چرا کمی غذا گاهی اوقات باعث سرفه ما می شود و در مورد آن چه باید کرد؟

وقتی غذا اشتباهی پایین می‌رود!

کد خبر: 1175462

تقریبا همه ما لحظه‌ای را تجربه کرده‌ایم که در حین غذا خوردن به سرفه افتاده‌ایم گاه تا جایی که انگار در حال مرگ هستیم. این اتفاق فقط به خاطر یک خرده غذا یا یک جرعه آب است که اصطلاحا «به جای اشتباهی رفته است». همگی با این پدیده کوچک ترسناک آشنایی داریم، اما در واقع این چه معنایی دارد؟ چرا بدن ما در 99.9 درصد مواقع خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را بدون هیچ مشکلی دریافت می‌کند و سپس 0.01 درصد مواقع کار را کاملا به هم می‌زند و ما را تا سرحد مرگ می‌کشاند؟

وقتی غذا اشتباهی پایین می‌رود!

این پدیده آسپیراسیون نام دارد. هنگامی که اندکی مایعات یا مواد جامد از لوله اشتباهی پایین می‌رود، غذا یا مایعات مری را دور می‌زند و آن را از تارهای صوتی شما عبور می‌دهد و وارد نای می‌شود. این خطرناک است، چرا که می‌تواند یک جسم خارجی را به داخل ریه‌ها بفرستد. حنجره شما این ماده خارجی را حس می‌کند و باعث سرفه می‌شود تا گذرگاه را پاک کند و آن را از هر چیزی که ممکن است ریه‌ها را تهدید کند، تهی نگه دارد. اگر بدن شما نتواند از طریق سرفه از شر غذا خلاص شود، ممکن است دچار تب شوید، سطح اکسیژن کاهش یافته و به طور بالقوه دچار ذات‌الریه یا برونشیت شوید.

برای تجربه این حس خفگی حتی نیازی به خوردن یا نوشیدن ندارید. آیا تا به حال با کمی از بزاق خود خفه شده‌اید؟ وقتی به یکباره و بی‌هیچ دلیلی از چشمانتان آب می‌ریزد و سعی می‌کنید با سرفه‌های متناوب صحبت کنید، خیلی خجالت نکشید. چون این یک پدیده طبیعی و نرمال است. کلینیک کیولند در پژوهشی اعلام کرده که در واقع، از آنجایی که بلع یک فرآیند خودکار در بدن است، آسپیراسیون می‌تواند بیشتر زمانی اتفاق بیفتد که حواس شما پرت است. با این حال، اگر به طور منظم آسپیراسیون را تجربه می‌کنید، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید، زیرا آسپیراسیون‌های مکرر می‌تواند نشانه‌ای از مشکل بلع، دیسفاژی و یا طیف گسترده‌ای از اختلالات فیزیکی یا عصبی باشد.

چگونه از پایین آمدن غذا به روش اشتباه جلوگیری کنیم؟

در حالی که تجربه آزاردهنده پریدن یک خرده غذای مزاحم  در نای برای همه ما هر چند وقت یکبار اتفاق می‌افتد، اما کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش احتمال آسپیراسیون انجام دهید.

کلینیک کلیولند توصیه می‌کند که بهتر است آداب و رسوم تشریفاتی غذا خوردن را رعایت کنید. یعنی به جای مکالمات طولانی و پشت سر هم در حالی که یک لقمه مرغ کامل در دهانتان است، با دهان بسته غذا بخورید و مشارکت خود را در گفتگو حین خوردن تا زمانی که آنچه در دهانتان است را کامل نبلعیده‌اید متوقف کنید. نکته دیگر کاهش سرعت خوردن است. بله، شاید ساعت‌های زیادی است که هیچ چیزی نخورده‌اید، حسابی گرسنه‌اید و بوی غذا حس غیرقابل ‌مقاومتی به شما در آهسته خوردن می‌دهد. اما بهتر است به ‌جای بلعیدن لقمه‌های بزرگ و  غول‌پیکر، لقمه‌های کوچک‌تر را با سرعت کمتری به دهان بگذارید و سعی کنید فاصله بلعیدن‌ها را ثابت نگه دارید و فقط زمانی که لقمه‌ قبلی را کامل قورت دادید و نفسی کشیدید، به سراغ لقمه بعدی بروید.

توصیه بعدی پژوهشگران کلینیک کلیولند این است که از خوردن غذاهای سرخ شده و چاشنی و ادویه زیاد حداقل سه ساعت قبل از خواب خودداری کنید. زیرا این نوع غذاها می‌توانند باعث رفلاکس اسید شوند. آن اسید، به نوبه خود، با بالا رفتن از مری، باعث افزایش آسپیراسیون می‌شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها