خواص شگفت‌انگیز خاکشیر برای سلامتی/ چه کسانی نباید خاکشیر مصرف کنند

کد خبر: 1173526

خاکشیر از زمان‌های قدیم به عنوان یکی از گیاهان دارویی در همه خانه‌ها در دسترس بوده و خواص درمانی آن برای خانواده‌های ایرانی شناخته شده است، این گیاه در درمان بیماری‌های مختلف از جمله مشکلات گوارشی و مسمومیت‌های غذایی کاربرد دارد.

 خواص شگفت‌انگیز خاکشیر برای سلامتی/ چه کسانی نباید خاکشیر مصرف کنند

خاکشیر یکی از گیاهان دارویی و خوراکی است که مصرف بالایی دارد، این گیاه در طب سنتی نیز توصیه شده است؛ به همین دلیل افراد زیادی تمایل دارند از این گیاه استفاده کنند؛ این گیاه حاوی دانه‌هایی به رنگ‌های قهوه‌ای و قرمز است و نوع قرمز آن طعم نسبتاً تلخی دارد؛ دانه‌های این گیاه طبع سردی دارند و به همین دلیل بیشتر افراد در فصل تابستان از خاکشیر استفاده می‌کنند تا به گرمازدگی دچار نشوند، به همین دلیل افرادی که طبع سرد دارند نباید در مصرفش زیاده‌روی کنند.

از جمله خواص خاکشیر به مواردی مانند رفع یبوست، درمان اسهال سخت، از بین بردن جوش‌های صورت، سلامت پوست، کنترل فشار خون، رفع عطش، ضدعفونی کننده، دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار، تقویت معده، درمان لاغری، جلوگیری از شوره مو، خارش پوست، کاهش آلرژی، کند کردن سلول‌های سرطانی، رفع بواسیر و واریس و از بین برنده چربی کبد می‌توان اشاره کرد.

 

خواص خاکشیر برای سلامتی بدن

مریم محمدی کارشناس گیاهان دارویی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به خواص خاکشیر اظهار داشت: بسیاری از افراد در فصل تابستان احساس تشنگی بیشتری دارند، به همین دلیل دنبال نوشیدنی‌هایی هستند که با خوردن آن بتوانند تشنگی خود را رفع کنند و کمتر تشنه شوند، شربت خاکشیر با آبلیمو یکی از این نوشیدنی‌ها است، دانه‌های خاکشیر با حبس کردن آب درون خود می‌توانند آب مورد نیاز بدن را به صورت کامل تامین کنند.

وی با اشاره به خواص خاکشیر برای یبوست گفت: یبوست به این دلیل به وجود می‌آید که حرکات روده نامنظم می‌شوند یا به صورت چشمگیری کاهش پیدا می‌کند، برای رفع یبوست می‌توانید از شربت خاکشیر استفاده کنید؛ چون این شربت خاصیت ملین دارد

محمدی اضافه کرد: برای تهیه این شربت به منظور درمان یبوست کافی است دو قاشق غذاخوری خاکشیر را درون یک لیوان آب گرم بریزید و هم بزنید، برای تأثیر بیشتر بهتر است این شربت را صبح و شب مصرف کنید.

کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به بیماری کبد چرب عنوان کرد: خاکشیر ادرارآور است، وقتی دفع ادرار افزایش پیدا کند، سموم زیادی از بدن دفع می‌شود، در نتیجه کبد پاکسازی و کبد چرب نیز درمان خواهد شد، علاوه بر بهبود کبد چرب، با دفع چربی و سموم به مرور زمان وزن بدن نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

خداحافظی با جوش‌های صورت با مصرف خاکشیر

وی با بیان اینکه خاکشیر خاصیتی دارد که باعث سم‌زدایی پوست می‌شود، وقتی این اتفاق افتاد، رنگ پوست به مرور زمان روشن‌‌تر می‌شود و لک‌های پوستی و جوش‌ها نیز از بین می‌روند، بیان کرد: برای رفع جوش‌های صورت با خاکشیر می‌توانید آن را با نصف فنجان عرق کاسنی و نصف فنجان عرق شاه تره مخلوط کنید، این شربت را باید به مدت ۳ هفته مصرف کرد تا به نتیجه دلخواه رسید.

خواص خاکشیر برای درمان سنگ کلیه

محمدی ادامه داد: خاکشیر به عنوان یک ادرار آور طبیعی، می‌تواند باعث افزایش ادرار شود که این کار می‌تواند به دفع سموم بدن از راه کلیه‌ها منجر شده و به درمان سنگ کلیه کمک کند، طبق گفته متخصصان طب سنتی استفاده از ترکیب شربت خاکشیر و ترنجبین می‌تواند سبب درمان و پیشگیری از سنگ کلیه شود.

کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه خاکشیر دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد که می‌تواند باعث جلوگیری و درمان سرماخوردگی شود و به دلیل داشتن طبع سرد، یک تب بر طبیعی است، افزود: خاکشیر یک ملین طبیعی است که می‌تواند علاوه بر کمک به هضم بهتر غذا، باعث درمان یبوست در نوزادان و کودکان شود.

وی بیان کرد: همچنین به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی، ریسک ابتلا به اسهال را در نوزادان و کودکان کاهش دهد، به دلیل طبع سرد، خاکشیر می‌تواند سبب درمان تب، خارش پوست ناشی از آبله مرغان و سرخک در نوزادان و کودکان شود.

درمان یبوست، اسهال و استفراغ با خاکشیر

 علیرضا کریمی، کارشناس طب سنتی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره فواید خاکشیر گفت: خاکشیر از زمان‌های قدیم به عنوان یکی از گیاهان دارویی در همه خانه‌ها در دسترس بوده و خواص درمانی آن برای خانواده‌های ایرانی شناخته شده است.

وی ادامه داد: خاکشیر در درمان بیماری‌های مختلف از جمله مشکلات گوارشی و مسمومیت‌های غذایی کاربرد دارد، برای درمان یبوست در بزرگسالان یک قاشق غذاخوری خاکشیر را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و بعد از مدت ۱۰ دقیقه با اضافه کردن کمی شکر به صورت ناشتا صبح هنگام نیم ساعت قبل از صبحانه به صورت ولرم مصرف کنید.

کریمی افزود: خاکشیر در اسهال و استفراغ مفید است، برای رفع این عارضه حدود یک قاشق غذاخوری خاکشیر را داخل یک لیوان آب خنک بریزید و کم کم و قاشق قاشق میل کنید.

وی اضافه کرد: شربت خاکشیر برای رفع عطش در هوای گرم تابستان همراه عرق کاسنی بسیار مناسب است و یکی از گیاهان دارویی برای برطرف کردن خشکی پوست و بهبود بیماری‌های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس است.

کریمی با اشاره به اینکه مصرف خاکشیر برای شادابی و طراوت پوست توصیه می‌شود و یک رطوبت‌رسان طبیعی برای پوست‌های خشک است، عنوان کرد: خاکشیر برای پاکسازی بدن، دفع مواد زائد، خشکی دهان و رفع عطش‌های ناشی از گرمی و خشکی معده به خصوص در افرادی که دارای کهیر‌های مزمن و حساسیت پوستی هستند، توصیه می‌شود.

این کارشناس طب سنتی اضافه کرد: خاکشیر برای درمان جوش صورت، لکه و آکنه، شوره سر، سرماخوردگی، کنترل فشار خون، دفع سنگ کلیه، تب، لاغری، کاهش وزن، درمان یبوست و اسهال مفید است و مصرف آن به شدت توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خاکشیر برای درمان جوش‌های صورت کارآمد است و برای آن افراد باید دو قاشق خاکشیر را با عرق کاسنی ترکیب و مصرف کنند، بیان کرد: این نوشیدنی یکی از بهترین راه‌های درمان جوش‌های صورت است؛ البته می‌توان از عرق شاه‌تره نیز استفاده کرد و شاهد تأثیر آن بود، همچنین این ترکیب علاوه بر اینکه روی پوست صورت تأثیر می‌گذارد، برای درمان گرفتگی صدا نیز مفید خواهد بود؛ برای اینکه بتوان تأثیر این ترکیب را روی پوست دید حداقل ۳ هفته باید از آن استفاده کرد.

اگر خاکشیر با آب گرم مصرف شود خاصیت ملین دارد

کریمی با بیان اینکه یکی از بهترین و مؤثر‌ترین راه‌های طبیعی برای درمان کبد چرب مصرف خاکشیر به همراه ترنجبین است، تصریح کرد: متخصصان تغذیه و طب سنتی عقیده دارند که نوشیدن عرقیجات با طبع سرد، کبد را تنبل و چرب کرده و برای درمان آن باید از عرقیجاتی استفاده کرد که طبع گرم و ‌تر دارند.

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه یکی از توصیه‌های طب سنتی برای پاکسازی کبد مصرف جوشانده خاکشیر است، گفت: برای تهیه جوشانده خاکشیر ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر را در ۲ لیوان آب بجوشانید، این جوشانده را ناشتا میل کنید و تا نیم ساعت پس از مصرف آن چیزی نخورید.

وی با بیان اینکه برای اسهال خاکشیر را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط کنید و هر ۲ ساعت یکبار به بیمار بدهید تا اسهالش برطرف شود، گفت: اگر خاکشیر با آب گرم مصرف شود، خاصیت ملین دارد و مصرف آن با آب سرد و شکر می‌تواند از اسهال پیشگیری کند.

چه کسانی نباید خاکشیر مصرف کنند

کریمی با بیان اینکه افرادی که ورم و زخم معده دارند باید خاکشیر را به مقدار کم مصرف کنند، ادامه داد: افرادی که مبتلا به مشکلات و بیماری‌های خاص گوارشی هستند باید از مصرف خاکشیر اجتناب کنند.

این کارشناس طب سنتی با بیان اینکه افرادی که طبع سرد دارند و از بیماری های روماتیسم و آرتروز رنج می‌برند، باید شربت خاکشیر را عسل و عرق نعناع مصرف کنند، گفت: شستن خاکشیر قبل از مصرف یکی از نکات خیلی مهم است، زیرا شن ریزه‌ها و سنگ‌های کوچک موجود در خاکشیر می‌تواند در بدن مشکلات زیادی ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: برای کودکان زیر ۳ سال استفاده از دانه‌‎های خاکشیر توصیه نمی‌شود بهتر است، آب خاکشیر را با استفاده از صافی گرفته و به کودکان بدهید.

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها