بودجه ۱۴۰۲/ گزارش «فردا» از ابعاد بودجه یارانه دارو

بهترین پیشنهاد؛ امسال بیمار نشوید!

کد خبر: 1200031

سید جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان در گفت‌وگو با «فردا» از بودجه کمی که به عنوان یارانه دارو در نظر گرفته شده است ابراز نگرانی می‌کند.

بهترین پیشنهاد؛ امسال بیمار نشوید!

گروه جامعه سایت فردا: ماجرای کمبود دارو در تیرماه امسال انقدر بالا گرفت که پای وزیر بهداشت و درمان مجلس را به بهارستان کشاند، این موضوع هر چند مدتی بعد با ورود محموله‌های دارویی از کشور هند کمی آرام گرفت اما این تنها یک مسکن موقت بود برای معضلی به نام گرانی و کمبود دارو. همان روزها سید علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان به فردا گفت تنها می‌توان وقتی از تکرار این چالش جلوگیری کرد که ببینیم دولت در بودجه پیشنهادی‌اش برای یارانه دارو چقدر بودجه اختصاص داده است. حالا با تحویل لایحه بودجه دولت به مجلس مشخص شده است باید در انتظار سال سخت‌تر دارویی باشیم. چرا که اگر بودجه مورد نظر دولت در طرح دارویار به تصویب کمیسیون تلفیق برسد باید بدانیم این رقم حتی کمتر از سال سخت دارویی امسال است؛ بهترین پیشنهاد از سوی کارشناسان این حوزه صریح و آشکار است ؛ «امسال بیمار نشوید»

69 همت کم است

همان ابتدای تحویل بودجه به مجلس بهرام عین الهی وزیر بهداشت و درمان مجلس از اولین افرادی بود که به رردیف بودجه تخصیصی یارانه دارو واکنش نشان داد. او خیلی آشکارا اعلام کرد «69 همت کم است» این گفته او معطوف به دیگر اعضای خود دولت هم بود. چرا که پیش‌بینی سازمان غذا و داروی این وزارتخانه از ردیف مورد نیاز بودجه در طرح دارویار در کمترین حالت خود چیزی بین 105 تا 110 همت بوده است اما در لایحه بودجه تقدیمی به مجلس این رقم تنها 69 همت ثبت شده است.

سید جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان و البته نماینده آنها در کمیسیون تلفیق هم در گفتگویش با فردا از بودجه کمی که به عنوان یارانه دارو در نظر گرفته شده، ابراز نگرانی کرده؛ او به فردا گفته بودجه مورد نیاز طرح دارویار ۹۰ تا ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است.

 میرمحمدی می‌گوید بر اساس قانون، ۱۰ درصد بودجه هدفمندی یارانه‌ها باید در اختیار حوزه سلامت قرار بگیرد و بخشی از آن، برای تأمین هزینه‌های درمان و دارو‌های بیماران صعب‌العلاج و خاص است؛ «اما در لایحه بودجه امسال عنوانش تغییر کرده و ظاهرا این ۱۰ درصد هم برای یارانه دارو در نظر گرفته شده است.»

وقتی همه مخالفند

تنها اعضای خود دولت و البته اهالی بهارستان نیستند که مخالف این ردیف بودجه شده‌اند، عضو هیئت مدیره اتحادیه صاحبان صنایع دارو‌های انسانی هم گفته از ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات وعده داده شده به صنعت داروسازی کشور، حدود ۴ هزار میلیارد تومان آن محقق شده. به گفته مرتضی خیرآبادی، علت این اتفاق تبدیل ارز دولتی طرح دارویار به ارز نیمایی است.

 خیرآبادی می‌گوید  پارسال یک میلیارد دلار ارز دولتی برای تأمین دارو پرداخت شد، اما از زمان اجرای طرح دارویار و با تبدیل ارز دولتی صنعت دارو به ارز نیمایی، ارزش این یک میلیارد دلار به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.  او همچنین خواستار پرداخت تسهیلات به صنعت دارو شد تا کشور در دو ماه آینده با کمبود دارو مواجه نشود. 

خرید داروی بی‌کیفیت به جای تولید داروی باکیفیت

اما چه اتفاقی قرار است بیفتد. سیدعلی فاطمی نیا نایب رئیس انجمن داروسازان ایران معتقد است این رویه به معنای یک سال سخت دارویی برای مردم است. او می‌گوید با توجه به کمبودهای دارویی تیرماه امسال انتظار می‌رفت این ردیف بودجه به گونه‌ای باشد که از تکرار آن جلوگیری شود اما با کمال تعجب شاهد آن هستیم که این رقم حتی نسبت به سال گذشته هم کاهش داشته است. او به فردا می‌گوید « سال گذشته ردیف بودجه تخصیص یافته برای یارانه دارو 74 همت بوده است و امسال با توجه به همه تورم‌ها و نوسان‌های ارزی که شاهد آن بودیم این رقم به 69 همت کاهش داشته است» این موضوع به باور او می‌تواند به تکرار چرخه باطلی بینجامد که تابستان امسال شاهدش بودیم. او می‌گوید « دوباره همان چرخه باطل تکرار می‌شود، به واسطه عدم تخصیص بودجه کارخانه‌ها تولید کمتری دارند و به همین دلیل دست مردم به دارو نخواهد رسید، پس از آن وزارت بهداشت مجبور خواهد شد با چند برابر قیمت از کشورهایی همچون هند و پاکستان داروهای بی‌کیفیت خریداری کند! »

چرخه باطل کمبود دارو

اما این تنها انتقاد این عضو انجمن داروسازان ایران نیست. با باور او بودجه امسال بسیار انقباضی است.   حرف او در این اظهارنظر معطوف به یک نکته دیگر در بودجه است، اینکه نهادی مسئولیت قیمت‌گذاری دارو را به عهده دارد که خودش بزرگترین خریدار داروی ایران است، و خب به طور بدیهی این نهاد سعی دارد با حداقل قیمت دارو را خریداری کند. این موضوع باعث می‌شود کارخانه‌های تولید دارو به دلیل به صرفه نبودن زیر بار این قیمت نروند  و دوباره همانی شود که امسال شاهد آن بودیم، به یکباره چند قلم دارویی در بازار دارو نایاب می‌شود، بازار سیاه ناصرخسرو جان می‌گیرد و مردم و بیماران نگران و دردمند در پی داروی گران می‌روند. احتمالا وزارتخانه بهداشت هم با انتقاد از این کارخانه‌ها وارد عمل می‌شود و چند محموله داروی بی‌کیفیتی از کشورهای دیگر به بازار راه می‌یابد تا دوباره این موضوع فراموش شود.

امسال بیمار نشوید!

نائب رئیس انجمن داروسازان ایران معتقد است تنها امید کنونی تغییر این ردیف بودجه در کمیسیون تلفیق است. حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به فردا می‌گوید تاکنون جلسات متعددی با اعضای کمیسیون تلفیق داشته است، سیدعلی فاطمی هم می‌گوید دود این وضعیت تنها به چشم مردم می‌رود. او به فردا می‌گوید «انجمن داروسازان ایرانی چندین جلسه به همراه اعضای کمیسیون بهداشت مجلس با اعضای کمیسیون تلفیق و البته کمیسیون اصل 90 پیرامون این موضوع داشته است تا بتواند تغییری در این وضعیت ایجاد کند. چرا که اگر این موضوع با همین رویه پیش رود تنها پیشنهادی که می‌توان به مردم داشت این است که امسال بیمار نشوند!»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها