بارش باران و کاهش دما در را است

کد خبر: 1172439

سازمان هواشناسی نسبت به بارش باران و وقوع رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و کاهش محسوس دما در ۹ استان، افزایش ارتفاع موج تا ۲.۵ متر در دریای خزر، تداوم هوای گرم در چهار استان و وزش باد شدید در ۱۰ استان هشدار داد.

بارش باران و کاهش دما در را است

سازمان هواشناسی نسبت به بارش باران و وقوع رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و کاهش محسوس دما در ۹ استان، افزایش ارتفاع موج تا ۲.۵ متر در دریای خزر، تداوم هوای گرم در چهار استان و وزش باد شدید در ۱۰ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از نفوذ و فعالیت سامانه بارشی، بارش باران، در بعضی ساعات با رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و کاهش محسوس دما از بعدازظهر دوشنبه (۱۴ شهریورماه) تا اواخر وقت چهارشنبه ( ۱۶ شهریورماه) در استان‌های اردبیل، گیلان و مازندران خبر داد.

در اثر این مخاطره خسارت به محصولات کشاورزی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب و خسارات، تسریع در برداشت تاکستان‌های انگور در منطقه مشگین‌شهر و انتقال محصول به انبار، تسریع در برداشت شالیزارهای برنج و انتقال به مکان‌های مسقف یا کارخانجات برنجکوبی، انتقال یا پوشش مناسب شلتوک‌های جمع آوری شده در کارخانجات برنجکوبی، کنترل دهانه خروجی کرت‌های شالیزاری (باز یا بسته کردن) در مزارع رسیده برنج به منظور زهکشی و جلوگیری از ماندآبی، خودداری از محلول پاشی مزارع و باغات با توجه به وقوع بارش را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ دیگری از افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در ساحل ۱.۵ متر و در فراساحل ۲.۵متر از پیش از ظهر دوشنبه ( ۱۴ شهریورماه) تا پایان ظهر چهارشنبه ( ۱۶ شهریورماه) در دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان خبر داد. بر اثر این مخاطرات غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، اختلال در ترددهای دریایی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و سبک و تفریحی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها پرهیز از شنا، محدودیت فعالیت‌های دریایی ازجمله فعالیت‌های تفریحی، تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی  را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی کشور در ادامه با صدور هشدار زردرنگ نسبت به  نفوذ و فعالیت سامانه بارشی و رگبار باران، وزش باد شدید موقت، رعدوبرق و کاهش محسوس دما هشدار داد.

این وضعیت جوی روز دوشنبه ( ۱۴ شهریورماه) در گیلان، شرق اردبیل و غرب مازندران، روز سه شنبه (۱۵ شهریورماه) در گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی، روز چهارشنبه (۱۶ شهریورماه) در گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال زنجان و شمال کردستان، روز پنج‌شنبه (۱۷ شهریورماه) در اردبیل، گیلان، شمال آذربایجان شرقی، مازندران و گلستان و در روز جمعه (۱۸ شهریورماه) در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و شمال آذربایجان شرقی مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطرات احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، احتمال صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر به‌طور محلی و احتمال آسیب به سازه‌های موقت پیش‌بینی می‌شود.

 سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها و خودداری از توقف در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو و انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی کشور در ادامه این هشدار از وزش بادهای گرم جنوبی و تداوم هوای گرم از شنبه (۱۲ شهریورماه) تا یکشنبه ( ۱۳ شهریورماه) در اردبیل، گلستان، گیلان، مازندران خبر داد.

بر اثر این مخاطرات احتمال افزایش مصرف در حامل‌های انرژی، احتمال گرمازدگی، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و افزایش پتانسیل آتش سوزی در عرصه جنگل‌ها و مراتع وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی مدیریت در مصرف حامل‌های انرژی و مصرف بهینه، پرهیز از حضور در فضای باز به‌ویژه در ساعات گرم روز و اطمینان از خاموش بودن آتش هنگام ترک جنگل را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی کشور در ادامه این هشدار نسبت به افزایش شیو فشاری و وزش باد شدید در مناطق مستعد گرد و خاک و نفوذ گرد و غبار خبر داد.

این وضعیت جوی روز شنبه (۱۲ شهریورماه) در شمال سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی خراسان جنوبی و جنوب شرق خراسان رضوی، روز یکشنبه ( ۱۳ شهریورماه) در شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، جنوب غرب کردستان، غرب کرمانشاه، ایلام، خوزستان و شمال بوشهر، روز دوشنبه ( ۱۴ شهریورماه) در نوار شرقی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب غرب کردستان، نیمه غربی کرمانشاه، ایلام، خوزستان، شمال بوشهر و غرب لرستان پیش‌بینی می‌شود.

روز سه‌شنبه (۱۵ شهریورماه) در شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، ایلام، خوزستان، جنوب غرب لرستان و شمال بوشهر و روز چهارشنبه (۱۶ شهریورماه) در نوار شرقی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان رضوی، جنوب سمنان، نیمه جنوبی آذربایجان غربی، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، ایلام، خوزستان، جنوب غرب لرستان و شمال بوشهر مورد انتظار است.

براثر این مخاطرات احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی خودداری از حضور افراد در فضای باز به‌ویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها را توصیه می کند..

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها