و شرایط را زیرنظر دارند. مطمئنا با افرادی که رفتارهای مخاطره‌آمیز داشته باشند، برخورد خواهیم کرد. البته خوشبختانه امسال نسبت به سال‌های قبل مسیرهای منتهی به مرزها ارتقا پیدا کرده و پارکینگ‌ها نیز نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارند. در همین‌جا این اطمینان را می‌دهم که همه پارکینگ‌ها ایمن است. فلذا از شهروندان درخواست می‌کنم که از پارک خودرو در حاشیه جاده خودداری کنند./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها