درفصل پاییز و زمستان چی بخوریم چی نخوریم؟

کد خبر: 1180082

محقق طب سنتی در شهرکرد گفت: گیاهانی همچون اسطوخودوس، بادرنجبویه، مرزنجوش و ادویه‌جات گرم و خشک سودا را از مغز و بدن انسان دفع می‌کنند و موجب گرم شدن بدن می‌شوند به همین دلیل توصیه می‌شود افراد در فصول پاییز و زمستان از آن‌ها استفاده کنند.

درفصل پاییز و زمستان چی بخوریم چی نخوریم؟

سید ابوالفتح شیرمردی درخصوص رژیم غذایی مناسب فصل‌های پاییز و زمستان، اظهار کرد: فصل پاییز دارای طبع سرد و خشک است یعنی هوا به سمت سرد و خشک شدن گرایش پیدا می‌کند که این موضوع موجب می‌شود بیماری‌هایی مانند انواع حساسیت‌ها، سینوزیت آلرژیک، سردردهای سودایی، یبوست، میگرن، حساسیت و خارش‌های پوستی، خشکی مزاج، حساسیت ریوی و بیماری‌های عضلانی به ویژه واریس و هموروئید در این فصل شیوع بیشتری پیدا کنند.

این محقق طب سنتی در شهرکرد افزود: بیماری‌های افسردگی سودایی، بدخلقی و... نیز از جمله بیماری‌های روحی و روانی است که شیوع آن‌ها در فصل پاییز و زمستان بیشتر می‌شود چراکه در این فصول شب‌ها طولانی شده و مدت زمان روز کاهش پیدا می‌کند درنتیجه انسان کمتر از نور خورشید بهره‌مند می‌شود و ترکیبات مضر بدن افزایش پیدا می‌کنند بنابراین پاییز و زمستان فصول مناسبی برای ظهور و بروز بیماری‌های سرد و خشک به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی که در فصل پاییز و زمست.ان شیوع پیدا می‌کنند توصیه می‌شود افراد در ابتدا به پزشک طب سنتی مراجعه و اقدام به اصلاح مزاج کنند همچنین در این فصول باید از غذاهای با طبع گرم و تر استفاده شود، آب هویج نیز یکی از ترکیباتی است که مصرف آن در پاییز و زمستان فواید بسیاری به همراه دارد.

شیرمردی با بیان اینکه انار یکی از میوه‌های مفید فصل پاییز و زمستان است که خاصیت ضدسودا دارد، عنوان کرد: به همین دلیل توصیه می‌شود افراد در این فصول از انار و سیب درختی استفاده کنند غذاهایی مانند آبگوشت، و بخش زرده تخم‌مرغ نیز در فصل پاییز و زمستان توصیه می‌شود.

این محقق طب سنتی در شهرکرد اضافه کرد: در فصل پاییز و زمستان افراد باید از خوردن موادغذایی سودازا مانند انواع ترشیجات و سرکه خودداری کنند البته خوردن ترشیجات برای افراد گرم‌مزاج مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر افرادی که دارای مزاج سرد هستند ترشی مصرف کنند سردی و به ویژه سودای بدن آن‌ها افزایش پیدا می‌کند همچنین توصیه می‌شود خوردن گوشت بزغاله در این فصول کاهش پیدا کند و درعوض افراد از گوشت بره استفاده کنند، خوردن ماهی قزل‌آلا و سفید نیز بسیار مفید است.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود افراد در فصول پاییز و زمستان و در وعده ناهار از یک غذای سبک استفاده کنند اما وعده صبحانه به صورت کامل مصرف شود شب نیز افراد حتما شام بخورند، گیاهانی همچون اسطوخودوس، بادرنجبویه، مرزنجوش و ادویه‌جات گرم و خشک سودا را از مغز و بدن انسان دفع می‌کنند و موجب گرم شدن بدن می‌شوند به همین دلیل توصیه می‌شود افراد در این فصول از آن‌ها استفاده کنند.

شیرمردی یادآور شد: استفاده از تشک پشمی در هنگام خواب یکی دیگر از نکاتی است که افراد باید در فصول پاییز و زمستان رعایت کنند همچنین استفاده از نمد در تشک خواب و یا لباس‌های نمدی موجب می‌شود بدن افراد از هوای سرد و خشک محفوظ بماند.

این محقق طب سنتی در شهرکرد خاطرنشان کرد: افرادی که مشکلاتی همچون پادرد، کمردرد و زانو درد دارند می‌توانند پیش از خواب و یا در ساعات صبح بدن خود را با استفاده از روغن‌های گرم ماساژ دهند، مصرف لبنیات نیز باید در پاییز و زمستان نسبت به سایر فصول کمتر شود، اگر افراد مبتلا به بیماری فشارخون قصد دارند از غذاهای گرم و خشک استفاده کنند می‌توانند قسمتی از گیاه کتیرا را به غذای خود اضافه کنند تا به این صورت غذا معتدل شده و موجب بالا رفتن فشارخون فرد نشود.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها