پشت پرده کمبود «آنتی بیوتیک» ها

کد خبر: 1185310

مدیرکل اداره داروی سازمان غذا و دارو گفت: معمولا در شهریور و مهرماه تولید شربت‌های آنتی‌بیوتیک خوراکی بالا می‌رود؛ چرا که به اقتضای فصل این تقاضا افزایش پیدا می‌کند ولی برخی شرکت‌ها تولید خود را کاهش و بی اخلاقی انجام دادند.

پشت پرده کمبود «آنتی بیوتیک» ها

مدیرکل اداره داروی سازمان غذا و دارو گفت: معمولا در شهریور و مهرماه تولید شربت‌های آنتی‌بیوتیک خوراکی بالا می‌رود؛ چرا که به اقتضای فصل این تقاضا افزایش پیدا می‌کند ولی برخی شرکت‌ها تولید خود را کاهش و بی اخلاقی انجام دادند.

پیکانپور، مدیرکل اداره داروی سازمان غذا و دارو در یک برنامه تلویزیونی گفت:برخی از شرکت‌ها که متاسفانه جزو شرکت‌های بزرگ ما هم بودند از این جو کاملا حمایتی از صنعت سوءاستفاده کردند. آنها در برخی از ماه‌های تابستان باید تولید را حفظ می‌کردنند، ما نمی‌گوییم بالا می‌بردند، حداقل حفظ می‌کردند.

شرکتها تولید آنتی بیوتیک را کاهش دادند

وی ادامه داد:‌معمولا در شهریور و مهرماه تولید شربت‌های آنتی‌بیوتیک خوراکی بالا می‌رود؛ چرا که طبیعتا به اقتضای فصل آنفلوآنزا و فصل سرما این تقاضا افزایش پیدا می‌کند ولی این شرکت‌ها تولید خود را کاهش و این بی اخلاقی را انجام دادند.

سیستم‌های نظارتی در  خصوص تخلفات ورود کردند

مدیرکل اداره داروی سازمان غذا و دارو گفت:طبیعتا سیستم‌های نظارتی در این زمینه ورود کردند و ما همچنان در این مساله بررسی‌ها را انجام می‌دهیم ولی مبنای ما بر اعتماد است که قطعا برخورد قاطع از سوی مجموعه‌های قضایی و امنیتی خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه  با وجود دولتی بودن برخی شرکت‌های دارویی، مدیران آنها چه نفعی از احتکار دارو می‌برند، گفت: هر بنگاه اقتصادی هدفش کسب سود هم هست اما در حوزه سلامت ما این را به تنهایی نمی‌پذیریم و امنیت سلامت جامعه نیز برای ما ملاک است.

پیکانپور افزود:‌هر پزشک داروسازی که وارد این حوزه می‌شود باید بداند که قسم خورده در این حوزه کوتاهی نکند اما واقعا برای ما هم سوال است که چرا با وجود ذی نفع نبودن یک مدیر دولتی در احتکار دارو ، باز مدیون 80 میلیون جمعیت می‌شود. در حوزه دارو بیماران به ما اعتماد می‌کنند و دستشان کوتاه است و ما نباید از این اعتماد سوءاستفاده کنیم.

مدیرکل اداره داروی سازمان غذا و دارو  درباره اینکه آیا این به این معنی نیست که مدیران در پس پرده منافعی دارند و این کار را انجام می‌دهند؟گفت: ما نمی‌توانیم صراحتا این موضوع را اعلام کنیم؛ چرا که ممکن است کوتاهی آنها باشد.

با مدیران متخلف برخورد می‌کنیم

وی متذکر شد: بعضا عدم پیش‌بینی و گاهی تغییرات زیادی که در ساختار این شرکت‌ها بررسی شده نشان می‌دهد مثلا در یک بازه زمانی کوتاه چندین مدیرعامل تغییر کردند. اما اینکه واقعا منافع داشته باشند را باید سیستم‌های نظارتی پیدا کنند. اگر به یقین برسند قطعا ما هم در دادن پروانه و هم در برخورد با آن مدیران کوتاهی نمی‌کنیم.

بیش از 98 درصد نیازمان در بازار دارو تولید داخل است

پیکانپور درباره اینکه این برخورد چه برخوردی است؟بیان داشت: باید ساختار مجموعه‌هایی که در حال تولید هستند حفظ شود. ما ضمن اینکه افتخار می‌کنیم بیش از 98 درصد نیازمان در بازار دارو، تولید داخل است با این‌ حال اگر شخصی این کار را انجام دهد ما از طریق منع به کارگیری شخص و لغو صلاحیت وی اقدام می‌کنیم.

مدیرکل اداره داروی سازمان غذا و دارو گفت:بسیاری از افراد برای ادامه فعالیت باید در کمیسیون ماده 20 صلاحیتشان تایید شود وگرنه دیگر نمی‌توانند در هیچ موسسه‌ای فعالیت کند که این یکی از ابزارهای نظارتی ماست؛ فارغ از سایر ابزارهای نظارتی مقامات قضایی.

وی درباره اینکه 98درصد تولید ما داخلی است و آیا ما نگاه به صادرات دارو هم داریم؟، زیرا ارزش افزوده دارو بسیار بالاست و کشورهای اطراف نیز نیاز فراوانی دارند، افزود:یکی از مضرات ارز ترجیحی محدودیت صادرات بود.همانطور که می دانید ارز ترجیحی همان یارانه است و وقتی این ارز 4200 مختص همه ایرانیان است؛ در نتیجه دارویی که با این یارانه تولید می‌شد را نمی‌توانستیم صادر کنیم. ما به خیلی از شرکت‌ها هم گفته بودیم که ماده اولیه را با ارز نیمایی بگیرید و معمولا برای آنها این کار سخت بود زیرا می‌بایست مجدد پروانه می‌گرفتند.

پیکانپور متذکر شد: یکی از محدودیت‌هایی که برای ما ایجاد شده بود وجود ارز ترجیحی بود که امیدواریم با برداشته شدن این ارز شرایط بهتر شود. البته که صنایع ما نیز باید با بالابردن کیفیت و تعاملات بین المللی صادرات خود را بالا ببرند.

مدیرکل اداره داروی سازمان غذا و دارو درباره اینکه در این چند ماهی که ارز ترجیحی برداشته شده آیا تحرکی در حوزه صادراتی داشتیم؟گفت:با تفاهمنامه هایی که با برخی کشورهای اوراسیا داشتیم و در جایی که محدودیت داخل نداشته باشیم برای صادرات همه تلاشمان را خواهیم کرد.

وی درباره اینکه سرنوشت طرح دارویار به کجا ختم می‌شود؟ ابراز کرد: به اعتقاد من طرح دارویار اجرا و تمام شد؛ چراکه در حوزه دارو هدف اصلاح سیاست ارزی بود که انجام شد مگر اینکه خدای نکرده مدیری تشخیص اشتباه دهد.

مدیرکل اداره داروی سازمان غذا و دارو گفت:اما یکی از چیزهایی که می‌تواند به تداوم تامین دارو کمک کند، حمایت سازمانهای بیمه‌گر است؛ چرا که همیشه فرایند قیمت‌گذاری فرایند ثابتی بود که در کمیسیون‌ها بسیار شفاف می‌شود. باید بتوانیم حمایت سیستم‌های بیمه‌گر را داشته باشیم؛ چرا که باید بلافاصله بعد از قیمت‌گذاری سازمان‌های بیمه‌گر مثل روال قبل که تا نیمه سال 1400 بود وهر دارویی که وارد کمیسیون قیمت‌گذاری می‌شد و مصوبه را می‌گرفت بلافاصله بیمه پوشش را اصلاح می‌کرد، عمل کنند.

پیکانپور افزود:‌اما این اتفاق از نیمه دوم سال 1400 به مشکل برخورد و باعث شد پرداخت از جیب مردم بالا برود و همین باعث شد مردم احساس گرانی کنند.  می‌دانید دارو متناسب با شیب تورم قیمت می‌گیرد اما چیزی که مهم است این است که سازمان های بیمه‌گر به تعهدات خود عمل کنند و اینجا با کنترل پرداخت از جیب مردم می‌توانید اجازه ندهید به مردم فشار بیاید.

وی یادآور شد: عدم تعهد سازمان های بیمه‌گر می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. بعد از آزادسازی نرخ ارز اختلاف قیمت بالا رفت؛ یعنی مثلا اگر داروخانه‌ای طلبش از سازمان‌های بیمه گر فرضا 10 میلیون بود، الان سه برابر شده  و تامین نقدینگی سخت تر شده است. اگر در گذشته 6 ماه یکبار پرداخت می‌شد اکنون باید به موقع پرداخت شود.

مدیرکل اداره داروی سازمان غذا و دارو بیان داشت: یکی از پیشنهادات ما به سازمان های بیمه‌گر این بود که اعتبارات مربوط به طرح دارویار و حتی اعتبارات بیمه‌ای مستقیما به داروخانه‌ها پرداخت شود؛ البته با تایید سازمان‌های بیمه‌گر که امیداوریم در ماه‌های آینده این اتفاق بیفتد. اجرای مستقیم این موضوع هم به توان نقدینگی کمک می‌کند هم به سازمان برنامه و بودجه.

حدود 10 درصدداروخانه‌ها زیادتر شدند

پیکانپور درباره اینکه برای رفع انحصار داروخانه‌ها چه اقداماتی کردید؟،متذکر شد: سال گذشته آیین نامه جدید داروخانه‌ها ابلاغ شد و حدود 10 درصد داروخانه‌های ما بیشتر شدند. برخی از مناطق ما دسترسی به داروخانه کم بود یا اصلا نبود با آیین نامه جدید مقداری رقابتی کردیم.

وی اضافه کرد: یعنی اگر کسی با یکسری شاخص‌ها امتیاز لازم را بیارد یا خدمات داروخانه را بیشتر کند امتیاز بیشتر کسب می‌کند و می‌تواند در مناطق بهتر و با فاصله کمتر تاسیس کند و هر چه امتیازات را بیشتر کند می‌تواند داروخانه‌اش را به داروخانه اول نزدیک تر کند. حتی در مناطق محروم هر پزشک داروسازی می‌تواند با 2000 امتیاز هم داروخانه تاسیس کند و ماامتیازات ویژه‌ای را به آن اختصاص می‌دهیم.

مدیرکل اداره داروی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در واقع به محض فارغ التحصیلی این داروساز می‌تواند داروخانه تاسیس کند. ما اکنون اجازه می‌دهیم دوره طرح را در داروخانه خودش بگذراند. ما داروسازهایی داشتیم که 15 سال در نوبت و درخواست تاسیس داشتند که با این آیین نامه کارشان تسهیل شد.

در هیچ کجای دنیا فروش دارو به صورت غیرفیزیکی مرسوم نیست

پیکانپور درباره اینکه در کنار داروخانه‌های فیزیکی داروخانه های آنلاین هم امکان فعالیت دارند،

گفت: در هیچ کجای دنیا فروش دارو به صورت غیرفیزیکی مرسوم نیست و بستر قانونی آن مهیا نیست. البته فروش مکمل‌های دارویی را داریم؛ ما اصرار داریم تحت نظارت پزشک داروخانه این اتفاق بیفتد.

وی افزود: در حوزه دارو پیرو توصیه‌ای که وزیر داشت برای کمک به بیماران صعب العلاج با همکاری بیمه سلامت، رساندن دارو به درب منازل را شروع کردیم تا بیماران صعب العلاج مجبور نباشند در صف بیاستند. ما در طرح دارو‌رسان همین کار را انجام می‌دهیم. 

حجم بیشتر تولید آنتی بیوتیک برعهده 5 شرکت 

مدیرکل اداره داروی سازمان غذا و دارو درباره اینکه گفته می‌شود تنها سه شرکت تولید کننده آنتی‌بیوتیک هستند و مشکلات بخاطر این سه شرکت است، آیا درست است؟،ابراز کرد: آنتی بیوتیک سازان ما 10 شرکت هستند و حجم بیشتر را به طور دقیق 5 شرکت تولید می‌کنند که از این 5 شرکت 3 شرکت تخلف و کوتاهی کردند و چون سهم بزرگی در تولید داشند به ما آسیب زدند. از آن جایی که قول دادند تولید جبران کنند ما اسم نمی‌بریم ولی اگر جبران نکردند ما از آنها اسم می‌بریم.

انحصار تولید دارو وجود ندارد

وی درباره اینکه پس انحصار در بحث دارو نداریم؟،تاکید کرد: به هیچ وجه. ما در هیچ دارویی اجازه انحصار نمی‌دهیم مگر در داروهایی که بسیار «های تک» باشند یا آنکه اولین تولید‌کننده باشد و کسی سراغ تولید آن نرود. اما هر کس در حوزه دارو تولید کننده باشد ما به سمت آن می‌رویم؛ حتی از سرمایه گذارهای خارجی.

مدیرکل اداره داروی سازمان غذا و دارو  درباره اینکه حالا که ارز ترجیحی برداشته شده زمینه واردات دارو هم باز می‌شود؟افزود:خیر، ما واقعا دنبال واردات دارو نیستیم. فقط در خصوص 1.5 و 2 درصدی که تولید داخل ندارد واردات داریم و محدودیتی هم نداریم و مرتبا هم اسم این داروها را روی سایت غذا و دارو می‌گذاریم.

پیکانپور ابراز کرد: ما چندین سال در حوزه تولید داخل بر روی تولید 97 درصد بودیم و در سال 99 و 1400 توانستیم تولیدات را به 98 درصد برسانیم؛ یعنی 98 درصد کل بازار دارویی سهمش برای تولید داخل است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها