دوره آزمون کاغذی به‌سرآمده/آزمون‌های ارشد و دکتری الکترونیکی می شود؟

کد خبر: 1208150

رییس سازمان سنجش آموزش کشور در حاشیه برگزای آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ گفت: دوره آزمون کاغذی به‌سرآمده است. از سال آینده احتمالا آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

دوره آزمون کاغذی به‌سرآمده/آزمون‌های ارشد و دکتری الکترونیکی می شود؟

عبدالرسول پورعباس صبح امروز پنجشنبه یازدهم اسفند ماه در بازدید از روند برگزاری آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ در دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: کنکور دکتری امسال مانند سال های گذشته است و تفاوت خاصی ندارد؛ آزمون دومرحله‌ای است، مرحله اول آزمون کتبی ۵۰ درصد نمره دارد، مرحله دوم نیز به صورت مصاحبه و بر اساس فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی داوطلب است که ۵۰ درصد نمره آزمون را شامل می شود.

وی یادآور شد: این دوره از آزمون دکتری، شامل ۲۴۷ رشته است که در واقع می توان گفت ۲۴۷ آزمون متفاوت در حال برگزاری است. این آزمون در مجموع ۱۶۹ هزار داوطلب داشت که بیش از ۱۵۰ هزار نفر از آنها کارت ورود به جلسه آزمون را دریافت کردند.

پورعباس درباره اینکه از این تعداد داوطلب، ۱۳۲ هزار نفر از تهران شرکت کرده اند، توضیح داد: حوزه‌بندی بر مبنای استقرار افراد در محله زندگی آنها صورت گرفته است و این حوزه‌بندی هم طبیعتاً در تهران و شهرهای بزرگ بیشتر است. از طرف دیگر در آزمون دکتری کل کشور را پوشش نمی دهیم. آزمون سراسری در تمام شهرستان ها برگزار می شود اما دکتری بیشتر در شهرهای دانشگاهی برگزار می‌شود.

وی درباره برگزاری آزمون ها به صورت الکترونیکی گفت: الکترونیکی شدن، روندی است که برای برگزاری همه آزمون ها دنبال می کنیم و به مرور به این سمت می رویم؛ در واقع مسیر حرکت ما به سمت الکترونیکی شدن آزمون ها است و چاره‌ای جز این نداریم.

پورعباس ادامه داد: دیگر دوره آزمون های کاغذی به سر آمده و باید از تجهیزات و امکانات جدید استفاده کرد؛ امیدوار هستیم که برای سال‌های آتی هم آزمون های ارشد و دکتری به صورت الکترونیکی برگزار شوند.

وی گفت: سامانه طراحی سوال برای آزمون کارشناسی ارشد، دکتری و همچنین آزمون سراسری طراحی شده است و اقدامات در این زمینه را برای هر سه آزمون با هم شروع می کنیم؛ پیش نیاز آزمون های الکترونیکی، طراحی سوال به شکل الکترونیکی است که امیدواریم زیرساخت های آزمون های الکترونیکی هر چه زودتر فراهم شود.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها