وضعیت تامین داروهای اختصاصی کرونا برای موج هشتم

کد خبر: 1197026

مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت تامین داروهای اختصاصی کرونا، آنتی‌بیوتیک و سرم برای مقابله با موج هشتم کووید۱۹ در کشور، توضیح داد.

وضعیت تامین داروهای اختصاصی کرونا برای موج هشتم

دکتر سجاد اسماعیلی درباره وضعیت تامین آنتی‌بیوتیک و سرم در کشور، گفت: باید توجه کرد که تا پایان آذر سال ۱۴۰۱، حدود ۱۱ میلیون شربت آزیترومایسین، ۹ میلیون شربت آموکسی‌سیلین و ۱۰ میلیون شربت کواموکسی‌کلاو تامین کردیم. در حالی که شربتی مانند کواموکسی‌کلاو در کل سال ۱۴۰۰، دو میلیون عدد توزیع شده است، اما در ۹ ماهه ۱۴۰۱ حدود ۱۰ میلیون از این شربت تامین و توزیع شده است که نسبت به ۱۲ ماهه ۱۴۰۰، بالغ بر پنج برابر بیشتر بوده است.

وی افزود: همچنین تا پایان آذر ماه امسال حدود ۹ میلیون عدد هم شربت سفکسیم تامین و توزیع شده که این رقم در کل ۱۲ ماهه ۱۴۰۰، سه میلیون و ۵۰۰ هزار عدد بوده است.

افزایش سرعت تامین و توزیع آنتی‌بیوتیک‌ها و سِرم از ۲ مسیر

اسماعیلی ادامه داد: این افزایش‌ها در تامین و توزیع آنتی‌بیوتیک‌ها، نشان می‌دهد که سرعت تامین و توزیع محصولات و فراورده‌های دارویی که برای فصول سرد سال و برای بیماری‌هایی چون سرماخوردگی، بعضا در آنفلوآنزا، کرونا و ... و در موارد سرپایی تجویز می‌شود، افزایش پیدا کرده است. در عین حال این سرعت تامین همچنان رو به افزایش است که هم از مسیر تولید داخلی انجام می‌شود که شرکت‌های تولیدکننده به صورت سه شیفت در حال تولید هستند و  هم از مسیر واردات تامین می‌شوند. باتوجه به اینکه موج هشتم کرونا را در پیش داریم، مسیر واردات همچنان باز است و مجوزهای واردات هم برای آنتی‌بیوتیک‌ها و هم برای سرم صادر می‌شود. بر این اساس اگر در زمان موج کرونا این داروها تجویز شوند، مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌شود.

تامین ۱۲۵ میلیون واحد سرم در ۹ ماهه اول امسال

مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه طبق بازدیدهای میدانی از داروخانه‌ها، خوشبختانه مشکل داروخانه‌های خصوصی و شهری بابت تأمین این داروها رفع شده است، گفت: در زمینه سرم هم همین اتفاق رخ داد. به طوریکه حدود ۱۲۵ میلیون واحد سرم تا پایان آذر ۱۴۰۱ توزیع کردیم که این رقم در کل سال ۱۴۰۰، حدود ۱۱۵ میلیون عدد بود. بر این اساس در ۹ ماهه اول ۱۴۰۱، میزان تامین سرم بیش از ۱۲ ماهه سال گذشته بوده که به دلیل افزایش سرعت تامین در سه ماهه اخیر بوده است و همچنان این روند افزایشی ادامه دارد.

واردات سرم ادامه دارد

اسماعیلی با بیان اینکه واردات سرم همچنان بر اساس نیاز کشور و پیش‌بینی‌هایی که درباره کرونا انجام می‌شود، ادامه دارد، گفت: بر این اساس کار واردات سرم را ادامه می‌دهیم تا ذخایر دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های ما  و همچنین بیمارستان‌های خصوصی و مراکز سرپایی افزایش یابد تا بتوانیم مانند موج‌های قبلی بدون کمترین مشکلی تامین داروهای مورد نیاز را داشته باشیم.

وی درباره نحوه توزیع آنتی‌بیوتیک‌ها و سرم در داروخانه‌ها، گفت: پیش از این توزیع آنتی‌بیوتیک‌ها و سرم را هدفمند کردیم تا تجویز آن کنترل شود. زیرا این داروها عمدتا در بیمارستان‌ها و موارد بستری تجویز می‌شوند، اما متاسفانه تجویز این داروها در موارد سرپایی بی‌رویه بود. به همین دلیل طی چند ماه گذشته عمدتا توزیع را در بیمارستان‌ها و داروخانه‌های دولتی متمرکز کردیم، اما اکنون این محدودیت بسیار کم شده و سرم در داروخانه‌های خصوصی هم توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه بنابراین ان‌شاءالله در موج هشتم کرونا در زمینه تأمین سرم و آنتی‌بیوتیک‌ها مشکلی نداریم، گفت: باتوجه به روند تامین و توزیعی که انجام می‌شود، ان‌شاءالله در تامین این داروها مشکلی نخواهیم داشت.

وضعیت دپوی داروهای اختصاصی کرونا

اسماعیلی درباره وضعیت تامین داروهای اختصاصی کرونا نیز گفت: برای داروهای اختصاصی کرونا هم برنامه‌ریزی لازم انجام شده و از قبل دپوهایی وجود دارد و مشکلی نداریم. در ادامه هم بر حسب صلاح‌دید کشور و نیازهای احتمالی آینده، بابت تأمین این داروها تصمیم‌گیری‌ می‌شود. اکنون مشکلی در زمینه داروهای اختصاصی کرونا نداریم. برای همه این موارد برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های لازم در حال انجام است.

وی گفت: رئیس سازمان غذا و دارو چند روز پیش، به تمام شرکت‌های تولیدکننده اعلام کردند که میزان تولیدشان را بیش از این افزایش دهند و اگر سقف تولیدات‌شان در همین حد بوده و امکان افزایش ندارند، حتما به سازمان اعلام کنند تا برنامه‌ریزی واردات انجام شود. این تعامل با شرکت‌ها در حال انجام است.

اسماعیلی درباره وضعیت ذخایر  واکسن کرونا نیز گفت: در حوزه واکسن کرونا هیچ مشکلی نداریم. واکسن‌های کرونای تولید داخل به خوبی در سال گذشته امتحان‌شان را پس دادند و توانستند در کنار واکسن‌های وارداتی مردم را از ابتلای شدید به کرونا و بستری شدن محافظت کنند. اکنون هم واکسن کرونا به میزان کافی در انبارهای مراکز بهداشتی موجود است و مردم می‌توانند بدون دغدغه مراجعه کرده و نوبت‌های یادآور واکسن را هم دریافت کنند.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها