هوای تهران برای گروه‌های حساس آلوده شد

کد خبر: 1183025

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، صبح امروز (۹ آبان) با توجه به کاهش تندی باد طی ساعات گذشته، انباشت آلاینده‌ها و همزمان با ترافیک صبحگاهی، افزایش غلظت ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا در بیشتر مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود.

هوای تهران برای گروه‌های حساس آلوده شد

بنا بر پیش‌بینی‌های انجام‌ شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، در صبح امروز با توجه به کاهش تندی باد طی ساعات گذشته، انباشت آلاینده‌ها و همزمان با افزایش ترافیک صبحگاهی، افزایش غلظت ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا در بیشتر مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود.

افزایش تدریجی تندی باد در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را تسهیل خواهد کرد، اگرچه با وزش باد نسبتاً شدید در برخی ساعات بعدازظهر احتمال گسیل گردوخاک در مناطق مستعد و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نخواهد بود.

با تداوم ناپایداری جوی و وزش باد مؤثر همراه با احتمال بارش پراکنده از میزان غلظت ذرات معلق کاسته خواهد شد و کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده قابل‌قبول قرار می‌گیرد.

همچنین سه‌شنبه (۱۰ آبان‌ماه) با کاهش تندی باد و افزایش ترافیک صبحگاهی بر میزان غلظت آلاینده‌ها افزوده خواهد شد که کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد را به‌دنبال دارد.

ناپایداری جوی همراه با رشد ابرناکی، احتمال بارش و افزایش نسبی تندی باد در طول روز از تجمع آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد.

با توجه به تداوم این شرایط جوی تا ساعات پایانی سه‌شنبه، کاهش غلظت ذرات معلق و برقراری وضعیت قابل‌ قبول در بیشتر مناطق پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلاینده شاخص هم‌ اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۱۱۴ و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۱۰۲ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

در شرایط هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. فعالیت طولانی عبارت است از هرگونه فعالیت خارج از منزل که افراد به‌طور متناوب طی مدت چندین ساعت انجام می‌دهند و سبب می‌شود نفس کشیدن تا حدی سخت‌تر از حالت طبیعی صورت گیرد. برای مثال کار کردن در باغچه در طول روز. فعالیت سنگین عبارت است از هرگونه فعالیت شدید خارج از منزل که سبب می‌شود نفس کشیدن به سختی صورت گیرد برای مثال دویدن.

کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود؛ بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا "پاک"، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا "قابل قبول (سالم) یا متوسط"، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا "ناسالم برای گروه‌های حساس"، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا "ناسالم برای همه گروه‌ها"، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا "بسیار ناسالم" و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا "خطرناک" است.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها