آیا همه کودکان باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند؟

کد خبر: 1181431

استاد بیماری‌های عفونی کودکان گفت:‌همه کودکان زیر 5 سال و 2 سال و کودکانی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، چاقی، بیماری قلبی و مزمن ریوی دارند حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

 آیا همه کودکان باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند؟

رکسانا منصورقناعی، استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «کدامیک از کودکان باید واکسن آنفلوآنزا  تزریق کنند؟»، اظهار داشت: واکسن آنفلوآنزا برای تزریق بستگی به اولویت دارد. مسلماً ما توصیه می‌کنیم کودکان زیر 2 و 5 سال حتماً این واکسن را تزریق کنند اما بستگی به میزان وجود واکسن آنفلونزا در بازار، این موضوع فرق می‌کند.

وی ادامه داد:کودکانی که ریسک بالاتری دارند در اولویت بیشتری قرار دارند؛ مانند کودکانی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری‌های قلبی، تنفسی، بیماری‌های دیابتی یا چاقی بیش از حد دارند یا در سنین بالاتر کودکانی که آسپرین مصرف می‌کنند و درگیری‌های مزمن ریه دارند این کودکان حتماً باید واکسن آنفلونزا را تزریق کنند.

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود:بقیه کودکان نیز براساس اولویت باید واکسن را تزریق کنند.توصیه این است هرکسی که می‌تواند واکسن  آنفلوآنزا را  تزریق کند اما بسته به عرضه آن دربازار، گروه‌های مختلف فرق می‌کند. مسلماً واکسنی باید عرضه شود که مورد تأیید سازمان غذاوداروی ما باشد.

منصور قناعی یادآور شد:واکسن‌هایی که تاکنون وجود داشته‌اند این آزمایش را پس داده‌اند. واکسن  آنفلونزا ایرانی نیز اگر مورد تأیید سازمان غذا و دارو باشد باید این جواب را داده باشد؛ضمن اینکه واکسن باید چهار ظرفیتی باشد تا سه ظرفیتی؛ یعنی دو سویه آنفلونزای B و دو سویه آنفلونزای A را بپوشاند.

وی در پاسخ به این پرسش که «آنفلوآنزا در کودکان با چه علائمی خود را نشان می‌دهد؟»، خاطرنشان کرد:آنفلوآنزا در کودکان از بی‌علامتی تا سرماخوردگی معمولی شروع شده و تا علامت‌های شدیدتر ادامه دارد.

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: به طوری که مانند اختلال در هوشیاری، دیسترس تنفسی و درگیری‌های عصبی؛ یعنی می‌تواند از طیف بسیار وسیع علائم داشته باشد.

منصور قناعی ابراز کرد:معمولا دوره بیماری آنفلوآنزا در کودکان سه تا هفت روز است و انتقال ویروس در سه روز اول بعد از بروز علائم و یکروز قبل از علائم است.

وی متذکر شد:این بیماری پس از طی دوره خوب می‌شود اما در صورت بروز علائم حادتر نیاز به درمان و حتی بستری دارد؛ضمن اینکه می‌تواند کشندگی داشته باشد و این وضعیت بیشتر در کودکانی است که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها