میراحمدی: زائران پاکستانی و افغانستانی منتظر ورود به عراق نباشند

کد خبر: 1173143

میراحمدی با بیان اینکه منتظر اعلام نظر نهایی عراق درباره زوار پاکستانی و افغانستانی هستیم، گفت: به تعدادی از زوار این کشورها که در مرز حضور داشتند، اطلاع داده شد که به عقب بازگردند و منتظر ورود به کشور عراق نباشند.

میراحمدی: زائران پاکستانی و افغانستانی منتظر ورود به عراق نباشند

میراحمدی با بیان اینکه منتظر اعلام نظر نهایی عراق درباره زوار پاکستانی و افغانستانی هستیم، گفت: به تعدادی از زوار این کشورها که در مرز حضور داشتند، اطلاع داده شد که به عقب بازگردند و منتظر ورود به کشور عراق نباشند.

سید مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین در تشریح آخرین مصوبات ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه طرف عراقی برای عبور زوار پاکستانی و افغانستانی به سوی عراق موافقت نکرده است، اظهارداشت: تا زمانی که دولت عراق تصمیم نهایی خود را در این موضوع اعلام نکند، زوار این کشورها نباید برای خروج به سوی مرزها حرکت کنند.

وی افزود: به تعدادی از زوار پاکستانی و افغانستانی حاضر در مرز نیز اطلاع داده شد که به عقب بازگردند و منتظر ورود به کشور عراق نباشند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: زائران عزیز باید بدانند که این سفر در عین حال که یک لذت معنوی غیرقابل توصیف دارد و این لذت معنوی همه سختی ها را برای زائران راحت می‌کند، اما این سفر در عین حال یک سفر سخت و دشوار است.

وی با بیان اینکه ما با تراکم جمعیت و گرمی هوا در این سفر مواجه هستیم، ادامه داد: به همین دلیل، تاکید کردیم افرادی که چنین شرایطی برای آن‌ها غیرقابل تحمل است، حتما از این سفر پرهیز کنند. افراد کهنسال، زنان باردار، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، افراد دارای اطفال صغیر از انجام سفر اربعین خودداری کنند.

میراحمدی اظهارداشت: مسئله بعدی، استقبال زایدالوصف اهل سنت عزیز ما هم در دو استان آذربایجان غربی و کردستان و هم در اقلیم کردستان که یک پیوند مثال‌زدنی و جلوه بسیار باشکوهی را از پیوند اهل سنت و شیعه را به نمایش گذاشتند که به برکت اربعین حسینی است و باید آن را پاس بداریم.

___

وی افزود: ارتباطات مردمی با ستاد مرکزی اربعین دیگر موضوعی است که از طریق سامانه «ایران من» انجام می شود. مردم می توانند هم به صورت متنی و تصویری و هم به صورت فیلم و ویدئو گزارش‌ها را ارسال کنند. مردم می‌توانند از طریق شماره پیامکی ۳۰۰۰۷۷۷۰ شکایات خود را به ستاد اربعین پیامک کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به وظایف کمیته‌های مسئول ستاد اربعین گفت: کمیته‌ها به صورت 100 درصد و با آمادگی کامل همه مسائل استان ها را تامین کرده و هیچ نقیصه ای در پشتیبانی و تامین نیازمندی ها رخ ندهد. البته طبق گزارش های واصله از روسای کمیته ها، آمادگی کامل در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: ما از همکاری ها و اقدامات بسیار خوب و سازنده دولت عراق تشکر می کنیم، اما، مسئله مدیریت 5 میلیون زائر در شرایط سخت، دشوار و گرمای هوا مسئله بسیار سخت است. کوچک‌ترین ناهماهنگی مشکلاتی را برای زائران به وجود می آورد که باید به آن توجه کرد.

میراحمدی با بیان اینکه اگر میزان خروج زائران ایرانی به سوی مرزهای عراقی با میزان پذیرش گیت‌های عراقی تناسب نداشته باشد، آن‌گاه موجب ازدحام و تراکم جمعیت می شود، خاطرنشان کرد: البته این موضوع برای 10، 100 و یا 1000 نفر مطرح نیست، بلکه در روزهایی ممکن است به تراکم جمعیتی 200 تا 300 هزار نفری منجر شود که در شرایط آب و هوایی گرم مسئله‌ای فوق‌العاده نگران‌کننده و حادثه‌آفرین است.

وی ادامه داد: در این راستا، هماهنگی‌های لحظه به لحظه دو طرفه با عراق بسیار مهم است. به همین دلیل، مقامات مسئول نظیر وزارت خارجه، وزیر کشور، بنده و همه افرادی که ظرفیت ارتباط در این زمینه را دارند، فعال هستند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه دغدغه رئیس جمهور مسئله حمل و نقل زوار اربعین است، خاطرنشان کرد: وزیر کشور همه استانداران را مکلف کرده است که تمام ظرفیت خود را برای وزارت راه اختصاص دهند تا هیچ زائری در رفت و برگشت دچار مشکل نشود.

وی افزود: مشوق‌هایی را هم برای رانندگان بخش خصوصی در نظر گرفته‌ایم تا این عزیزان با انگیزه بالاتری مسئولیت مهم خود را دنبال کنند، البته همه رانندگان در درجه اول دارای انگیزه شخصی برای کمک به سفر اربعین هستند.

میراحمدی با اشاره به اهمیت حمل و نقل زائران اربعین اعلام کرد: مسئله حمل و نقل بایستی به جدیت دنبال شود و به همین دلیل، ما کمیته حمل و نقل را برای حل مشکل انتقال زائران تشکیل می دهیم. ما باید مطمئن شویم که زائران هیچ مشکلی در رفت و آمد و حرکت به سمت حمل و نقل ندارند.

معاون امنیتی وزیر کشور بیان داشت: خروج زائران از مرزهای باشماق، تمرچین و خسروی از ساعت ۷ صبح تا ۶ بعد از ظهر ممکن است. اگر آن‌ها پس از این زمان به این مرزها برسند، موکب‌هایی از قبل پیش‌بینی شده است که می‌توانند در آن‌ها استراحت کنند، البته بهتر است که زائران طوری برنامه ریزی کنند که در زمان‌های تعیین شده به مرز برسند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها