«کنکور»، دلیلی برای قطعی اینترنت؟

کد خبر: 1196765

روز گذشته، مروتی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش، در برنامه تلویزیونی «صبح بخیر ایران» خبر از قطعی اینترنت در کل کشور طی ساعات برگزاری مرحله اول کنکور داد. این خبر واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. حتی مجری یک برنامه تلویزیونی در یک برنامه زنده به این خبر واکنش نشان داد و گفت: «یعنی واقعا هیچ راه دیگری برای جلوگیری از تقلب نبود؟»

 «کنکور»، دلیلی برای قطعی اینترنت؟

مروتی یکی از مسئولان سازمان سنجش، در این  برنامه تلویزیونی گفت: «در ساعات برگزاری مرحله اول کنکور (۲۹ و ۳۰ دی)، اینترنت در کل کشور قطع خواهد شد چون قطع نقطه‌ای اینترنت در زمان برگزاری کنکور طی سال گذشته نتوانست جلوی ارتباط داوطلبان را با بیرون بگیرد و به همین دلیل قرار است امسال اینترنت کل کشور در زمان برگزاری آزمون قطع شود.» او در پاسخ به این‌که این روش خیلی منطقی نیست و به هر حال قطع سراسری اینترنت منجر به آسیب و قطع امور دیگر خواهد شد، گفت: «این موضوع برای چند ساعت می‌ارزد چون سرنوشت افرادی که در کنکور حاضر هستند در آن ساعات رقم می‌خورد.» این خبر در حالی منتشر شد که بسیاری از فروشنده های فضای مجازی به دلیل اختلال در اینترنت دچار مشکلات جدی شده اند و همچنین برخی اپراتورهای همراه چند روز پیش از ورشکستگی احتمالی خود در صورت ادامه فیلترینگ خبر دادند. به گفته یکی از کاربران، انگار مسئولان نه تنها به فکر ریختن آب روی ناراحتی مردم نیستند، بلکه دوست دارند نمک هم روی زخم اقتصاد ایران بپاشند.

تکذیبیه رسید

 شوک و واکنش های عجیب ناشی ازاین خبردر بین مردم ادامه داشت که خبری مبنی بر تکذیب قطعی اینترنت رسید و گفته شد: «به رغم اظهارات معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش مبنی بر قطع اینترنت کل کشور در ساعات برگزاری مرحله اول کنکور در 29 و 30 دی‌ با تاکید بر ناکارآمدی قطع نقطه‌ای اینترنت در زمان برگزاری کنکور، وزیر علوم اعلام کرد که اینترنت تنها در محل‌های برگزاری آزمون سراسری قطع خواهد شد.» همچنین وزارت ارتباطات درخصوص اظهارات حسن مروتی مبنی بر قطع اینترنت در روزهای برگزاری کنکور گفت: «پرواضح است که سرویس اینترنت از ضروریات زندگی روزمره مردم است و وزارت ارتباطات ماموریت برقراری ارتباط پایدار و باکیفیت را برعهده دارد و همواره می‌کوشد از حقوق مردم در دسترسی به ارتباطات سریع، امن و ارزان حمایت و حفاظت کند. با استناد به اظهارات وزارت ارتباطات، تاکنون در این باره  چیزی تصویب و ابلاغ نشده است. هرچند که بعید به‌نظر می‌رسد با توجه به فضای ایجاد شده ابلاغیه رسمی در این باره منتشر شود، اما همچنان این احتمال وجود دارد که در روزهای برگزاری کنکور حداقل در مناطق نزدیک به حوزه‌های امتحانی شاهد اختلالاتی در وضع اینترنت باشیم».

روش‌های جهانی جلوگیری از تقلب

پهپاد چینی: چین یکی از کشورهای آسیایی است که مانند ایران برای ورود به دانشگاه، کنکور برگزار می‌کند. در این کشور برای جلوگیری از تقلب، از پهپادها برای کنترل داوطلبان کنکور استفاده می‌کنند تا بتوانند مانع تخلف در این رقابت شوند.این پهپادها با پرواز در ارتفاع ۵۰۰ متری از سطح زمین، هرگونه سیگنالی که اتصال وسایل الکتریکی را به مراکز امتحانات منتهی کند، شناسایی می‌کند.

اسکن سیگنال در کره‌جنوبی: در کره‌جنوبی و تایلند از تجهیزات الکترونیکی یا اسکن سیگنال‌های رادیویی به‌منظور شناسایی تقلب داوطلبان در آزمون ورودی دانشگاه‌ها استفاده می‌شود.

اسکن عنبیه در انگلیس: در انگلیس، جدا از تشخیص هویت داوطلبان با استفاده از اثر انگشت، روش دیگری موسوم به تشخیص عنبیه استفاده می شود که شانس تخلف را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها